Zoeken Vraag het forum

Onverklaarbare klachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Esmee

Hallo, ik heb sinds ongeveer 2010 onverklaarbare klachten die mijn leven ernstig beinvloeden. Ik ben hiervoor vaak naar de huisarts geweest en heb ook verschillende huisartsen gezien. Telkens krijg ik hetzelfde te horen: het zit tussen je oren, het komt door stress of spanning. Ik weet zeker dat dit niet het geval is, ik ervaar geen stress of spanning, ik maak me nergens zorgen over enkel over mijn gezondheid uiteraard. Sinds een maand is mijn situatie duidelijk aan het verslechteren.

Mijn klachten zijn:
    -Extreme vermoeidheid – laatste weken veel erger, ben constant uitgeput
    -Zere armen en benen – ook dit is erger geworden de laatste weken
    -Misselijkheid – eerst alleen ’s ochtends, nu de hele dag door
    -Hoofdpijn – vaak aanwezig, niet elke dag
    -Tintelende voeten
    -Buikpijn rechtsonderin – regelmatig
    -Overgevoeligheid voor licht en geluid – constant aanwezig
    -Concentratieproblemen
    -Ik slaap goed, maar word altijd moe wakker
    -Duizeligheid – regelmatig
    -Stekende pijnen op verschillende plekken in mijn lichaam
    -Uit het niets hitteaanvallen, vergelijkbaar met koorts
    -zere gewrichten (handen vingers en knieën)
    -veel jeuk over gehele lichaam
    -hartkloppingen (soms merk ik dat mijn hart slagen over slaat)
    -oorzuisen

Ik geloof niet dat deze klachten komen door zogenaamde spanning of stress die ik niet ervaar. Ik ben er van overtuigd dat er een andere oorzaak is, maar ik voel mij niet gehoord.

15 reacties
    Reageren
    Suus

Wat voor onderzoeken heb je gehad, waarna de diagnose stress/angst is gesteld?
    De laatste alinea van je verhaal is trouwens wel een teken dat je stress hebt!
    Stress waar je waarschijnlijk ook de hele dag mee bezig bent.
    En het is ook bijna het standaard zinnetje van mensen met door angst/stress en vaak ook chronische hyperventilatie veroorzaakte klachten, dit forum staat er vol mee……

Reageren
    John (moderator)

Hi
    ik heb nog wat vragen.
    Hoe oud ben je?
    Welke onderzoeken zijn er allemaal al gedaan?

Reageren
    Esmee

Bedankt voor je reactie. Er zijn enkel bloedonderzoeken geweest, waar niks uit is gekomen. Vervolgens word ik naar huis gestuurd met er is niks aan de hand, tuurlijk zit ik ermee. Maar ik ben er niet de hele dag mee bezig. Ik probeer mijn leven zo normaal mogelijk te leven met werk, vrienden, etc. Ik heb overigens nooit last van hyperventilatie of ademhalingsproblemen gehad.

Reageren
    Esmee

Ter aanvulling: ik ben 29 jaar, ik heb een gezond gewicht. En ik ben niet vegetarisch of vegan.

Reageren
    Suus

Is er bijvoorbeeld gekeken of je fybromyalgie zou kunnen hebben?

Reageren
    Suus

Of bijvoorbeeld een voedselintolerantie?

Reageren
    Esmee

Fybromyalgie heb ik nooit eerder van gehoord, ik heb het even opgezocht en ik zie dat dat niet is terug te vinden in het bloed. Dus daar is niet naar gekeken. Wel is er inderdaad een voedsel intolerantie test uitgevoerd daar is niks uitgekomen.

Reageren
    Suus

Een reumatoloog kan verder onderzoek doen naar mogelijk fybromyalgie, je zou een verwijzing kunnen vragen

Reageren
    Suus

Is er bij het bloedonderzoek gekeken naar bijvoorbeeld lactose of gluten intolerantie of alleen gekeken op basis van het mijden van bepaalde producten?

Reageren
    John (moderator)

Zonder dat ik nou meteen ga zeggen dat het stress is, wil ik toch opmerken dat veel mensen ongemerkt stress en spanningen hebben, maar zich daar niet van bewust zijn of de mate van stress/spanningen die ze hebben als normaal zien. Dat geldt ook voor hyperventileren. Als het aanvallen zijn herkend iedereen dat wel, maar er is ook een chronische vorm, en daar merk je dan zelf helemaal niets behalve dan de klachten die het veroorzaakt. De klachten die je beschrijft zouden daar bij kunnen passen. Dat zal ook de reden zijn waarom de arts dan aan stress/spanningen denkt. Je geeft zelf aan dat het niet de oorzaak zou zijn, maar toch zou ik je willen vragen om onderstaande test te doen. Al is het maar om het te kunnen uitsluiten. Door dingen uit te sluiten kun je ook dichter bij de oorzaak komen.
    https://www.dokter.nl/hyperventilatietest/

Reageren
    Esmee

Het was een heel breed onderzoek waar inderdaad ook is gekeken naar oa granen die gluten bevatten en melkproducten. Bij alle categorien was de ug/ml IgG score goed.

Reageren
    Esmee

Ik begrijp het, de omschrijving die je geeft is nooit eerder aan mij uitgelegd. Ik heb de tesf gedaan en kom uit op een score van 37

Reageren
    John (moderator)

De laatste test die ik voorbij heb zien komen was van 12.59 uur. Als dat jouw test was dat klopt de invulling niet helemaal met de klachten die je hier beschrijft

Reageren
    John (moderator)

Maar zelfs met wat aanpassingen is de score nog 42. Dat is dan op het randje. Boven 42 is er een aanwijzing voor hyperventilatie.
    Je schrijft dat je goed slaapt maar uitgeput wakker wordt. Dat betekend dat je weliswaar slaapt maar niet voldoende uitrust. De kwaliteit van slaap is dan niet goed. Dat kan verschillende klachten veroorzaken. Vermoeidheid, concentratie problemen, hoofdpijn, duizeligheid soms ook misselijkheid.
    Hoe oud is je matras? En is het een goede matras?
    Gebruik je veel schermen voordat slapen gaat? Telefoon, laptop e.d.
    Gebruik je ’s avonds koffie of alcohol?
    Heb je een onregelmatig slaapritme?
    Wordt je ’s nachts wel eens wakker?
    Is er veel licht of geluid in je slaapkamer?
    Je had bij de bloedonderzoeken geen vitamine tekorten?

Reageren
Reageer op: Onverklaarbare klachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.