Zoeken Vraag het forum

om de zoveel minuten heel diep ademhalen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/

Je hebt er wel excel of een open-office programma voor nodig

picapica1974

Heel herkenbaar!.
    Ik heb het nu 15 maanden en slaap ook slecht.
    Ik kom niet uit de cirkel van stress, stresssymptomen en angst en paniek!.
    Ik zit met kip en het ei dilemma.
    Wat is de oorzaak, verkeerde ademhaling of de stress?.
    Ikzelf denk dat ik al jaren lijd aan chronische hyperventilatie.
    En door de langdurige en overmatige stress op het werk is het nu echt vervelend geworden en alles bepalend in mijn leven.
    Ik weet dat ikzelf het leven wil leven.
    En dat niet laten bepalen door de stress, chronische hyperventilatie of angst.
    Over de gevolgen van chronische hyperventilatie is bij de huisarts en bedrijfsarts maar weinig bekend.
    Ik ben nog steeds zoekende naar de juiste behandeling/oplossing om de chronische hyperventilatie te verminderen of te stoppen.
    Ik zoek dus een goede of de juiste ademhalingscoach die mij hierbij kan helpen.

met vriendelijke groet,

een chronische hyperventilant

Reageren
    John (moderator)

Hier een overzicht van gevolgen van chronische hyperventilatie.

Mentale gevolgen
    – Angst en paniekaanvallen: Je kunt in een vicieuze cirkel terechtkomen waarin angst hyperventilatie veroorzaakt, en andersom.
    – Concentratieproblemen: Door een verstoorde zuurstof/koolstofdioxidebalans raakt je hersenfunctie uit balans.
    – Slaapproblemen en vermoeidheid: Je lichaam krijgt niet de rust die het nodig heeft, wat leidt tot uitputting.
    – Depressieve gevoelens: De constante lichamelijke klachten en stress kunnen je stemming negatief beïnvloeden.

Lichamelijke gevolgen
    – Duizeligheid en tintelingen: Door het tekort aan koolstofdioxide vernauwen bloedvaten, vooral in de hersenen.
    – Spierpijn en spanning: Vooral in nek, schouders en rug door overbelasting van hulpademhalingsspieren.
    – Hartkloppingen en druk op de borst: Dit kan lijken op hartproblemen, wat extra paniek veroorzaakt.
    – Maag- en darmklachten: Zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid of obstipatie.

Vicieuze cirkel
    Chronische hyperventilatie ontstaat vaak door stress, angst of een verkeerde ademgewoonte. De klachten kunnen zo beangstigend zijn dat je nog meer gaat hyperventileren, wat de symptomen verergert. Je zult dus naast de hyperventilatie ook iets moeten doen aan de stress/angst.
    Dat kan via meen psycholoog of via een psychosomatisch fysiotherapeut

Reageren
Reageer op: om de zoveel minuten heel diep ademhalen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.