Zoeken Vraag het forum

veel pijn in mijn been na botsing

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

Ik heb het gevonden internet.
    Maar kon er helaas niets van maken. Het was namelijk allemaal in het Hongaars.

Weet je welke bestanddelen er in zitten?

Anoniem

was zo gevonden…

De werkzame stoffen zijn (voor 100 g):
    Flufenaminezuur 3,0 g – Hydroxyethylsalicylaat 2,64 g – Mucopolysaccharide polysulfaat 0,20 g.
    De andere bestanddelen zijn:
    Emulsifiërende glycerolmonostearaat – Myristyl alcohol – Bentoniet – Triglyceriden met gemiddelde
    ketenlengte – Essentiële rozemarijnolie – Melisse aroma – Zoutzuur – Sorbinezuur – Isopropylalcohol –
    Aqua Purificata.

Reageren
    John (moderator)

2 van de werkzame stoffen komen dus ook in Mobilat voor.
    De zalf kun je dan gebruiken.

Reageren
    Anoniem

oke bedankt, maar of het helpt is nog maar de vraag natuurlijk,

en de pijn is eigenlijk zo goed als weg nu, heb bijna ook geen last meer bij plotseling snel opstaan vanuit de zithouding ,het gaat dus erg goed wat dat betreft, ik heb gisteren dus best aardig bewogen . ben gister avond ook nog een ronde ontspannen gaan fietsen en merk daar nu dus niks van, dus ik kan het aan en dat is positief. alleen dat verdoofde gevoel wat aan de zijkant van mijn voet zit. en eigenlijk alleen daar, vind ik zo vreemd. precies onder de enkel aan de buitenkant flinke gevoelloze plek en af en toe tintelingen, vooral als ik mijn schoen aan heb voel ik de plek goed zitten. kun je dat verdovend gevoel aan de voet nog weg krijgen met oefeningen, apparatuur of massages op die plek ofzo??

Reageren
    John (moderator)

Dat is moeilijk te zeggen. Hangt er vanaf waar dat dove gevoel vandaan komt. Ik denk uit je bovenbeen. Bespreek het eens met de fysiotherapeut.

Reageren
    Anoniem

is het mogelijk dat dan de zenuw beschadigd is geraakt??

in bovenbeen zelf voel ik nu niks meer. en het verdoofde gevoel had ik op die plaats van mijn voet al wel ,maar nu is het alleen maar erger geworden nadat ik het knietje in het been heb gehad

Reageren
    John (moderator)

De zenuw hoeft niet perse beschadigd geraakt te zijn maar kan ook enigszins bekneld zijn.

Reageren
    Anoniem

door litteken weefsel dan? want ik heb toch echt het gevoel dat de bloeduitstorting helemaal weg is. ik kan nu alles met mijn been doen wat ik normaal kon. nergens geen last meer van eigenlijk.

maar zou het een litteken kunnen blijven binnenin?

Reageren
    John (moderator)

Dat je alles weer met je been kunt doen en er geen pijn van hebt wil niet zeggen dat er niet nog een restant van een bloeduitstorting aanwezig is. Of er ergens een litteken is is natuurlijk wel heel moeilijk te zeggen.

Reageren
    Anoniem

toch lijkt het wel of er een beetje meer gevoel in mijn voet terug komt. in het begin toen ik fietste was mijn bovenbeen zelf ook wat stijf en gevoelloos maar nu ook niet meer,dus ik hoop dat het met veel bewegen nog goed komt, vandaag heb ik een uur gefietst en been voelt goed aan, maar ja mijn benen zijn dan ook niet anders gewent dan hele dagen te fietsen dus dat zal daar ook wel aan liggen dan, en heb ook sterke benen die nooit moe worden ook al fiets ik uren hard achter elkaar. ik houd er gewoon van om ze flink te belasten .voelt lekker,en zo’n blessure maakt mij alleen maar kwaaier.bij de eerste de beste voetbalwedstrijd gaat er een tandje bij

Reageren
    Anoniem

vanmiddag een beetje hard gelopen op het veld van het sportpark in de buurt. en dat ging gewoon goed,alleen werd heel mijn voet afgeklemt onder het lopen en zodra ik stopte werd het weer minder.

Reageren
    Anoniem

kwam dit ook nog tegen………

Langs de achterzijde van het bovenbeen loopt een zenuw, die zich ter hoogte van de knieholte splitst. Eén zenuw loopt vervolgens naar de buitenzijde van de knie en vervolgt vrij oppervlakkig zijn weg naar de zijkant van het onderbeen. Deze zenuw verzorgt het huidgevoel aan de zijkant van het onderbeen en voetrug, terwijl vooral de spieren, die de voet en de tenen heffen, door deze zenuw verzorgd worden.

Een enkele keer kan bij knie-operaties deze zenuw beschadigd worden, hoewel chirurgen altijd erg voorzichtig zijn met deze zenuw.

De zenuw kan ook beschadigd worden door bedlegerigheid, verwondingen of ingipsen van het been. Beschadigingen treden veelal op door druk op danwel rek van de zenuw, hetgeen meestal leidt tot een tijdelijke functiestoornis. Als de kracht minder is, spreken we van een klapvoet.

Het verhaal, een neurologisch onderzoek en eventueel een EMG ( spier- en zenuwonderzoek) bevestigen doorgaans het vermoeden. De zenuw moet meestal “vanzelf” herstellen, waarbij fysiotherapeutische hulp vaak nodig is. Het is dus ook een kwestie van geduld, helaas. Er zijn geen medicijnen die het herstel bespoedigen. Wel zijn er bepaalde middelen die een eventueel branderig en naar gevoel kunnen onderdrukken.

Gerald van Leersum

ik voel dus ook wel wat in de knieholte en heb steeds een zere plek aan de buitenkant van mijn knie, maar als de zenuw aan de achterkant van het been loopt kan die toch nooit geraakt zijn aan de voorkant van het been?

het boven been voelt gewoon normaal aan. alleen de achterkant en zijkant van mijn kuit en voornamelijk buitenkant van de voet zijn gevoelloos, dus het lijkt wel over het dezelfde zenuw betreft als in het verhaal hierboven..minder kracht en pijn in de voet heb ik niet,alleen naarmate ik meer beweeg voelt het alsof mijn voet steeds meer afgeklemt en gevoellozer word in de schoen , de fysio zei dat er misschien bloed maar mijn voet is gezakt maar een keer daarvoor vertelde hij als het de knie voorbij is dan waaiert het uit in de kuit en ben je klachtenvrij .dus dat is ook tegensrijdig, kan ik nu het beste naar een andere fysio gaan?

Reageren
    John (moderator)

De zenuw die in het verhaal wordt bedoeld, is de nervus peroneus. Deze komt van het achterbeen in de knieholte. Een tak loop vanuit de knieholte naar de buitenkant via het fibulakopje naar voet toe. Deze kan niet geraakt zijn door het knietje. Bovendien zou dat een klapvoet veroorzaken. Deze zenuw zorgt ervoor het opheffen en het omhoog draaien van de voet.

Omdat je geen forse zwelling hebt gehad is het niet erg waarschijnlijk dat er ueberhaupt bloed de knie is gepasseerd. Als dat wel zo zijn komt dat echt niet verder dan je kuitspieren en dan ook alleen maar boven in je onderbeen.

Klachten van deze zenuw nu, zouden alleen kunnen worden veroorzaakt als er een restant van de bloeduitstorting in je knieholte terecht is gekomen en daar druk op de zenuw uit oefent.

Je had eerder al klachten door de beknelde zenuw in je rug( waarschijnlijk de nervus ischiadicus). Het zou kunnen dat het door het trauma iets nadrukkelijker aanwezig is. Of je wilt wisselen van fysiotherapeut moet je natuurlijk zelf beslissen.

Reageren
    Anoniem

Bij nadere beschouwing bestaat de nervus ischiadicus reeds vanaf het heiligbeen uit de nervus peronaeus communis en nervus tibialis, dus misschien zit er inderdaad nog een restant bloeduitstorting in de knie tegen de nervus tibialis aan de drukken. nu moet ik ook wel zeggen dat na veel bewegen het dove en klemmende gevoel wel steeds verminderd. dus de klachten zijn wisselend, vooral als ik s’ochtends opsta en voor het eerst ga lopen dan is de voet ook een beetje stijf dus misschien dat het met veel bewegen nog weggaat?

kun je zoiets eruit lopen?

Reageren
    John (moderator)

Ja, dat kan.
    In beweging blijven maar ook gericht masseren bevordert de circulatie, waardoor het stolsel sneller en beter in de circulatie kan worden opgenomen. Maar ook hiervoor geldt: niet overdrijven maar dat had je natuurlijk al begrepen. 😉

Reageren
Reageer op: veel pijn in mijn been na botsing
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.