Vitaminepillen of good food?

Vitamines-of-good-food

Het is september dus de R zit in de maand. Tijd om aan ons immuunsysteem te werken. Natuurlijk kunt u aan extra vitamines komen door een vitaminepreparaat in te nemen, maar er zijn ook verschillende voedingsmiddelen die ons deze periode kunnen helpen om niet ziek te worden.

Aardbeien
Heerlijke aardbeien bevatten veel antioxidanten en die helpen ons lichaam om te vechten tegen ziekte en veroudering. Een bakje aardbeien is goed voor 160% van onze dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Acaibes
Ook de acaibes zit vol grote hoeveelheid antioxidanten. Deze acaibessen kunt u terug vinden gedroogd of bijvoorbeeld gemixt in een soort granenontbijt.

Amandelen
Heeft u last van stress? Dan is een handjevol amandelen al voldoende om uw immuunsysteem een boost te geven. In amandelen zitten een vitamine B en Niacine die ook helpen tegen stress. In dat handjevol vol amandelen zit bijna 50% van de vitamine E die u dagelijks nodig heeft.

Bataat
Bataat kennen wij hier in Nederland als een zoete aardappel. Bataat bevat veel vitamine A en dat zorgt ervoor dat het ouder worden vertraagd wordt en dat het risico op sommige kankers kan verminderen. Daarnaast bevat Bataat, net als worteltjes, het antioxidant bètacaroteen dat er voor zorgt dat als cellen dreigen te beschadigen dat dit verhinderd wordt.

Broccoli
Ook het broertje van de bloemkool de broccoli is goed voor ons immuunsysteem deze zit vol met vitamines A en C en bezit veel glutathion (een van de belangrijkste antioxidanten).

Champignons
Champignons bevatten antioxidanten en het mineraal selenium. En net als in Amandelen zitten er in champignons ook Riboflavine (een vitamine B) en Niacine die weer meehelpen aan een gezond immuunsysteem.

Grapefruit
Grapefruit bevat veel vitamine C en dit helpt tegen verkoudheid en griep. In grapefruit vinden we zogenaamde flavonoïden die het immuunsysteem activeren. Bent u geen fan van grapefruits? Dan zijn sinaasappelen of citrusvruchten een perfect vervanging.

Knoflook
Knoflook bevat verschillende antioxidanten die verschillende bacteriën in ons immuunsysteem weren. Bacteriën die worden geassocieerd met maagzweren en maagkanker. Tip: pel en hak de knoflook en wacht 15 tot 20 minuten voordat u er mee gaat bakken. Dit om de enzymen die het immuunsysteem versterken te activeren.

Kool
Kool, zoals rode, witte of Chinese kool allen bevatten glutathion, en dat is goed voor het immuunsysteem.

Oesters
Iedereen weet waarschijnlijk wel dat oesters libido verhogend zijn, maar dat ze ons immuunsysteem verstrekken weten minder mensen. Oesters bevatten het mineraal zink, en dat blijkt een antiviraal effect te hebben en waardoor het wonden heelt.

Spinazie
Spinazie, het krachtvoer van Popeye, bevat veel foliumzuur. Foliumzuur helpt ons lichaam om nieuwe cellen te vormen en DNA te repareren. Bovendien bevat het antioxidanten zoals vitamine C.

Thee
Zowel groene als zwarte thee zijn goed want deze bevatten polyfenolen en flavonoïde die ziektes bestrijden. Dreigen cellen beschadigd te worden, dan zullen deze antioxidanten hier van alles aan proberen te doen.

Vlierbessen
Vlierbessen zelf zijn rijk aan antioxidanten en werken als ontstekingsremmers. Vroeger gebruikte met het extract van vlierbessen om griepvirussen tegen te gaan. Sommigen beweren men na het drinken van dit extract ook sneller herstelt van de griep.

Watermeloen
Watermeloen bevat niet alleen veel antioxidanten maar is ook nog eens hydraterend en verfrissend. Het bevat het antioxidant Glutathion – dat zit in het rode vruchtvlees – en dat versterkt het immuunsysteem en houdt infecties tegen.

reactie op “Vitaminepillen of good food?
  1. Het is een zeer leerzame uitleg die men geeft.

    Geschreven door Vul uw naam in…Vantieghem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder