Zoeken Vraag het forum

veel pijn in mijn been na botsing

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

Dat apparaat gebruiken kan op zich geen kwaad. Ik zou het dan wel alleen aan de voorkant van je been doen. Daar kun je dan de hele spiergroep doen.

Anoniem

Oke en waarom dan alleen de voorkant van het been? niet in de knieholte voor op de zenuw?

Reageren
    Anoniem

Oke en waarom dan alleen de voorkant van het been? niet in de knieholte voor op de zenuw?

en als ik de huid van mijn bovenbeen heen en weer beweeg dan voel ik dat wat trekken in mijn voet, net 8 minuten massage met apparaat gedaan op voorkant bovenbeen spieren en is wel erg lekker ontspannend maar weet niet wat het precies doet, apparaat geeft enkel trillingen af en heb er ook een rode lamp op..

Reageren
    Anoniem

wat ik hier ook nog heb gevonden is….dit omdat ik een hele bobbel voel op de plaats waar ik het knietje heb gehad,alleen bij mij is die bobbel niet pijnlijk zoals in het vehaal,

Wat zijn spierknopen / triggerpoints?

De medische naam voor een spierknoop is neuro-musculaire triggerpoint (NMTrP) of kortweg triggerpoint. Het is een lokale verkramping in het spierweefsel die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Triggerpoints ontstaan vaak als gevolg van een of andere vorm van overbelasting of ongunstig gebruik van de spieren.

Pijn op een andere plek

Het opvallende is dat ze vaak klachten veroorzaken op een andere plek dan waar de spierknoop zich bevindt. In de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn de triggerpoints als kruisjes aangeduid, terwijl het rode gebied aangeeft waar uitstralende pijn kan optreden.

Wat is er precies aan de hand?

Onder de microscoop is te zien dat de spiercellen niet kapot zijn, maar gedeeltelijk zijn samengetrokken, meestal in de buurt van de aanhechting van de zenuw. Dit is ook het geval bij de overige cellen van het strengetje vezels dat door dezelfde zenuw worden aangestuurd. Door die lokale samentrekking komt het hele strengetje onder spanning.

Triggerpoint voelen

Als je met je vingers met enige druk dwars over die spier gaat, voel je dat strengetje soms wegschieten. De triggerpoint is dan dat harde en gevoelig plekje. Je kunt het vaak vinden door zo’n strakke streng met de vingers af te lopen.

zou het dus kunnen dat de bobbel die ik voel er iets mee te maken heeft???

Reageren
    John (moderator)

Het massage apparaat en ook de rode lamp is bedoeld om de doorbloeding in de spier(en) te bevorderen. Dat is dus niet geschikt om daar zenuwen mee te behandelen.

Ik weet niet welke bobbel je voelt. Maar een spietknoop of een triggerpoint is zeer onwaarschijnlijk. Dat zijn doorgaans hele kleine plekjes, vergelijkbaar net een speldenknop.

Reageren
    Anoniem

aan de zijkant bovenbeen 5cm boven de knie zit voelbaar een bobbel.precies op de plek waar ik geraakt ben, aan mijn andere been heb ik deze bobbel niet dus kan dat wat zijn? het is niet pijnlijk als ik erop druk maar je voelt alleen een verdikking

Reageren
    John (moderator)

Dat kan ik zo helaas niet meteen een antwoord op geven. Het zou een bloeduitstorting in de spier kunnen zijn

Reageren
    Anoniem

zou kunnen ja, doet geen pijn meer in ieder geval maar van dat verdoofd zenuw gevoel word wel word ik gek van. dan is het weer branderig en dan weer koud en branderig en veel tintelingen. ook bij het buigen van het been voelt het soms verdoofd in de knie.en het voelt heel vervelend als m’n kleren ertegen komen. met schoenen uit is het het beste vol te houden maar kan niet hele dag met schoenen uit gaan lopen, toch lijkt het vanuit die bobbel te komen als ik er op duw dan trekt het door het been

Reageren
    John (moderator)

Toch even iets om met de fysio te bespreken als je er naar toe gaat.

Reageren
    Anoniem

gaat nog wel even duren denk ik maandag eerst naar de huisarts, maar heb nergens geen centje pijn dus ga morgen maar proberen te voetballen

Reageren
    Anoniem

ben maandag naar de huisarts geweest en die vertelde dat er niks aan te doen was?

en woensdag heb ik gevoetbald en dit ging op zich goed, het verdoofde gevoel ging er heel ver uit. alleen kwam het de andere dag harder terug en vandaag is het weer veel minder iets wat ik dus niet snap??? en wat niet van vandaag of gisteren is .is dat ik al weken lang een bibber in de kuit heb. net of het de hartslag is. en sinds ik verdoofd ben heb ik vaak last van mijn kuitspier.de spier verkrampt vaak of is gevoelig. heeft dit misschien met de zenuw te maken?

Reageren
    John (moderator)

Het kan inderdaad met de zenuw te maken hebben. Zoals ik eerder al schreef kan ze dus wat onder druk staan.

Reageren
    Anoniem

ik heb nog steeds een bobbel net boven de knie, en als ik de bovenbeenspier rek door het onderbeen zo ver mogelijk dubbel te vouwen dan doet het daar waar de bobbel zit pijn en lijkt het net of mijn tenen afgekneld worden met elastiek. dus er moet daar ook een zenuw zitten net boven de knie. klopt dit?

maar als ik keihard op de bobbel druk heb ik geen pijn dus alleen bij ver rekken.das toch ook raar? en als ik net iets minder ver ga met rekken voel ik niks…wat moet ik nu doen ? en wat heeft het meeste effect op herstel? no pain no gain met ver rekken of minder ver rekken..

Reageren
    John (moderator)

Ik heb eerder al proberen uit te leggen, dat er een bloeduitstorting tussen de spieren kan zitten die zich verplaatst naar achteren en daar een zenuw zou kunnen beknellen. Dat hoeft met de bobbel aan de voorkant niets te maken te hebben.
    Doe rek en trek oefeningen of verstevigende oefeningen voor het bovenbeen. Maar wel met beleid. Pijn is stop!!

Reageren
    Anoniem

maar het is nu al ruim 4 weken geleden? en rek en strekken doe ik elke dag wel een keer.maar die bobbel is duidelijk voelbaar en word maar niet kleiner. weet ook niet of die daar hoort te zitten,aan het andere been heb ik niet zo’n verdikking

Reageren
Reageer op: veel pijn in mijn been na botsing
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.