Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #121

    nee joh dat was toen de gebruikelijke gang van zaken dit was eigenlijk voorgeschreven in die jaren dokters deden wat hen geleerd was.

    #122

    bij mij was het in het begin ook toen zij mijn man je bent nog jong  om de 6 maanden een onderzoek als de 35 voorbij bent een keer per jaar   dan 40 voor bij  hoeft het alleen bij klachten mijn man krijgt nog gelijk   ben nu 47 en het hoeft hemaal niet meer tenzij er klachten zijn

    #123

    Ben vorige week nog doorverwezen naar de dermatoloog vanwege wat vreemde onregelmatigheden op mijn huid. Daar moest ik volledig uit de kleren en ben echt van top tot teen onderzocht. Eerst door een assistente ofzo. Daarna na moest ik even wachten en kwam die dermatoloog om de plekken, waarvoor ik kwam, nog even te bekijken.

     

    #124

    Begin jaren 80 wilde ik aan de pil maar ik durfde niet naar onze huisarts dus naar de Rutger stichting met mijn vriend. Ik werd daar direct geholpen een intake met een verpleegster en daarna naar de dokter een man met een grote snor. Hij stelde zich voor en keek even in de papieren die de zuster had ingevuld. Kleed je maar uit meisje zei hij en ik kleedde me uit tot op mijn roze slipje en bhtje. Doe die twee ook maar uit zei hij lachend daar stond ik poedelnaakt voor mijn vriend en dokter. Ik werd gewogen mijn bloeddruk werd opgenomen hij luisterde naar hart en longen en mijn borsten werden uitgebreid onderzocht. Daarna moest ik als 17 jarige plaats nemen op de gynaecologische stoel met mijn benen in de beugels de dokter gaf mij een spiegel zodat ik in mijn eigen grotje kon kijken. De eendenbek erin en uitgebreid met 2 vingers werd ik getoucheerd. Dat ging de eerste vijf jaar ieder half jaar zo bij de stichting. Daarna gingen we samenwonen in een ander deel van de stad en ging ik naar onze huisarts een vrouw die dit tot haar pensioen ook ieder half jaar deed. De nieuwe huisarts was een man en toen ik er heen moest voor een uitstrijkje vroeg ik weer om het recept voor de pil die kreeg ik en hij zei je kunt de volgende keer zo een herhalingsrecept bij de assistente halen. dus jaren inwendig onderzocht ieder half jaar en nu hoefde dat niet meer. Ik wil er maar mee zeggen dat dit tot bijna midden jaren negentig heel gewoon was ieder half jaar naakt voor de pil. Ik heb me eigenlijk nooit geschaamd en heb er nu nog steeds geen moete mee om me uit te kleden bij een arts of het nu een man of vrouw is. Nog nooit heb ik het idee gehad dat ik werd gebuikt en ik zag er vroegen best goed uit.

    #125

    jaren 70; herkeuring na eerdere afwijzing bij overheidsdienst, kwam ik terecht in amsterdam bij arts op leeftijd. alleen mijn onderbroek nog aan, hield ik, als 17-jarige mijn handen voor mijn borsten toen ik uit het kleedhokje kwam. hij toonde hier geen enkel begrip voor en dreigde met stopzetting van de keuring (en dus geen baan) als ik zijn instructies niet volgde, dwz armen langs mijn lichaam. hij raakte mij diverse keren aan tijdens onderzoek dwz als ik naar links, rechts, achterover en naar voren moest buigen voelde ik zijn handen op mijn schouders. hij liep mijn hele rug na met zijn vingertoppen. mijn borsten werden gecheckt plus inwendig onderzoek. mijn onderbroek was toen al lang uit. tot slot moest hij nog even tussen mijn billen kijken. moest met enigszins gespreide benen (met mijn billen naar hem toe) voorover buigen en ja , daar voelde ik zijn handen al weer die mijn billen iets van elkaar trokken.  dit is dus, terecht, afgeschaft nu.

    #126

    als het bij mij was zou ik zeggen  dan maar naar de volgende  baas

    #127

    Heel herkenbaar wat Liselore hierboven beschrijft. Dat was in die tijd gebruikelijk. Ook ik ben in de jaren 70 en begin 80 een paar keer gekeurd voor een andere baan. Natuurlijk was het niet steeds helemaal precies het zelfde maar in grote lijnen kwam het op hetzelfde neer. Een volledig onderzoek, compleet met een borst onderzoek. En een onderzoek van je vagina, meestal oppervlakkig, maar soms ook een inwendig onderzoek.  Meestal was je op een gegeven moment volledig naakt en moest je zo een stukje lopen, strekken, hurken en bukken.

    #128

    ik denk dat het probleem vroeger niet de artsen waren, maar de medische keuring die nu eenmaal ingesteld was bij aanstellingen (en nu terecht is beperkt). ik heb zelf als assistente op de medische afdeling van een groot bedrijf gewerkt. er werd volgens een aanstellingsprotocol gewerkt, dwz. de arts had een in te vullen formulier met daarop de te verrichten onderzoeken. en als er dan ook naar gekeken moet worden naar je geslachtsdeel dan zul je toch echt je slip uit moeten doen. dat kun je een arts niet verwijten.

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #129

    werkgevers waren vroeger verzekerd voor werknemers die medische problemen kregen. daarom eisten verzekeringsmaatschappijen een keuring zodat de 'kneusjes' (oneerbiedig gezegd) eruit konden worden gehaald. en die maatschappijen bepaalden dan het protocol van zo'n keuring. doorgaans uitgebreid zodat je meestal bijna of helemaal bloot eindigde bij een keuringsarts.

    #130

    Van het weekend ben ik bij mijn vriendin die meer als tien jaar in belgie woon geweest, net als wij heeft zij ook een dochter van 17 die dit jaar voor het aan de pil is gegaan.In tegenstelling tot onze dochter die door de dokter niet onderzocht is moest de dochter van mijn vriendin zich volledig uitkleden en is net als bij ons vroeger inwendig onderzocht. Ook bij het medisch schoolonderzoek in de derde van de middelbare school moest zij zich uitkleden tot haar onderbroekje waarin ook nog even in gekeken werd terwijl onze dochter bij de ggd haar kleren aan mocht houden en alleen wat vragen hoefde te beantwoorden.Waarom zijn de verschillen op medisch onderzoek tussen nederland en belgie zo groot

    #131

    Van mijn moeder heb ik ooit al eens gehoord dat toen men begon met het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker het nog niet bij de huisarts gebeurde maar in een speciale wagen net als nu met het borstonderzoek wie heeft dit nog meegemaakt?

    Mijn moeder kan ik het helaas niet meer vragen.

    #132

    Ik ben al zo vaak en door zo veel verschillende artsen onderzocht dat ik me eigenlijk nergens meer voor schaam. Dat je slipje uit moet bij een inwendig onderzoek is nu eenmaal zo. De manier van werken van de verschillende artsen verschild nog al. Bij de een hoeft alleen je slipje uit en bij de ander moet je naakt op zich vind ik dit niet erg waar ik wel wat moeite mee heb is als er een assistente bij het onderzoek aanwezig is. Een aantal jaren geleden moest ik naar de gynaecoloog hij was nieuw en ik kwam voor de eerste keer bij hem. Na het intake gesprek begeleide hij mij naar de onderzoeksruimte waar een assistente aanwezig was zij vroeg mij om mijn bovenkleding uit te doen ze wees me een stoel waar ik de kleding op kon leggen. Toen ik topless was heeft zij mijn bloeddruk opgemeten en me naar de onderzoekstafel begeleid daar werden mijn borsten zowel zitten als liggend door de arts onderzocht ook werden mijn hart en longen beluisterd. Daarna moest ik op de weegschaal en onder de meetlat en zij noteerde alle gegevens nu mag u uw broek slipje en sokken uitdoen mevrouw zij ze tegen mij. Terwijl ik dat deed trok de arts handschoenen aan en pakte zij van allerlei instrumenten. Ik moest gaan liggen met de voeten in van die steunen en de arts begon aan het speculumonderzoek en dan staat zon meisje naast de arts tussen jouw benen te koekeloeren', ze geeft het borsteltje aan voor het uitstrijkje doet glijmiddel op de vingers van de arts en als deze diep in je zit te wroeten vraagt ze of het gaat en als je dan ook nog van achter wordt getoucheerd terwijl je voorover op je knieën op de tafel zit dan denk ik waarom moet zij hier bij zijn ik hoor van vriendinnen als een soort van support nou ik vind het maar niets dat ze met twee personen naar je staan te kijken in diverse ongemakkelijke houdingen.

    #133

    toevallig kwam ik op dit forum terecht en heb alle verhalen gelezen in deze vraag. Ik schaam me om te vertellen dat ik eigenlijk geniet van gynaecologische onderzoeken. Ik ben sinds 10 jaar gescheiden en heb op een paar dates na geen mannen meer gehad. Een jaar of zes geleden heb ik een operatie aan mijn baarmoeder gehad en moest diverse keren terug komen op controle. Toen ik na een jaar weer op controle kwam bleek dat mijn gynaecoloog was vertrokken en dat er voor hem een knappe jonge dokter in de plaats was gekomen. Hij las zorgvuldig mijn dossier en na het normale vragen rondje mocht ik me uitkleden en plaats nemen op de stoel. Wat een verschil met de vorige gynaecoloog hij vertelde wat hij ging doen en was erg voorzichtig met het inbrengen van het speculum. Toen hij met twee vingers bij mij naar binnen ging merkte hij op dat ik voor mijn leeftijd nog erg seksueel aantrekkelijk was.  Nou hij wond mij nogal op en glijmiddel was zeker niet nodig. Het onderzoek was erg professioneel en er was zeker geen schijn van misbruik bij hem, ik kon trouwens zijn moeder zijn.

    Om het jaar doet hij ook een borstcontrole en dan moet ik helemaal naakt iets waar ik echt niet tegenop zie hij maakt zelfs complimentjes over mijn figuur. Voor die operatie hoef ik echt niet meer op controlle maar ik laat het maar zo beter 1 keer te vaak gecontroleerd dan 1 keer te weinig

    #134

    Ik heb me tijdens medische keuringen die ik heb ondergaan verbaast dat er zoveel verschil in keuringen zit. Ik ben voor het eerst voor een keuring geweest toen ik 21 jaar was. Dit was bij een mannelijke arts en na wat vragen te hebben beantwoord vroeg hij mij of ik mij wilde uitkleden. Er was geen kleedhokje of hoekje waar ik mij kon uitkleden en het was de bedoeling dat ik mijn kleren uitdeed vlak voor zijn buro en de kleren op de stoel moest leggen. Toen ik alleen nog mijn slipje en bh aanhad keek ik hem vragend aan maar hij zei dat alles uit moest. In mijn onschuld heb ik me helemaal uitgekleed en er volgende een erg uitgebreid onderzoek. Alles werd bekeken en bevoeld en opgemeten. Ook moest ik diverse keren heen en weer lopen, gewoon, op mijn tenen en hinkelen. Ook mijn vagina werd onderzocht echter alleen uitwendig. Laatst moest ik weer voor een keuring en toen we de vragenlijst hadden doorgenomen hoefde ik mij niet uit te kleden maar was het al klaar.

    #135

    w3aarom doet een huisarts ookinwendig onderzoek na het maken van een uitstrijkje en een assistente niet

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief