Zoeken Vraag het forum

Lichamelijk onverklaarbare klachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Constantijn

Hallo allemaal,

Mijn naam is Constantijn, ik ben 20 jaar en studeer in Rotterdam.

Ik ben van mezelf altijd een denker, ik denk altijd over alles en nogwat na dat vind ik leuk. Maar sinds zo’n jaar begon mijn stressniveau wel heel erg te stijgen merkte ik. Ik had toen niet door wat o.a. stress met me deed. Ik ging 6 maanden geleden voor het eerst aan de xtc op een festival, en daar merkte ik later weinig van. Echter 5 weken later had ik een avondje veel te veel gedronken en toen begon alles. Ik had hele erge hoofdpijn en toen raakte ik in paniek. Ik ging in de trein onderweg naar mijn ouders allerlei dingen op internet opzoeken en ik was helemaal doorgeslagen. Toen had ik een week lang veel last van o.a. erge hoofdpijn. Als klapper op de vuurpijl werd ik een week later plotseling heel erg ziek, heel erg. Ik kreeg enorme hoofdpijn (9,5/10 zou ik zeggen) en mijn spieren stonden volledig gespannen en ik kreeg allerlei spierverkrampingen (o.a. borst, gezicht etc). De huisarts gooide het eerst op langdurige spanning, maar zei toch gezien de ernstigheid van mijn klachten dat ik beter een afspraak kon maken bij de neuroloog en cardioloog. Bij de neuroloog was ik snel klaar, want na een paar testjes waren er neurologisch gezien geen afwijkingen vindbaar. In rust of in beweging maakte niet uit voor de klachten, sporten ging prima. De hoofdpijn was 2 maanden echt zo heftig dat ik door de pijn helemaal niets meer kon. Ik had een concentratiespan van nog geen 5minuten, buiten lopen/douchen zorgde alleen tijdelijk voor ietsje minder spanning. Na 6 weken werd de hoofdpijn minder en na 4 maanden ging die zo goed als weg. Wel probeerde ik nog naar de UNI te gaan gedurende deze periode wat weinig zin had, en door die druk op mijn borst die zeer stekend is ben ik 2x naar buiten gegaan waarna ik ging liggen en mensen voor zekerheid 112 belden. Ook heb ik al die tijd ook last gehad van druk op mijn borst/aangezichtsspanning en de pijn straalde soms uit naar mijn armen.

Nu gaat het opzich redelijk kwa hoofdpijn, maar die druk op borst/aangezichtsspanning is soms nog wel zo heftig dat ik meteen de neiging heb op naar de Spoedeisende Hulp te gaan of naar de huisarts. Mijn grootste angst is het krijgen van een hartaanval.

Ik was gister weer naar de SEH gegaan, want de pijn trok door naar mijn arm. Ik heb ook een fiets- en holtertest en MRI-scan gedaan. Buiten het feit dat mijn hartpompfunctie in rust 50% is(laag, maar niet ernstig afwijkend) verder niets afwijkends gevonden.

Ik moet erbij zeggen dat ik echt een piekeraar ben en als ik minder pieker merk ik dat de pijn erg afneemt. Desondanks is mijn angst nogsteeds dat ik een hartaanval krijg ergens gedurende de dag of in mijn slaap. Ik heb afgelopen maanden ook het hele internet afgezocht naar wat het kan zijn.

Zelf denk ik dat ik al heel lang gespannen was en dat vaak overmatig drank en enkele keer drugs de stress op korte termijn verlaagde maar nu op lange termijn alles terugkomt.

Ik vertrouw mijn eigen lichaam niet meer nu en blijf bang zijn dat ik iets ernstigs heb. Ik weet niet of ik het mezelf aanpraat of dat er sprake is van iets afwijkends, wat de druk op borst/spierpijn op hoofd is vaak wel echt heel erg/niet te negeren. Ook heb ik soms last van paniekaanvallen.

Feit is dat iedereen natuurlijk neer kan vallen en daarover piekeren heeft geen zin als cardioloog niets afwijkends ziet, toch zou ik graag horen wat ik nog kwa medisch onderzoek het beste kan doen. Ik heb een bloedonderzoek laten doen afgelopen week. Zelf denk ik dus dat langdurig stress/veel piekeren in combinatie met drank/drugs mij volledig uit balans heeft gebracht en dat ik het te laat door heb.

Ik ben nu wel zonaderhand zo vaak bij de SEH-hulp, ziekenhuis en huisarts geweest die niets anatomisch kunnen vinden. Dus ik hoop dat het inderdaad de stress is, echter wist ik niet wat dat met je kon doen en dat het zo zou kunnen lopen. Echter mocht iemand zich herkennen in mijn verhaal en een andere conclusie trekken, dan hoor ik dat heel graag.

Groetjes,

Constantijn

12 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Stress en angst, kan heel nare klachten geven.

Doe eens onderstaande testen:

https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/

https://www.dokter.nl/zelftesten/angststoornistest/

Reageren
    Constantijn

Ja, ik geloof inderdaad wel dat dat de oorzaak is. Wel toen ik die hoofdpijn had, kon ik echt niets meer, het deed teveel pijn, de hele dag. Ook had ik als ik probeerde te joggen een tik in mijn hoofd, alsof 2 metalen balletjes tegen elkaar aan tikken, die meetikte in het tempo dat ik jogde(niet tempo van hartslag). Dit is wel weggegaan. Maar mijn klachten waren zo heftig, dat ik nu probeer te achterhalen of ik niet een ziekte oid heb ontwikkeld. Ook heb ik als ik wakker word, dat ik moe ben en is mijn ontspan/stressbalans goed 0ntregeld. Maar na zolang hoofdpijn te hebben gehad (en lichaam maakte continue stresshormonen) vind ik het niet gek dat dat ontregeld is(soort burn out). Alleen druk op borst maak ik me veel zorgen over, en de de spierspanning in o.a. gezicht, of soms uitstralend naar mijn arm komt wel veel overeen met klachten van een hartaanval. Vooral daar word ik erg bang van, maar cardioloog zag geen afwijkend ritme en van kransslagvernauwing is op mijn leeftijd natuurlijk ook nog lang geen sprake van. Ik wil me best proberen volledig te ontspannen en er niet meer aan te denken, maar het voelt nog echt alsof er iets is, want ik was zolang ziek met hoofdpijn druk borst (druk borst nog steeds, spierspanning gezicht nogsteeds). Dus is er nog iets wat ik medisch kan ondernemen of moet ik alles achter me laten en maar vertrouwen op mijn lichaan? De cardioloog heeft nog wel een echo (als ik het goed zeg, miss scan) gepland staan om te kijken hoe mijn EF van 50% zich ontwikkelt, maar dat is niet echt iets waar ik nu last van zou moeten hebben.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk niet dat je verder moet gaan zoeken naar een onderliggende aandoening of ziekte. Dat zal alleen maar nog meer spanningen opleveren.  Je lichaam zal inderdaad ontregeld zijn. Je zou het met een burn-out kunnen vergelijken.

Ga eens aan de slag met spierontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen pm weer wat balans in je lichaam te krijgen.

Lees eens onderstaande columns. Daar kun je oefeningen vinden die je kunt gebruiken.

https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/284-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-1/

https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2/

Reageren
    Constantijn

Dankjewel. Zijn er op medisch gebied nog stappen handig te ondernemen, of is een MRI-scan, fietstest en holtertest en bloedonderzoek genoeg redenen om redelijk volledig gerustgesteld te zijn?

Constantijn

Reageren
    John (moderator)

Die testen zijn absoluut voldoende om een hartprobleem aan het licht te brengen

Reageren
    Catootje

Studeren, misschien op kamers kan wat van je vergen. Alcohol en drug kunnen daarbij je lichaam ontregelen. Drugs kunnen je neurotransmitters ontregelen, alcohol verstoort daarbij ook nog eens je bloedsuikerspiegel.

Belangrijk is om te zorgen voor evenwichtige voeding dus bijv bruine i.p.v. witte e.d. en voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Daarnaast kunnen bepaalde supplementen zinvol zijn, zoals magnesium, vitamine B en D en omega 3. Dat soort stoffen zorg, samen met bepaalde aminozuren, voor de aanmaak van neurotransmitters. Een middel als theanine kan enorm ontspannend werken. Of Griffonia, is een beetje persoonlijk wat bij iemand past. En zorgen voor voldoende lichaamsbeweging maar niet te intensief. Hardlopen kan je ademfrequentie flink opvoeren en dat kan net teveel zijn. Sowieso zorgen voor een rustige ademhaling.

Reageren
    Catootje

Overmatig alcoholgebruik zorgt trouwens voor een verhoogde uitscheiding van allerlei voedingsstoffen, zoals zink, magnesium en vitamine B. Reden te meer om je lichaam wat extra’s te geven.

Reageren
    Constantijn

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn bloed laten testen op o.a. magnesium en b-vitaminen. Daar krijg ik morgen de uitslag van

Reageren
    Constantijn

Dit kwam uit bloedonderzoek, valt er hier verder iets op? Huisarts zei niets merkwaardigs.

Reageren
    John (moderator)

Je bloeduitslagen zijn prima.

Reageren
    Constantijn

Ik heb nu heel erg last van pijnlijke spierdrukpunten(spieren die op willekeurige plekken op mn lichaam opeens pijn doen, vaak zijn het punten). Het is altijd wel ergens aanwezig (hand, arm, borst, schouder). Het is er nooit niet. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Als ik op de punten druk, voel ik de pijnlijke plek. hij verandert ong elk uur van plek

Reageren
    John (moderator)

Ook dat kunnen angst/stress klachten zijn

Reageren
Reageer op: Lichamelijk onverklaarbare klachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.