Zoeken Vraag het forum

Aanhoudende klachten zonder duidelijke aanleiding

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • detwijfelaar

Hallo iedereen.

Ik wil even mijn symptomen kwijt om te zien of ik nu terecht mijn huisarts in twijfel trek of niet. Ik heb namelijk het gevoel dat mijn klachten niet serieus genomen worden en altijd afgedaan als stress.

Ik ben 32, M

Eerder dit jaar had ik steken in de borst aan de linkerkant (hartstreek).Dit maakte me zeker ongerust en ben toen verschillende keren naar de huisarts geweest. Ik had last van paniekaanvallen. Daarop kreeg ik te horen dat dit door stress en hyperventileren was. Meer sporten was de boodschap en na relaxatietherapie en dergelijke had ik geen beterschap. Bij de neuroloog was alles ok, de cardioloog ook. Uiteindelijk heeft de huisarts me doorgestuurd naar de kinesist. Die heeft mij gekraakt en zei dat het waarschijnlijk een geblokkeerde rib is. Na 1 of 2 weken had ik hier compleet geen/amper nog last van.

Hiervoor had ik reeds gedacht dat er een knobbeltje in mijn keel/slokdarm zat maar ik had het altijd afgedaan dat het niets was en er dan niet verder op gelet. (ik denk ongeveer een half jaar tot 3 maand voor ik de steken kreeg)

Na/tijdens het voorval met de rib ben ik terug beginnen letten op dat gevoel dat er een knobbel zit in mn keel (en dat het soms het slikken moeilijker maakt, alsof er iets blijft steken/op liggen, soms kan ik precies een stukje eten terug naar boven halen). Ik heb dit met de huisarts besproken en opnieuw was de conclusie stress. Misschien in eerste instantie wel begrijpelijk maar ik ben ervan overtuigd dat ik heel veel minder gestrest ben dan voorheen en kan me dan ook moeilijk hierin vinden (voor mij het laagste stress niveau in meer dan 2 jaar). De huisarts zei: meer sporten. Ik heb een grote hond en op het moment dat het eerste probleem zich voordeed ging ik dagelijks 1u wandelen (of toch om de 2 dagen). Nu fiets of zwem ik ook 2 a 3 keer per week (+ wandelen; meestal fietsen  aan ongeveer 20km/h).

Ik ben naar de KNO arts geweest en die zei, “ik zie niets verkeerd, je bent in goede gezondheid dus geen reden om ongerust te zijn” (ook de huisarts had dit gezegd). Hij zei wel dat mijn keel geïrriteerd is. Deze irritatie is er meer dan 4 weken. Nu moet ik nasonex gebruiken voor mijn neus vrij te maken aangezien ik constant een half verstopte neus heb (KNO vond een operatie aan de neus niet nodig). Hij hield de andere klachten op zenuwpijnen en gaf een voorschrift vitamine B.

Het voelt gewoon alsof er iets drukt in mijn keel/slokdarm/hals. Sinds onlangs kan ik meerdere keren per dag mijn borstbeen kraken. Ook bijvoorbeeld als ik ga wandelen, of gewoon rechtsta of zit raakt het precies “vast”. Als ik me dan uitstrek hoor ik een reeks “kraken” of soms alsof iets scheurt. Het voelt niet echt pijnlijk dus ik denk niet dat er echt iets scheurt :p. Als ik op het speervormig beentje duw (ken de exacte naam niet) en me dan uitrekt kraakt het.
    Soms maakt mijn nek precies een rare knik bij het draaien van mijn hoofd(ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder al gehad heb, dit is vooral de laatste maand). Alsof er iets in de weg zat en dat wegschoot bij het draaien van de nek. Op mijn borst heb ik enkele witte bobbeltjes (1 a 2 mm denk ik). Waarschijnlijk zitten die er al langer maar het viel me nu op. Verder had ik het gevoel dat er een bobbeltje zat achter mijn rechter oorlel. Dit is nu terug weg dus dit is waarschijnlijk een klier die ontstoken was? Ook heb ik af en toe doffe pijn ter hoogte van de adamsappel en in de kin en soms eens wat pijnscheuten op de kruin (zeer plaatselijk). Soms bij het inademen voelt het alsof er sluim/vocht in mijn keel/longen zit (een beetje alsof druppels water met een rietje op de drinken). De huisdokter heeft geluisterd naar mijn longen en zei dat ze niks abnormaals hoort.
    Die laatste “kwaaltjes” hebben hier waarschijnlijk niks mee te maken maar door de tijd zoek je overal iets achter.

Ik ben ook moe elke dag. Wel moet ik erbij zeggen dat ik moeite heb met inslapen en doorslapen(dus dit kan totaal ongerelateerd zijn of gewoon omdat ik me zorgen maak).

Ik vind echter ‘je bent jong, dus je bent in goede gezondheid’ nogal een flauwe onderbouwing. Of de kans die zo klein is aan mijn leeftijd voor iets ernstigs. Ik bedenk me dan: ze zeggen altijd dat het belangrijk is er snel bij te zijn. Hoogstwaarschijnlijk is er niks serieus aan de hand maar het blijvende gevoel stelt me niet gerust en dat zorgt dan ook weer dat het psychisch minder gaat (werk/prive; ik heb heel weinig motivatie om dingen te doen of naar de “verre” toekomst te kijken). Het voelt alsof de huisarts de klachten niet serieus neemt en voor alles stress aanduidt (ik probeer echt alle stress te mijden).

Wat is jullie menig hierover? Wat is een goeie manier om de ergste mogelijkheden te kunnen uitsluiten?

Alvast heel erg bedankt om de tijd te nemen om dit allemaal te lezen!

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zou je om te beginnen willen vragen eens onderstaande testen te willen doen:
    https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/
    https://www.dokter.nl/zelftesten/angststoornistest/

Reageren
    detwijfelaar

Ik heb de testen gedaan:

• Score 51 bij hyperventilatie
    • Risico op een angststoornis

Dit was reeds aangereikt door de huisarts. Het hyperventileren is iets waar ik me in kan vinden. Ik kan me dit al minstens 15 jaar herinneren maar wist niet dat dit hyperventileren was. Ik heb er ook nooit serieus last van gehad (in een zakje blazen bijvoorbeeld heb ik nooit gedaan). Het ging vanzelf over en stelde me er verder geen vragen bij.

Ik heb reeds veel hogere stress gehad door mijn werk een paar jaar geleden en toen had ik vaak dat ik me zweverig voelde, zweette, klamme handen, bonzend hard, … Dit heb ik nu reeds lange tijd niet of heel sporadisch eens in mindere mate. Die laatste 15 jaar heb ik nooit een dergelijk gevoel gehad in de keel.

Wel nam ik vorig jaar nog rilatine (voornamelijk voor ADD; ik nam het toen ongeveer 2 jaar; lage dosis: 20mg). Dit kan er wel voor iets tussen zitten maar ik zou verwachten dat die klachten van mijn keel en slokdarm nu toch weg zouden zijn.

Reageren
    John (moderator)

Als je zo lang al hyperventileert kan dat chronisch worden. Ga voor ademhalingsoefeningen naar een fysiotherapeut en vraag een verwijzing voor een psycholoog

Reageren
    detwijfelaar

Bedankt voor je reactie.

Dus het is normaal dat die klachten in mijn nek/hals/keel nu pas de kop op steken na zo lang al te hyperventileren?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou kunnen

Reageren
Reageer op: Aanhoudende klachten zonder duidelijke aanleiding
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.