Vitaminepillen of good food?

De griepgolf lijkt maar niet te verdwijnen. Tijd dus om aan ons immuunsysteem te werken. Natuurlijk kun je aan extra vitamines komen door een vitaminepreparaat in te nemen, maar er zijn ook verschillende voedingsmiddelen die je kunnen helpen om niet ziek te worden.

Voeding voor een sterk immuunsysteem

Aardbeien

Heerlijke aardbeien bevatten veel antioxidanten die helpen ons lichaam om te vechten tegen ziekte en veroudering. Een bakje aardbeien is goed voor 160% van onze dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Acaibes

Ook de acaibes zit vol grote hoeveelheid antioxidanten. Deze acaibessen kun je terug vinden gedroogd of bijvoorbeeld gemixt in een soort granenontbijt. Let er wel op dat dit geen heel suikerrijk granenontbijt is.

Amandelen

Last van stress? Dan is een handjevol amandelen al voldoende om je immuunsysteem een boost te geven. In amandelen zitten vitamine B en Niacine die ook helpen tegen stress. In dat handjevol vol amandelen zit bijna 50% van de vitamine E die je dagelijks nodig hebt.

Bataat

Bataat kennen wij hier in Nederland als een zoete aardappel. Bataat bevat veel vitamine A en die zorgt ervoor dat het ouder worden vertraagd wordt en dat het risico op sommige kankers kan verminderen. Daarnaast bevat bataat, net als worteltjes, het antioxidant bètacaroteen dat er voor zorgt dat als cellen dreigen te beschadigen dat dit verhinderd wordt.

Broccoli

Ook het broertje van de bloemkool de broccoli is goed voor ons immuunsysteem. Deze zit vol met vitamines A en C en bezit veel glutathion (een van de belangrijkste antioxidanten).

Champignons

Champignons bevatten antioxidanten en het mineraal selenium. Net als in Amandelen zitten er in champignons ook Riboflavine (een vitamine B) en Niacine, die weer meehelpen aan een gezond immuunsysteem.

Grapefruit

Grapefruit bevat veel vitamine C en dit helpt tegen verkoudheid en griep. In grapefruit vinden we zogenaamde flavonoïden die het immuunsysteem activeren. Ben je geen fan van grapefruits? Dan zijn sinaasappelen of citrusvruchten een perfect vervanging.

Knoflook

Knoflook bevat verschillende antioxidanten die verschillende bacteriën in ons immuunsysteem weren. Bacteriën die worden geassocieerd met maagzweren en maagkanker. Tip: pel en hak de knoflook en wacht 15 tot 20 minuten voordat je er mee gaat bakken. Dit om de enzymen die het immuunsysteem versterken te activeren.

Kool

Kool, zoals rode, witte of Chinese kool allen bevatten glutathion, en dat is goed voor het immuunsysteem.

Oesters

Iedereen weet waarschijnlijk wel dat oesters libido verhogend zijn, maar dat ze ons immuunsysteem verstrekken weten minder mensen. Oesters bevatten het mineraal zink en dat blijkt een antiviraal effect te hebben en waardoor het wonden heelt.

Spinazie

Spinazie, het krachtvoer van Popeye, bevat veel foliumzuur. Foliumzuur helpt ons lichaam om nieuwe cellen te vormen en DNA te repareren. Bovendien bevat het antioxidanten zoals vitamine C.

Thee

Zowel groene als zwarte thee zijn goed want deze bevatten polyfenolen en flavonoïde die ziektes bestrijden. Dreigen cellen beschadigd te worden, dan zullen deze antioxidanten hier van alles aan proberen te doen.

Vlierbessen

Vlierbessen zelf zijn rijk aan antioxidanten en werken als ontstekingsremmers. Vroeger gebruikte men het extract van vlierbessen om griepvirussen tegen te gaan. Sommigen beweren dat je na het drinken van dit extract ook sneller herstelt van de griep.

Watermeloen

Watermeloen bevat niet alleen veel antioxidanten maar is ook nog eens hydraterend en verfrissend. Het bevat het antioxidant Glutathion, dat zit in het rode vruchtvlees, en dat versterkt het immuunsysteem en houdt infecties tegen.

3 reacties op “Vitaminepillen of good food?
  1. Het is een zeer leerzame uitleg die men geeft.

    Geschreven door Vul uw naam in…Vantieghem op
  2. Bij de thee soorten mis ik vooral de witte thee.
    Dit is de beste thee die er bestaat.

    Geschreven door De Limburger op
    • Graag zou ik de meerwaarde van wittte thee willen weten. Nooit van gehoord.

      Geschreven door Ans op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief