Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?

  • #151

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ik ben niet tegen uitkleden bij de dokter als dit noodzakelijk is ,maar vroeger moesten meisjes/jonge vrouwen zich vaak en onnodig uitkleden bij de dokter .bij voor beeld toen ik stage ging lopen in een ziekenhuis moest ik tijdens de medische keuring volledig uitkleden ook mijn bh en onderbroek plus inwendig onderzoek. toen ik aan de pil wilde weer volledig uitkleden plus inwendig onderzoek dit keer met eendebek en om de zes maanden werd dit onderzoek herhaald.als meisjes stewardes wilde worden moesten ze op de keuring ook hun borsten en vagina laten zien.wat ook niet erg mee hielp dat toen de keuringsartsen vaak wat oudere mannen waren. dit speelde zich af in de jaren 80 gelukkig hoeven onze dochters deze vernederingen niet meer te ondergaan want ik vond het verschrikkelijk om in mijn blote kont voor een oudere man te moeten staan

     

     

     

     

     

    #152

    Dat klopt anoniem dat je iedere keer uit de kleren moest maar nu worden onze dochters niet meer gecontroleerd ze zijn als ze geen klachten hebben 30 als ze voor het eerst inwendig onderzocht worden en dan alleen een uitstrijkje!

    Ik ben voorstander dat iedere vrouw met regelmaat door een arts inwendig onderzocht wordt in de landen om ons heen is dit heel normaal en die schaamte moet je dan maar even overwinnen.

    #153

    Dit wordt aangeraden in Duitsland ik ben het eens met Ietje dat vrouwen veel eerder gescreend moeten worden dus uitstrijkje vaginaal toucheer inwendige echo en borstonderzoek vanaf 20/25 jaar.

    #154

    het zou een goede zaak zijn als meisjes zodra ze sexueel actief worden eventjes bij de dokter langs zouden gaan om zich inwendig te laten onderzoeken.maar dan wel een vrouwelijke arts die van te voren goed uitlegt wat ze gaat doen en rekening houd dat meisjes van ongeveer 17/18 jaar het zeer vervelend om zich voor een vreemde uit te moeten kleden en onderzocht te worden . op deze manier hoeft het inwendig onderzoek geen traumatische ervaring te worden wat het voor mij wel is geweest.

    #155

    Wij vrouwen schamen ons als we ons moeten uitkleden en waarom? Ben je te dik heb je lelijke borsten grote schaamlippen wat denk je dit heeft iedere dokter al vaker gezien ben trots op je lichaam!

    Ik kan me goed voorstellen dat een meisje van 18 zenuwachtig is voor zo'n onderzoek maar het is vind ik wel belangrijk. Toen ik in de jaren 80 aan de pil ging moest je naar de huisarts en vaak ging je moeder met je mee omdat die toestemming moest geven (je was met 21 pas meerderjarig) zo ook bij mij. Nadat mijn moeder de arts had verteld dat ik  aan de pil wilde werden er allerlei vragen gesteld die ik of mijn moeder beantwoorde. Daarna moest ik me uitkleden de spreek en onderzoekskamer was een ruimte ik deed mijn kleren uit maar hield mijn broekje en bh aan, toen de dokter naar de onderzoeksbank kwam zei hij dat ik me zover moest uitkleden zoals ik ter wereld was gekomen dus broekje en bh ook uit. Mijn moeder was er ondertussen ook" gezellig" bij komen staan, Eerst werd mijn bloeddruk gemeten daarna lengte en gewicht en werden mijn hart en longen beluisterd, daarna werden er twee steuntjes uitgeklapt waar ik mijn hakken in mocht zetten en daarna mocht ik gaan liggen de arts pakte me bij mijn bovenbenen en schoof me tot op de rand van de tafel. Er werd een speculum ingebracht en 2 volwassenen stonden in mijn grotje te kijken het ziet er goed uit zei de arts en moeder knikte nadat hij het speculum had verwijderd ging hij met 2 vingers bij mij naar binnen ik was niet meer gewend dan een vinger van mijn vriendje en een tampon dus dat was schrikken vooral toen hij er naar mijn idee erg diep inging. Toen hij klaar was wilde ik opstaan maar ik moest blijven liggen mijn borsten werden ook nog grondig onderzocht en daarna mocht ik me aankleden. Ik kreeg de pil voorgeschreven en moest me na een half jaar weer melden.

    Toen we naar huis fietsten zei moeder ja meisje dit hoort bij het groot worden. Ik ben nog jaren ieder half jaar zo onderzocht maar ging nu alleen. Ik heb me nooit geschaamd bij de huisarts en later ook niet bij andere artsen waar ik me uitkleden moest, wel kan ik me voorstellen dat jonge vrouwen er tegenop zien om een uitstrijkje te laten maken vaak zijn ze al 30 als ze voor de eerste keer een inwendig onderzoek krijgen. De folder die bij de uitnodiging zit vind ik eigenlijk ook niet geweldig en het filmpje dat je kunt bekijken op de website is een animatie. Waarom wordt er geen echt onderzoek getoond zodat ze kunnen zien hoe het gaat dat het speculum geen enorm instrument is en dat het eigenlijk niets voorstelt.

    Misschien is het geen slecht idee om vanaf dat je seksueel actief bent je om de twee jaar door een arts onderzocht wordt het is volgens mij best belangrijk dat er ook gevoeld wordt aan je baarmoeder en eierstokken dit mag een assistente niet.

    #156

    in tegen stelling tot nederland worden meisjes die in belgie aan de pil willen nog steeds inwendig onderzocht waarom gebeurt dit in belgie wil en in nderland niet ?

    #157

    Ik ben het met Marie eens. Het is inmiddels bijna 20 jaar geleden en wellicht veranderen de normen maar ook mijn partner en ik zijn toen gekeurd voor een levensverzekering die hoorde bij een hypotheek en we moesten beide alles uitdoen. Even doorbijten misschien maar ze hebben vast meer blote lijven gezien

    #158

    Ik heb de huisarts gevraagd om een verwijzing naar de gynaecoloog maar zonder klachten wil hij die niet geven is het vreemd om naar een arts van de rutgerstichting of zo te gaan. Ik vind het belangrijk om me te laten controleren.

     

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #159

    Dat zou je kunnen doen...

    #160

    Heeft er iemand ervaring met het verplichte medisch onderzoek op het werk na een zwangerschap? Hoe verloopt zo een onderzoek ?

    #161

    Nog nooit gehoord van zo'n keuring. Vroeger moest je zes weken na de bevalling naar de huisarts deze deed inwendigonderzoek en voelde of alles goed zat daar binnen.

    #162

    Ik ben ik weet niet hoe vaak en door hoeveel verschillende artsen inwendig onderzocht. Het klopt dat het er nogal verschillend aan toe gaat. Bij een huisarts moest ik alles uit omdat ze ook mijn borsten wilde onderzoeken, bij een andere alleen vanonder alles uit. Bij onze huidige huisarts werden mijn man en ik uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Eerst ging het over de verhuizing en daarna over onze medische dossiers. Ze stelde voor om bij ons beide een check up te doen aangezien we in de 50 zijn. Mijn man was eerst aan de beurt hij moest zich uitkleden tot op zijn boxer. Hij werd gewogen gemeten de bloeddruk werd opgenomen er werd geluisterd naar hart en longen zijn buik en liezen werden afgetast en zijn rug goed onderzocht. Toen mocht hij zijn boxer uit doen en werden zijn testikels en penis door haar onderzocht daarna moest hij op de tafel gaan liggen en deed ze een prostaat onderzoek. Dit was de eerste keer voor mijn man en hij vond het niet prettig.

    Toen was ik aan de beurt ik moest me uitkleden tot op mijn slip de zelfde onderzoeken werden er gedaan als bij mijn man maar bij mij werden mijn borsten zittend en liggend gecontroleerd.  Hierna moest mijn slipje uit en mocht ik plaats nemen op de tafel en mijn hakken in de voetsteuntjes zetten. Ze deed eerst uitwendig onderzoek clitoris plasbuis schaamlippen en anus werden bekeken en aangeraakt. Daarna een grondig speculum onderzoek. toen dit klaar was werd ik uitgebreid en diep getoucheerd door haar met zelfs een vinger in mijn anus en een vinger in mijn vagina daarna mocht ik mij weer aankleden.

    Wij hadden nog nooit meegemaakt dat we werden uitgenodigd om kennis te maken met de huisarts maar hebben dit als zeer positief ervaren. Een medische check up hadden we ook nog nooit gehad maar dit gaan we vaker laten doen en samen onderzocht waren we ook nog nooit maar dat voelde wel vertrouwd en ik vond het niet erg dat ik naakt onderzocht werd met mijn man erbij. Mijn vriendin zei dat zij er overna moest denken om met de benen in de beugels te gaan met haar man erbij ik schaam me er niet voor je kent elkaar al zo lang en tijdens de seks heb je de lamp toch ook niet uit.

    #163

    Het onderzoek dat Hermien hierboven beschrijft is herkenbaar. Nu onze oude huisarts al een paar jaar gestopt is, zoeken we een huisarts of keuringsarts waar we eenzelfde preventief onderzoek kunnen laten doen. Dus alleen een lichamelijk onderzoek en geen onderzoek met scans zoals veel op internet staan. Wie kan mij informeren?

    #164

    Volgens mij doet iedere huisarts dit in onze verzekeringspolis staat dat we recht hebben op 1 check up per jaar. Ik weet niet of dit voor alle verzekeringen geldt.

    #165

    een check up hebben wij nog nooit gehad nog nooit door een huis arts over benadert

Het onderwerp ‘Inwendigonderzoek bij elke dokter anders?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief