Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #136

    Omdat de assistente dat niet mag

    #137

    waarom bij de assistente bij 5jaarlijks uitstrijkjegeen inwendig onderzoek en bij de huisarts welwaarom dan een inwendig onderzoek  zonder klachten

    #138

    waarom doet het een huisarts wel

    #139

    De huisarts doet dat om te kijken of er afwijkend weefsel te zien is.  Fa hoeft niet altijd klachten te geven. De assistente mag zo'n onderzoek niet uitvoeren.

    #140

    weefsel bekijken waar staan de letters FAvoor welke betekenis heeft dat

    #141

    Die vraag kan ik zo helaas ook niet beantwoorden. De afkorting kan verschillende betekenissen hebben

    #142

    waarom weet je het niet je hebt overal een antwoord op behalve op mijn vraag

    #143

    Fa   wat in mijn eerdere berichtje stond was dus een typefout zie ik nu.  dat moest "dat" zijn

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #144

    uitstijkje bij de assistente geen inwendig onderzoek om dat zij het niet mag maar ook niet nodig is uitstrijkje bij de huisarts wel een inwen dig onderzoek  waarom wel er zijn geen klachteñ of is het voor de funn

    #145

    Het heeft niet perse met klachten te maken en is al helemaal niet voor de fun.
    De huisarts kan namelijk wel zien of afwijkend weefsel in de vagina aanwezig is.

    #146

    Ik woon al jaren in Duitsland en werd opgeroepen voor de Krebsvorsorge. Je gaat dan naar een speciaal ambt daar aan gekomen wordt je van top tot teen onderzocht. Eerst een intake daarna bloed afnemen  foto's van je borsten en dan wordt je door de arts ontvangen. Na een gesprek over je gezondheid moet je naar het kleedhokje om frei zu machen dat houdt dus in jezelf helemaal uitkleden. De arts luistert naar je hart en longen, neemt de bloeddruk op meet je temperatuur rectaal je borsten worden afgetast je wordt uitgebreid inwendig onderzocht ook een rectovaginaal toucheer en een rectaal onderzoek hoort hierbij. dan mag je je weer aankleden en krijg je met twee weken de uitslag. Op zich vind ik zo'n onderzoek prima je wordt goed gecontroleerd veel vrouwen gaan hier ieder jaar naar de gynaecoloog dit doe ik dan niet ik vind 1 keer per drie jaar deze controle meer dan genoeg,

    #147

    Mijn aanstellingskeuring voor een groot bedrijf in Noord-Nederland verliep uitgebreid. Net van school had ik gesolliciteerd op een administratieve functie. Als onderdeel van de sollicitatie moest ik mij melden bij een keuringsarts. Ik herinner mij nog goed wat er gebeurde.

    Op de zomerse ochtend was ik netjes gekleed naar de keuring gegaan. Ik mocht plaats nemen in een wachtzaaltje en werd na een kwartiertje opgehaald. Daar zaten meer meisjes van mijn leeftijd. We werden per drietal geroepen en liepen met de verpleegster door de gang naar een kleedkamer. Daar mocht je plaatsnemen en kreeg je een stapel papieren met vragen om je gezondheid en je thuissituatie.

    Na ongeveer een kwartier  kwam de verpleegster de papieren ophalen. Ondertussen kwamen ook enkele meisjes terug van de onderzoeken en mochten zich weer aankleden. De verpleegster riep mij. Ik moest mijn bovenkleding ontdoen en mocht enkel nog mijn onderbroek, bh en sokken aanhouden. De verpleegster controleerde mijn zicht, gehoor en bloeddruk. Daarna moest ik op een weegschaal en werd mijn lengte gemeten. Als laatste werd mijn bloeddruk opgemeten. Daarna mocht ik terug naar de kleedkamer. Na vijf minuten werd ik geroepen door een andere verpleegster. Mijn sokken en bh moest ik uitdoen en meelopen. De verpleegster controleerde mijn voeten en houding en ik moest diverse loopoefeningen doen.  Als laatste moest ik gaan zitten voor bloedafname en kreeg een bekertje om in te plassen. Terug in de kleedkamer was beschamend om daar half bloot te zitten.

    Na tijdje kwam de verpleegster terug. Ik moest mijn onderbroek uitdoen en meelopen naar de keuringsarts. De ingevulde vragen werden kort besproken en ook mijn gewicht en bloeddruk. Daarna moest ik enkele loopoefeningen doen en hurken/springen. Ik kreeg staand en liggend een borstonderzoek. De arts voelde ook onder mijn oksels en rond de tepels. Daarna mijn buik en liezen. De arts zei vrijmaken tegen de verpleegster, ik wist niet wat dat betekende. De verpleegster pakte mijn enkels en zette mijn voeten tegen mijn kont en spreidde mijn knieën. De arts voelde eerst uitwendig, opende daarna mijn schaamlippen en voelde uitgebreid de binnenkant. Daarna kreeg ik een inwendig onderzoek. Het meest gênante was dat ik daarna mijn enkels moest vastpakken en enkel keren moest persen en mijn blaas moest aanspannen. Ten slotte kreeg in een rectaal onderzoek waar voor ik op handen en knieën moest gaan zitten. Met een rood aangelopen hoofd moest ik bloot terug naar de kleedkamer  waar weer drie nieuwe meisjes vragen moesten invullen. Een gênant onderzoek maar voor de baan werd ik aangesteld.

    #148

    Ik weet niet of dit het juiste forum is om mijn vraag te stellen maar probeer het toch.

    Ik ben 53 jaar en ben voor het laatst op 35 jarige leeftijd door een arts inwendig onderzocht. Ik ga iedere 5 jaar voor het bevolkingsonderzoek voor baarmoederhals kanker. Ik heb verder geen klachten maar wil eigenlijk wel weer eens een keer goed onderzocht worden. Misschien komt dit omdat bij een bekende laatst eierstokkanker is geconstateerd. Onze oude huisarts deed zelf de uitstrijkjes en toucheerde je uitgebreid en omdat hij ook bevallingen deed had hij een echo apparaat en maakte bij ieder uitstrijkje ook een inwendige echo.

    mijn huidige huisarts vindt het niet nodig om mij te onderzoeken. kan ik naar een andere arts of gynaecoloog gaan?

    #149

    Vraag dan een verwijizing voor de gynaecoloog

    #150

    Beste mensen, het valt mij hier op dat er zoveel problemen zijn bij het onderzoek naar de intieme delen. Het zou toch ergens wel vreemd zijn als bij een algemeen lichamelijk onderzoek door een medicus deze lichaamsdelen worden overgeslagen. Voor de patient is dit misschien nog steeds wel ongemakkelijk maar het zijn natuurlijk gewoon lichaamsdelen waar ook afwijkingen kunnen ontstaan. Het is dan gek om bij zo'n onderzoek je onderbroek en bh aan te houden. Ik weet dat diverse levensverzekeringsmaatschappijen een keuringsprotocol hebben waarbij de geslachtsdelen (net als bijv. benen en voeten!) ook zorgvuldig bekeken worden.

    Wel moet een dergelijk onderzoek natuurlijk met respect en aandacht voor de patient(e) worden uitgevoerd. Daar ontbreekt het er nog wel aan!

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief