Hyperventilatie; kun je dat voorkomen?

Hyperventilatie; kun je dat voorkomen?

Ineens begin je sneller te ademen, je ervaart een beklemmend gevoel links op je borstkas en je hartslag versneld. Veel mensen denken dan dat er iets met hun hart is. Echter, in veel gevallen heb je dan last van hyperventilatie. Hyperventilatie is niet gevaarlijk en stopt meestal binnen een half uur. Maar wat is hyperventilatie precies en kun je het voorkomen?

Wat is hyperventilatie?

Tijdens het ademhalen nemen zuurstof op en we ademen koolstofdioxide uit. Bij een normale ademhaling is het gehalte zuurstof en koolstofdioxide in evenwicht. Bij hyperventilatie is dit evenwicht verstoord, doordat je sneller en/of dieper gaat ademhalen zonder dat je lichaam daar extra behoefte aan heeft, zoals bij inspanning. Het gevolg is dat er meer zuurstof in je bloed terechtkomt en dat je meer koolstofdioxide uitademt. Hierdoor wordt het zuurstofgehalte hoger en het koolzuurgehalte te laag en dat kan verschillende klachten veroorzaken.

Soorten hyperventilatie

Er zijn twee types hyperventilatie: acute en chronische hyperventilatie.

Acute hyperventilatie

Bij deze vorm kan de ademhaling ineens hoorbaar versnellen en in de meeste gevallen kan iemand deze dan ook niet meer onder controle houden.

Chronische hyperventilatie

Wanneer er sprake is van chronische hyperventilatie, dan ademt iemand structureel op de verkeerde manier zonder het zelf door te hebben. De klachten zijn vager en minder aanwezig dan bij een acute hyperventilatie, maar zijn wel bijna voortdurend aanwezig.

Hyperventilatie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Hoe ontstaat hyperventilatie?

Hyperventilatie is het gevolg van een onderliggende oorzaak. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

Spanning of angst

Meestal ontstaat hyperventilatie als reactie op een periode waarin je erg gespannen of angstig bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlies van een dierbare. Door de spanningen gaat je lichaam dan over op de gevaarmodus. Je lichaam maakt stresshormonen aan, je ademhaling versneld en je kunt hartkloppingen en een benauwd gevoel krijgen.

Paniekaanval

Hyperventilatie kan ook een onderdeel van een paniekaanval zijn. Een paniekaanval is een hevige aanval van angst en spanning.

Overbelasting en oververmoeidheid

Sommige mensen kunnen een hyperventilatie aanval krijgen wanneer ze oververmoeidheid of overbelast zijn.

Hormonen

Vrouwen hebben in de tweede helft van de menstruatiecyclus een lager CO2 gehalte in het bloed. Hierdoor kan iemand, die gevoeliger is voor hyperventilatie, in deze periode klachten ervaren.

Fysieke oorzaak

Bepaalde long-, hart- en hersenaandoeningen kunnen hyperventilatie veroorzaken.

Symptomen hyperventilatie

Hyperventilatie herken je in de eerste plaats aan een snelle en/of diepe ademhaling. Andere symptomen van hyperventilatie kunnen zijn:

  • Duizeligheid
  • Kortademig zijn
  • Zweten
  • Licht in je hoofd, draaierig
  • Hartkloppingen of steken op de borst ervaren
  • Trillen
  • Tintelingen in je gezicht, handen en/of voeten
  • Spierkrampen
  • Misselijk
  • Hoofdpijn
  • Droge mond
  • Paniekgevoelens
  • Brok in de keel
  • Opgeblazen gevoel, pijn in de maag
  • Gevoelens van angst of paniek.

Hoe hyperventilatie voorkomen?

Wil je een hyperventilatie aanval voorkomen, dan is het belangrijk om te ontdekken in welke situaties je klachten ontstaan. Wanneer je weet onder welke omstandigheden jij een hyperventilatieaanval krijg, kijk dan of je iets kunt doen om de angst en spanning in die situaties te verminderen. Probeer de oorzaak aan te pakken. Een psycholoog kan je hierin begeleiden. Een fysiotherapeut kan je helpen met verschillende ademhalingsoefeningen.

Realiseer je vervolgens dat wat je voelt door angst veroorzaakt wordt en niet door een ernstige ziekte. Probeer jezelf dus gerust te stellen. Op het moment dat je toch de angst op voelt komen, probeer dan rustig te ademen. Een rustige ademhaling kan helpen om de klachten die je ervaart te verminderen.

Bij anderen helpt het om, wanneer ze een aanval aan voelen komen, te bewegen. Denk hierbij aan het even naar buiten lopen, een paar kniebuigingen doen of hardop een stuk tekst lezen.
Daarnaast is het belangrijk om op je houding te letten. Op het moment dat je in elkaar gedoken zit, dan is het erg moeilijk om over te gaan op de buikademhaling. Zorg er dus voor dat je achterover zit met de beide benen op de vloer. Leg je hand op je buik en zorg voor die buikademhaling.

Wanneer naar je huisarts?

Wanneer is het verstandig om naar je huisarts te gaan. Op het moment dat je:

  • Een beklemmend gevoel op de borst blijft voelen, die niet verdwijnt bij rust.
  • Regelmatig last hebt van hyperventilatie.
  • Heb jij het gevoel dat je door hyperventilatie wordt beperkt in je leven.
  • Je zorgen maakt.

 

Bronnen: Leids Universitair Medisch Centrum en Franciscus Gasthuis & Vlietland

Delen:  
2 reacties op “Hyperventilatie; kun je dat voorkomen?
  1. Nog een kleine tip van iemand die veel paniek aanvallen heeft ervaren. Kauw kauwgom op momenten dat je het aan voelt komen of wanneer je bijvoorbeeld een meeting hebt en je wilt het voorkomen.
    Je brein en lichaam zijn er aan gewend om alleen te eten in een veilige situatie. Als je dus kauwgom kauwt geef je een seintje dat alles okay is en zakt de aanval snel weg.
    Ook slik ik nu visolie capsules. Dit werkt bevorderen voor je brein.
    Ik hoop dat iemand iets heeft aan deze tips.

    Geschreven door Djv op
  2. Ik heb dit nog nooit ervaren maar mijn zoon wel. Wat ik weet uit medisch perspectief is dat je ook kan inademen langs je neus, stuur die naar je buik (leg je hand op je buik om te voelen dat je werkelijk via daar gaat in en uitademen) hou je adem 6 tellen in en adem dan rustig in 8 tellen via je mond uit. Herhaal dit tot je voelt dat je geest en lichaam rustig wordt. Probeer vanaf dan gewoon te ademen op een rustige manier via je buik. Ik dans salsa, bachata en kizomba dit zijn prima dansen omdat je op verschillende ritmes gaat leren ademen, goed voor je body en mind.๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief