Zo gezond is wandelen

zo-gezond-is-wandelen

Wandelen is erg goed voor de gezondheid! Het is goed voor je hart en je longen, maar ook voor je botten en je spieren. Bovendien heeft het een positieve effect op je gemoedstoestand.

Door de natuurlijke beweging is de kans op blessures klein omdat wandelen de gewrichten minimaal belast, zonder schoksgewijze belasting zoals bij hardlopen.

Wandelen gezonder dan hardlopen
Wandelen is gezonder voor je dan hardlopen. In een onderzoek van 6 jaar werden de resultaten van ruim 33.000 hardlopers en 15.000 wandelaars tussen de 18 tot 80 jaar met elkaar vergeleken. Uit dit onderzoek bleek dat hardlopen de kans op een hartziekte terugbrengt met 4,5 %, terwijl wandelen 9,3 % minder kans op een hartziekte geeft.

De kans op hoge bloeddruk loopt bij hardlopen 4,2 % terug en 7,2 % bij wandelen. Vrijwel dezelfde cijfers komen naar voren bij de kans op hoog cholesterol.

Wat maakt wandelen zo gezond?
Het staat wetenschappelijk vast dat je dagelijks moet proberen om minimaal een halfuurtje te bewegen of te sporten.

Wandelen gezond voor je botten
Wanneer je regelmatig wandelt, versterk je je botten en bouw je zelfs extra botmassa op. Onze botten bestaan uit levend weefsel dat voortdurend wordt afgebroken en aangemaakt. Als het goed is, is er een evenwicht tussen de afbraak van oud botweefsel en de aanmaak van nieuw. Worden er naar verhouding te weinig nieuwe botcellen aangemaakt, dan verliest het bot aan stevigheid en ontstaat osteoporose. Dat proces komt onafwendbaar met de ouderdom, echter door je botten goed te belasten, kunnen onze botten langer op sterkte blijven.

Wandelen zorgt voor steviger kraakbeen
Kraakbeen is het elastische weefsel tussen onze botten dat onder andere zorgt voor een glijvlak en de schokdemping en dat bestaat uit cellen gevuld met water die door beweging worden vol- en leeggepompt. Wanneer kraakbeen niet belast wordt dan verliest het water en wordt het dunner. En om gewrichten goed te laten werken, moet de laag kraakbeen dik en stevig zijn, anders kun je last van je gewrichten krijgen.

Wandelen goed voor je spieren
Wandelen is goed voor de spieren, en is ook gezond voor de hartspier. Bij mensen die weinig lichaamsbeweging krijgen, wordt de hartwand dunner en het hart kleiner: het verliest vermogen. En wanneer het hart weinig te doen krijgt, gaat het lichaam geen energie besteden aan het onderhouden ervan, maar zodra het hart weer wordt belast, wordt het steviger en neemt het vermogen weer toe. Om ons hart te belasten, zijn ook andere soorten inspanning goed, maar het aardige van wandelen is nu juist dat het ook ook de botten belast.

Wandelen gezond voor luchtwegen, hart en bloedvaten
Het zal niemand verbazen dat lange wandeltochten goed zijn voor je uithoudingsvermogen; je traint hiermee je longcapaciteit om zuurstof zo goed mogelijk op te nemen en te transporteren via het hart en bloedvaten. Regelmatig wandelen is daarom ook goed voor hart en bloedvaten. Bij een dagelijkse wandeling van een halfuur zorg je ook nog eens voor een lagere bloeddruk en cholesterolgehalte.

Wandelen verkleint de kans op diabetes
Dagelijkse lichaamsbeweging verkleint de kans op het krijgen van diabetes type 2. En als je diabetes hebt, verkleint het de kans op lichamelijke gevolgen van diabetes. Wandelen in een afwisselend tempo met variërende intensiteit is beter voor je bloedsuiker dan telkens hetzelfde ommetje maken. Het verbetert de gevoeligheid voor insuline, zonder dat het lichaam ineens minder insuline aan gaat maken. Dit betekent dat je over het algemeen een betere bloedsuikercontrole krijgt. In de toekomst moet nog worden uitgezocht of interval-wandelen ook zorgt voor betere gezondheidsuitkomsten op de lange termijn.

Door wandelen efficiënter afvallen
Wandelen helpt in de strijd tegen overgewicht. Laag-intensieve bezigheden zoals wandelen, zijn efficiënter in het verbranden van vet dan explosieve sporten waarbij we in korte tijd veel energie moeten leveren, zoals hardlopen. Wandelen vergt ongeveer 5 tot 6 kilocalorieën energie per minuut en 2/3 daarvan wordt geleverd uit de verbranding van vet. Verbranding van een kilo lichaamsvet levert ongeveer 7.000 kilocalorieën, dus met zo’n dertig uur wandelen ben je een kilo kwijt. Wie een half uur per dag wandelt kan dus gewicht verliezen zonder erg veel extra inspanning.

Wandelen is goed voor je humeur
Er zijn studies waaruit blijkt dat wandelen de concentratie, het denkvermogen en / of het geheugen verbetert. Helaas blijken deze onderzoeken omstreden. Wat wandelen wel doet is je stemming verbeteren. Dat geldt overigens voor lichaamsbeweging in het algemeen.

Conclusie
Dagelijks wandelen, levert een verbetering van de gezondheid op. Wandelen heeft een heilzame werking op lichaam en geest; het verbetert je bloedcirculatie, je ademhaling, je zuurstofopname, je glucosehuishouding, je spijsvertering, je vetverbranding, je algemene conditie, je evenwicht en je immuunsysteem; verlaagt je bloeddruk; zorgt voor de aanmaak van vitamine D (dankzij het zonlicht buiten); stimuleert je hersenactiviteit, de aanmaak van nieuwe hersencellen en de verbinding tussen hersendelen.

En daarnaast is het zo dat als je regelmatig wandelt, dan voel je jezelf fitter, sterker en energieker. Daarbij heb je minder kans op overgewicht, diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, bot- en gewrichtsontstekingen, osteoporose (botontkalking), bepaalde vormen van kanker, bepaalde hersen- en longaandoeningen, geestelijke stress, slapeloosheid, angst en depressie.

Bronnen: kwbn.nl, diabetesfonds.nl en hartstichting

19 reacties op “Zo gezond is wandelen
  1. we proberen toch zoveel mogelijk te stappen al hoewel de ouderdom van 76 jaar heb ik toch al 60.245 km afgestapt

    Geschreven door HELENA op
  2. Sorry hoor, maar van wandelen wordt ik bloedchagrijnig. Wat hierboven beweerd wordt klopt dus lang niet altijd.

    Geschreven door Marthe op
  3. Al jaren loop ik grote afstanden voel mij daardoor gezond,fit, en energiek
    Ik ben 81 jaar, dus nog jong…………..

    Geschreven door Maria op
  4. Ik ben 54 jaar jong.ik wandel veel voel mijn 25 jaar hahaha..voel mij prima.gr hans Nijmegen

    Geschreven door hans op
  5. Beweging is altijd goed lekker wandelen in de natuur. Van binnen zitten niks doen wordt je vrolijk. Wandelen en zwemmen. Echt het voelt goed. Succes.hans.

    Geschreven door hans op
  6. Wow, dit is echt iets om in je gedachten te houden. Zelf ben ik pas 13, maar hierdoor weet ik dat ik naarmate ik wat ouder word gewoon elke dag moet wandelen. Zelf vind ik (op dit moment) harlopen iets fijner, maar je krijgt er wel sneller pijn van.
    Ik vind het ook superleuk om te lezen hoe jong iedereen zich kan voelen door simpelweg dagelijks te wandelen 🙂

    Geschreven door Annabel op
  7. Ik ben 80 jaar en ik wandel elke dag 8 a 10 km. Ik woon op een berg in zuid Limburg en op de heenweg ga ik bergafwaarts en terug de berg weer op. B bovendien doe ik aan aqua fitness voor ouderen een keer per week. Ik voel mij goed in mijn vel en kan wandelen iedereen aanraden.

    Geschreven door Toon op
  8. Ben diabetes wandel zo,n 10 kilometer in de week met een
    vriendin ben in de loop der jaren 7 kilo kwijt geraakt
    blijf nou op gewicht goed voor mijn suiker

    Geschreven door Lies op
  9. Ik fiets elke dag (al 70 jaar) en voel me bij die tak van bewegen prima, Het maakt dan toch niet uit of je wandelt of fietst? Als je maar beweegt en in de buitenlucht bent.

    Geschreven door Truus op
  10. fijn om zoveel reaktie’s te zien,mooi dat we zo enthousiast worden van voortbewegen.Zelf ben ik 45 lentes(m),tijdens mijn werk liep ik al veel,prive ook regelmatig.Sinds September vorig jaar heb ik sporten ontdekt,loop ik meer als 26 km per dag(gemiddeld 3/4uurtjes dat ongeveer 2x per week,tevens 3x in de week,op de”hoe maak ik mij zelf moe sportschool” te vinden met ook oa rennen,crosstrainer,stoeien met gewichten dit 2uurtjes.Zet hem op mensen,loop voor je plezier,kom van die bank af.laat dikmakers uit huis,eet gezond(drink voldoende water meer als 2 liter)

    Geschreven door aad op
  11. Volledig eens met de stelling ‘Wandelen is gezond’. Volgende maand word ik 82 jaar. Elke week wandel ik minimaal 1 dag voor een wandeling van tussen de 25 en 30 km. Ik heb soms last van hooikoorts en kan soms wat somberen. Alle ongerief verdwijnt tijdens zo’n wandeling en ik voel me ook daarna kiplekker. Deze week 3 keer een wandeling gemaakt van gemiddeld 30 km. peer keer. Ik zou weer graag een van de routes naar Santiago de Compostela lopen. Heb 4 tochten naar Santiago de C. gelopen de laatste was de Camino de Madrid= van Madrid naar Sahagun en vervolgens een stuk van de Via de la Plata: van Ourense naar Santiago. Geweldige ervaringen. Wie gaat mee?

    Geschreven door Frans op
  12. Om ons hart te belasten, zijn ook andere soorten inspanning goed, maar het aardige van wandelen is nu juist dat het de botten belast.
    Is dit een vergissing?

    Geschreven door Josephina op
  13. Dat is een belasting die botten toch aan moeten kunnen. Tenzij er een aandoening is die dat belemmerd.

    Geschreven door Tandor op
  14. Ik ben 75 jaar en heb zo’n 12 knieoperaties gehad vanaf mijn 3e jaar (in de oorlog) tot voor kort. Ik heb nu een kunstknie. Vroeger werd mij verteld dat ik met 50 jaar in een rolstoel zou zitten. Ik loop nog elke dag zo’n 45 tot 50 minuten in de rijstvelden hier op Bali of bezoek mijn steenfabriekje hier vlakbij, samen met mijn hond. Soms geef ik nog gratis les op de universiteit of bij mij thuis.Dit is de beste tijd van mijn leven. Dit alles wordt O O K E N V O O R A L mogelijk gemaakt door mijn dagelijkse wandelingen, die ik (soms wat strompelend)probeer vol te houden.Dus allemaal: wandel op je oude dag zo veel als nog mogelijk is ! Alles in bovenstaand artikel werkt zo als het beschreven wordt… Hulde voor dit artikel.

    Geschreven door Henri op
  15. Over een paar weken ben ik 82 jaar.Ik zou wel meer willen bewegen.Maar hier op de Filipijnen vind ik het moeilijk komt door de temperatuur.Voor een beetje lekkere temperauur moet ik al rond 5 uur am.gaan wandelen.Dat vind ik wel moeilijk.
    (HOOP DAT IK HET GOED GECHREVEN HEB)

    Geschreven door Johan op
  16. Je zou dan kunnen gaan zwemmen i.p.v. wandelen. het belangrijkste is dat je in beweging bent.

    Geschreven door Tandor op
  17. Prima verwoord Johan. In Nederland zouden we wel wat van jullie temperatuur willen overnemen. Hier is het de koudste Pinktsteren geweest sinds ca. de laatste 80 jaar. De Filipijnen staan hier in het nieuws na de verkiezing van een wel heel kordate president, die criminelen mores leert.
    Wat ons weer betreft, hebben we echt een wandelaarsklimaat. Als het een graad of 10 C. is kun je je heerlijk warm lopen en voel je je snel tiptop.

    Geschreven door Frans op
  18. Met 30uur wandelen ben je n kilo kwijt… Pfff, je moet wel n lange adem hebben zeg… Duurt even!

    Geschreven door Bea op
  19. Frans, Respect!!!! Knap hoor! Ik heb ook vaak ongerief in mijn hoofd:( zal ook eens meer gaan lopen:)
    Succes allemaal!

    Geschreven door [email protected] op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder