- Anoniem12 maart 2014 om 08:19
Hallo, ik ben een man van 40, en ik heb 6 dagen geleden een botsing gehad met een mede speler. die mede spelen kwam met zijn knie in mijn bovenbeenspier, en ik kon gelijk niet meer verder spelen, ik kon amper lopen van de stijfheid daarna dus ben naar de kleedkamers gestrompeld, mijn been was toen gelijk stijf en een beetje dik en ik kon amper bewegen en heb de hele nacht wakker gelegen van de pijn, ik ben de dag erna na de dokter geweest en die heeft mijn onstekingsremmers voor geschreven, die ben ik dus gaan nemen en de andere dag had ik veel minder pijn en alleen nog wat stijfheid, en de dag erna hetzelfde, maar nu komt het, de dag daarna .dus 2 dagen na het gebeurde kreeg ik s’avonds ineens veel last van pijn. ik had s’middags wel een stukje gefietst en ook al wel gevoeld dat dit iets teveel was maar geen pijn, maar de pijn werd die avond best hevig,ook had ik mijn been gemasseerd, ik heb er s’nachts ook niet van kunnen slapen zo erg was het, het is wel zo als ik op de bank zit en mijn been volledig kan ontspannen dan trekt de pijn weg, maar bij de minste beweging is de pijn weer gelijk hevig terug, deze pijn voel ik niet op de plaats waar mijn been aangedaan is maar trekt door het hele been. ik heb het daarna nog een dag aangekeken en ben de dag erna weer naar de dokter gegaan, en die heeft mij diazepam gegeven om te kunnen slapen en vertelde dat dit met rust over moest gaan, maar ondertussen ben ik al 6 dagen verder en ik heb het gevoel dat de pijn steeds maar erger word, als ik s’nachts in bed lig voel ik constant pijn en ik kan mijn been ook niet verleggen omdat het dan nog meer pijn gaat doen, de pijn is door heel mijn been .het lijk wel of er een zenuw geraakt is ofzo maar ik vind het erg vreemd dat ik de eerste dagen veel minder pijn had en nu alleen steeds meer pijn krijg,en de zwelling in her been is al helemaal verdwenen,en het been is ook niet meer stijf en ik kan er gewoon normaal op lopen ,maar die pijn blijft maar aanhouden.dus ik ben echt radeloos! weet iemand wat te doen?
147 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 maart 2014 om 12:13Het is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Doordat je een knie tegen je spieren hebt gekregen is er een bloeduitstorting in je spier ontstaan. Mogelijk zelfs een oppervlakkig scheurtje. Daardoor wordt de spier in beweging belemmerd en doet zeer. Je moet er ook niet op rekenen dat dat binnen 6 dagen over is. Ik adviseer je om naar de fysiotherapeut te gaan. Deze kan de bloeduitstorting los maken zodat het herstel iets sneller gaat.
ReagerenAnoniem12 maart 2014 om 13:38maar waarom is de zwelling en stijfheid dan volledig weg en word de pijn alleen maar met de dag erger?
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2014 om 16:58De zichtbare zwelling tussen huid en spier mag dan wel weg zijn, maar er kan wel degelijk nog een bloeduitstorting en eventueel een scheurtje in je spier zitten. Dat geeft niet altijd een zwelling maar kan wel behoorlijk wat pijnklachten geven. Bovendien is het mogelijk dat door bepaalde bewegingen het scheurtje erger kan worden.
ReagerenAnoniem12 maart 2014 om 20:41Oke je hebt gelijk ,dat kan inderdaad, de pijn is wel zeer wisselend, dan heb ik weer veel pijn en dan weer iets minder ongeacht wat ik ook doe, maar over is het zeker niet. ik heb je advies daarom maar opgevolgt door de fysio te bellen en kan morgen al komen, al lees ik overal dat je een ijsbeentje nooit mag masseren vanwege dat het kan gaan verkalken. weet dus niet wat je met losmaken dan bedoeld? maar schijnbaar zegt iedereen ook weer wat anders, zelfs mijn huisartsen die met z’n twee en een prijktijk hebben en bij wie ik allebei afzonderlijk ben geweest om naar mijn been te laten kijken ,zegt de 1 dat er geen fysio aan mag komen en de ander zegt juist van wel?? dus dan weet je op een gegeven moment niet meer waar je aan toe bent.. maar ik wil van die vervelende pijn af die elke dag maar erger leek te worden en heb daar natuurlijk alles voor over dus dan grijp je elke mogelijk aan om beter te kunnen worden,
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2014 om 21:15Wat het masseren betreft:
Reageren
De eerste 48-72 uur zou je dat inderdaad niet doen. Als er een bloeduitstorting in je spier zit is er ook een bloeding. Zolang die bloeding niet is gestopt of niet gestold, is masseren niet goed omdat je dan het vloeibare bloed nog verder in de spier verdeelt en dan de klachten nog erger maakt. Na een paar dagen kan dat wel. Door het stolsel dan los te maken wordt het sneller in de circulatie opgenomen en gaat het herstel sneller. Dat kan met masseren maar ook eventueel met stroom. Als er een scheurtje in de spier zit zou dat ondersteund kunnen worden door een bandage. Maar de fysio weet daar ongetwijfeld alles van.Anoniem12 maart 2014 om 21:50bedankt voor je info, nu is mij misschien duidelijk waarom de pijn ineens verergerde na 2 dagen. ik heb zelf gemasseerd en dat was misschien net iets te vroeg want vanaf toen is de pijn flink toegenomen, maar morgen ben ik weer 7 dagen verder dus ik zal de fysio ook al deze informatie vertellen en dan moet hij maar zien wat hem het beste lijkt. ik zal morgen hier ook verslag van mijn fysio bezoek doen ,hopen dat het goed uitpakt…
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2014 om 22:02Dat zal ongetwijfeld goed komen.
Reageren
Succes morgen. Ik lees het wel.Anoniem13 maart 2014 om 20:00Nou vanmiddag ben ik dan bij de fysio geweest, en die heeft een soort lamp op mijn been gezet om de bloeduitstorting wat losser te maken, dit werd 15 minuten gedaan en daarna ging hij de spier masseren. echt pijn had ik niet. ik vroeg hem ook waarom ik zo’n vreselikke pijn had en dat kwam volgens hem doordat de bloeduitstorting op een zenuw drukt, zou best kunne maa rik hoop niet dat de zenuw blijvend beschadigd is want toen ik klaar was bij de fysio en naar huis fietste ging alles heel erg soepel.mijn spier was los maa rhad nog wel pijn en toen ik thuis kwam heb ik nog een ontstekingsremmer genomen en na een uur was de pijn volledig weg, dit heeft 3 uur geduurd en daarna kreeg ik de pijn weer terug. ik heb dus nog steeds veel pijn echt zeurende pijn terwijl ik eigenlijk geen last van de spier zelf heb. kan er alles gewoon mee doen, normaal lopen en fietsen en mijn been helemaal buigen ,en als ik de spier oprek voel ik ook geen stijfheid enzo. maar maandag moet ik weer naar fysio dus ik hoop toch dat het dan weer wat beter gaat,
ReagerenJohn (moderator)
13 maart 2014 om 20:12De behandeling slaat dan in ieder geval. Zo snel raakt een zenuw niet beschadigd hoor. Dat gaat beslist goed komen. Ik heb al heel wat ijsbeentjes in mijn praktijk gezien. Ze zijn allemaal goed gekomen. De een had er wat langer voor nodig dan de ander.
ReagerenAnoniem13 maart 2014 om 20:46ja de behandeling op zich voelde wel aangenaam voor het been vond ik,vooral toen ik wegliep was hij helemaal soepel.
wat ik zelf ontdekt heb is dat als ik recht ga staan en dan meer leunen op mijn goede been en dan de spier van het aangedane been schudden. dat voelt ook aangenaam. de spier gaat dan losjes heen en weer, en elke ochtend als ik onder de douche sta dan doe ik koud/warm wisselbaden op de spier, en dan voel ik ook even helemaal niks meer,maar als ik het goed begrijp bent u zelf fysiotherapeut ?
ReagerenJohn (moderator)
13 maart 2014 om 20:48Ik ben (was) sporttherapeut. kijk voor meer info op
http://www.tandor.nl/page/wie-is-tandor-yhet been schudden en wisselbaden zijn prima.
ReagerenAnoniem13 maart 2014 om 22:32heb het gelezen ,u bent van heel wat markten thuis, mensen helpen is altijd een mooi beroep. ik ben zelf werkzaam geweest in de zorg als begeleider, was ook altijd zinvol, helaas ben ik nu werkloos,en ik heb altijd veel gesport, met name krachttraining wat ik nu ook nog doe ,maar heb helaas ook al veel blessures gehad aan schouders waardoor ik vaak snel last heb als ik meer gewicht wil pakken. dus ik moet echt op mezelf letten dat ik mijn grenzen niet teveel verleg. voor de rest is het blijven doen eigenlijk belangrijker geworden dan prestatie
ReagerenJohn (moderator)
13 maart 2014 om 22:44Het belangrijkste is dat je in beweging blijft en dan is het blijven doen inderdaad belangrijker dan de prestatie.
Reageren
Laat over enkele dagen even weten hoe het met je been gaat.Anoniem14 maart 2014 om 01:37nou ik kan u nu al laten weten dat het zeer slecht met mijn been gaat, het is nu half 3 in de nacht en ik verga van de pijn en heb nog geen oog dicht gedaan.ik heb mezelf en het been al in allerlij posities proberen te leggen maar helaas niet met het resultaat dat de pijn nog maar een klein beetje wilde zakken, dit is de ergste pijn tijdens de blessure in mijn been die ik gehad heb tot nu toe dus ik weet niet wat het is maar ik vraag mij al af of dit normaal is dat je naar de fysio gaat die de pijn voor een paar uur weg neemt en daarna uren later nog harder komt opzetten dan ooit tevoren? gelukkig dat ik nu geen werk heb want dat zou niet kunnen.ben benieuwd hoe lang dit nog gaat duren.want ik was net zo blij dat ik de laatste 2 nachten een beetje heb kunnen slapen, en hoop nu niet dat ik weer terug bij af ben…
Reageren