- Anoniem16 maart 2014 om 12:56
maar ik bedoel eigenlijk zo als nu ook op dit moment, de pijn is nu weer bijna ineens helemaal verdwenen, terwijl ik 15 minuten geleden nog crepeerde van de pijn. dat is toch een opmerkelijk vreemd beeld?
en wat ik u nog wilde vragen, bestaan er ook creme en zalfjes voor het probleem, zou tantum of mobilisan helpen, of heeft u nog andere suggesties?
John (moderator)
16 maart 2014 om 13:43Je zou tantum of mobilat kunnen proberen maar of dat voldoende werkt is nog maar de vraag.
Hieronder zie je een plaatje van de spieren in je bovenbeen. Het gaat om de musculus rectus femorus. Vanuit je knieschijf zie je peesverbinding naar boven toelopen naar de kop van de spier. Je hebt waarschijnlijk precies op die overgang de knie van de tegenspeler gekregen. De overgang van de spier naar de pees is al een gevoelig deel. Je kunt ook zien dat de spier tot in je lies naar je heup toe loopt en daar een aanhechting heeft. Mogelijk is dus ook nog de spier die je op de foto links ziet liggen is geraakt. De terugkomende pijn heeft waarschijnlijk te maken met de spanning doe op de spier komt te staan en op de peesovergang natuurlijk. De hele spier is pijnlijk. Niet vreemd dus dat je dat voelt tot in je heup.
Bij een “normaal” ijsbeentje komt de klap iets hoger op de spier. Dat geeft dan ook iets minder klachten.[attachment=1006]SAM_1275.jpg[/attachment]
ReagerenAnoniem16 maart 2014 om 15:21ja inderdaad ik zie het nu op de foto. precies waar ik geraakt ben is de overgang van spier naar pees en dan meer naar de spier ernaast,ik denk inderdaad zoals u zegt dat ik precies de tik heb gehad op de overgang van de pees en op de 2 spieren tegelijk,middelste en buitenste spier, dat is waarschijnlijk dan heel ongelukkig , en dan ben ik nog eens diep tot op het bot geraakt ook omdat waarschijnlijk spierweefsel daar ook dunner is dan meer naar boven? de pijn trekt door heel mijn bovenbeen naar de heup en naar onderen in de voet en enkel langs de kuit en scheenbeen. eigenlijk doen alle spieren in het been pijn.iets wat ik in het begin helemaal niet had, maar dat is dan waarschijnlijk door uitstraling wat later op gang is gekomen, heb het gevoel dat dit wel eens lang kan duren voordat het weer volledig genezen is. maar massage heeft voor mijn gevoel weinig goeds gedaan en de pijn eigenlijk alleen maar verergert, dus wat zou de beste behandeling nu zijn gezien de plaats van de blessure denkt u?
ReagerenJohn (moderator)
16 maart 2014 om 15:47Je hebt gelijk. op die plek zit er minder spierweefsel waardoor de klap natuurlijk wel dieper gaat.
Reageren
Welke behandeling de beste zou zijn? Dat is moeilijk te zeggen. Ik zou je been eerst uitgebreid moeten onderzoeken om daar dan vervolgens een behandeling voor te kunnen stellen. De vraag is of er en wat er met de pees aan de hand is. Ik kan daar dus zo niets over zeggen. Maar ik mag hopen dat de fysio genoeg kennis van zaken heeft om dat goed te doen.Anoniem16 maart 2014 om 16:55tja, mijn fysio heeft het erg druk, doet 3 afspraken tegelijk, over de telefoon had ik verteld dat ik een knie in mijn beenspier head gehad, en toen ik bij hem kwam vroeg hij enkel maar waar het zat, en toen zetten hij gelijk de lamp erop en liep weg om een ander te gaan helpen, daarna kwam hij terug en deed een massage en klaar. eigenlijk pas bij de tweede afspraak had ik alle aandacht van hem, en kon ik mijn verhaal nog is goed doen, toen heeft hij pas een beetje onderzocht en erop geduwd enzo. als hij hard duwde op de spier er eigenlijk doorheen duwde voelde ik het pas dus en toen begon hij erover dat het op het bot zat,oppervlakkig is het dus zeker niet maar over pezen heeft hij het niet gehad, heeft gewon gemasseerd en vertelde mij dat ik daarna minder last moest hebben maar dat bleek dus niet zo te zijn, ga ik hem maandag toch eens even inwrijven en dat het anders moet. anders zoek ik wel een andere fysio die mij beter kan helpen
ReagerenJohn (moderator)
16 maart 2014 om 16:58Veel moeite voor de intake heeft hij niet gedaan. Misschien is het dan toch goed om een andere te nemen.
ReagerenAnoniem16 maart 2014 om 21:15ik zit ook nog bij een sport fysio maar die is telkens met vakantie als ik problemen heb, dus kan daar nie top gaan wachten, nu vanavond valt het wel weer mee met de pijn, als ik in bepaalde houding mijn been helemaal ontspan dan voel ik niets meer. maar zodra ik met mijn bovenlijf iets naar voren buig dan voel ik het ontdanks mijn been in dezelfde positie blijft en ik hem blijf ontspannen, en bij het optillen van het been doet het ook flink zeer en natuurlijk weglopen uit de bank, vind dit best apart dat deze pijn intens is en blijft ,dat er nog geen verbetering in zit…
ReagerenJohn (moderator)
16 maart 2014 om 21:29Zo als je op de foto kon zien is het dus een moeilijke plek. Er is los van de massage van de fysio ook niet veel aan gedaan. Dus reken vooralsnog niet op snelle vooruitgang. Ga morgen wel even een rekverband halen. Maar dan geen 10 cm maar 7,5 cm. Ik zal morgen proberen een filmpje te maken waarop je dan kunt zien wat je er mee moet doen. Eens zien of dat verlichting geeft.
ReagerenAnoniem17 maart 2014 om 09:36ja is goed, zal even een rekverband halen,
Reageren
en ik heb eindelijk vannacht pijnloos geslapen, ik kon nu op m’n zij liggen op het aangedane been zonder pijn te hebben.ik heb gisteren een hele dag goed rust gehouden en ik denk dat dat er ook aan bij heeft gedragen. ik denk dat er gewoon niet meer aan de spier getrokken moet worden door middel van massage enz. de kneuzing zit waarschijnlijk heel diep tot op het bot en telkens als de spier een beetje beweegt ,opspant dan trekt het eraan en word de kneuzing van en op het bot gedrukt wat pijn in de spier geeft. ik ben er nu eindelijk wel van overtuigd dat het geen zenuw beschadiging is.als ik mijn been strek en uitrek door de spier aan te spannen dan is de pijn ook weer gelijk terug,maar bij ontspannen houden zakt de pijn weer heel erg langzaam wegJohn (moderator)
17 maart 2014 om 11:43Via onderstaande link kun je het filmpje downloaden hoe het verband gebruikt moet worden. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Anders moet ik het een keer overdoen.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GQOJGVQVBNUS.mp4
ReagerenAnoniem17 maart 2014 om 16:51Bedankt voor het filmpje! ik heb zo’n verband gehaald maar ik merk echter niet veel verschil dan zonder verband. ook kom ik net weer van de fysio en die heeft mijn been nog eens onderzocht, ik moest kracht zetten met mijn been in verschillende posities en dit ging in alle gevallen gewoon zonder pijn.daarna heeft hij er met Ultrasone erop gezeten en toen nog met een u k g lamp dat lekker warm werd, en toen ik weer naar huis fietste voelde mijn been alweer een stuk beter aan dan ervoor. nu ben ik thuis en heb er voor de zekerheid nog een ice pack opgelegd. ik wil dit keer niet te vroeg juichen, en vanavond neem ik wee rust en ontspanning voor de tv op de hoop dat ik vannacht weer zo goed kan slapen als de nacht ervoor, wat overigens de eerste nacht was dat ik eindelijk eens geen pijn had…maar mocht ik meer last krijgen dan probeer ik de drukverband weer
ReagerenJohn (moderator)
17 maart 2014 om 16:58De fysio heeft dan in ieder geval ultrageluid gebruikt. Hij heeft dus na wat beter onderzoek ook wat meer aandacht voor de pezen.
Reageren
Het verband is ook meer bedoeld om de spierkoppen iets te beperken wanneer je in beweging bent zodat je dan minder last krijgt. Ik hoop dat je pijnklachten in ieder geval blijven afnemen.Anoniem17 maart 2014 om 18:20Ik hoop ook dat het vanaf nu af aan steeds beter zal gaan, en zou dat verband dan helpen als ik weer terug ga voetballen over een tijdje als ik er dan nog niet precies helemaal vanaf ben?
ReagerenJohn (moderator)
17 maart 2014 om 18:24Dat zou kunnen. Maar daar kun je het verband dat je nu hebt niet voor gebruiken dat blijft niet zitten tijdens het voetballen. Als de vereniging een verzorger/masseur heeft zou je die wel kunnen vragen aan bandage aan te leggen.
ReagerenAnoniem17 maart 2014 om 19:36ja die hebben ze wel maar alleen voor het eerste elftal, ik ben al 40 en speel in 1 van de laagste elftallen gezien mijn leeftijd, dus dan moet ik dat zelf verzorgen. misschien dan sport tape kopen bij Perry sport?
Reageren