Zo blijven je hersenen langer gezond

Zo-blijven-je-hersenen-lang

De gunstige invloed van het mediterraan dieet wordt zelfs in wetenschappelijke kringen bevestigd. Dit mediterrane dieet wordt door velen beschouwd als het gezondste dieet ter wereld. Men zegt dat het ontstekingsremmend werkt, een gunstig effect heeft op ouderdomsziekten als Alzheimer en Parkinson, hart- en vaatziekten, herseninfarcten en dementie.

Maar het gaat nog verder want wetenschappers hebben ook ontdekt dat het mediterrane dieet er voor zorgt dat je hersenen er langer gezond door blijven.

Wat is het mediterrane dieet?
Het mediterrane dieet is gebaseerd op de voeding van de bevolking rond de Middellandse Zee, zoals Italië en Griekenland. In deze keuken staan mager vlees en vis, verse groenten en fruit, kruiden en olijfolie centraal. Er wordt veel groente en fruit, vis, volle granen, peulvruchten, olijfolie gegeten en alcohol wordt met mate gedronken. Daar tegenover wordt het gebruik van rood vlees en verzadigde vetten zoals boter en geraffineerde granen zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast moet worden opgemerkt dat het mediterrane voedingspatroon heel anders is dan zoals wij hier ‘Italiaans’ eten. Dat wil zeggen met grote pizza’s en borden vol met pasta.

Relatie voeding en hersenen
Onze hersenen gebruiken maar liefst 20% van alle energie van het lichaam en zijn dus een hongerig orgaan. Een tekort aan energie vermindert de werking van de hersenen. Energie halen we uit vetten en koolhydraten. De werking van de hersenen bestaat uit zenuwcellen die via netwerken van uitlopers met elkaar communiceren. Dat communiceren gebeurt door de overdracht van chemische stoffen (neurotransmitters) van de ene zenuwcel naar de andere. Tussen de zenuwcellen ontstaan zo steeds nieuwe verbindingen en bestaande verbindingen worden versterkt. Voor het onderhoud en de aanleg van nieuwe verbindingen hebben de hersenen bouwstenen nodig waaronder vitamines.

In de voedingswetenschappen wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en hersenen. Veel is er al bekend, maar ook heel veel niet. Voor de hersenen zijn vetzuren en B-vitaminen essentieel. Vitamine B11 bijvoorbeeld heeft een positieve invloed op een goed werkend geheugen bij ouderen.

Verzadigde en onverzadigde vetten
Volgens de onderzoekers was één van de belangrijkste aspecten van het mediterrane dieet de verhouding tussen enkelvoudig onverzadigde vetten en verzadigd vet. Enkelvoudig onverzadigde vetten zitten vooral veel in plantaardige oliën, avocado’s en noten. Verzadigde vetten zitten in vlees en zuivelproducten, maar ook in sommige verwerkte voedingsmiddelen.

Onderzoekers wijzen er op dat niet de afzonderlijke voedingscomponenten, maar het totale voedingspatroon van belang is om je hersenen in conditie te houden. Eerder brachten soortgelijke onderzoeken aan het licht dat diegenen die het mediterrane dieet volgen 20% meer kans hebben om gemiddeld twee jaar langer te leven.

White Matter Hyperintensity Volume
Voor een studie vergeleken onderzoekers hersenscans en voeding van 966 volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar. Daaruit bleek dat mensen die een mediterraan dieet volgden een lagere hoeveelheid WMHV (White Matter Hyperintensity Volume) hadden dan degenen met een ander voedingspatroon. WMHV wordt ook wittestofziekte genoemd en is een indicator van de opgelopen schade in de kleine voetvaten van de hersenen. Dit kan gezien worden door middel van een MRI- scan. Eerdere studies toonden al aan dat grote hoeveelheden WMHV in je hersenen het risico op beroerte en dementie aanzienlijk vergroot. Dit voordeel bleef bestaan, zelfs na correctie voor andere risicofactoren voor kleine schade van de bloedvaten in de hersenen, zoals roken, diabetes, hoge bloeddruk en abnormale cholesterol.

Overige gezondheidsvoordelen
Onderzoek heeft ook aangetoond dat een mediterraan dieet de kans op het ontwikkelen van aandoeningen zoals hart en vaatziekten, diabetes type 2, hoge bloeddruk, obesitas en zelfs de ziekte van Alzheimer drastisch kan verminderen.

Gunstige invloed op buikvet
Buikvet heeft geen goede invloed op je gezondheid. Wanneer je teveel vet rond de buik en/of taille hebt dan is het mediterrane dieet misschien ook iets voor jou. In wetenschappelijke kringen spreekt men van een ongezonde buikomtrek vanaf 102 centimeter voor mannen en vanaf 88 centimeter bij vrouwen.

Ouderdomsziekten
Je hersenen hebben voedingsstoffen nodig die een hoge dosis koolhydraten bevatten, zij zorgen namelijk voor extra energie. Meer dan 20% van alle koolhydraten die je dagelijks binnen krijgt, is noodzakelijk voor het goed functioneren van je hersenen. Maak dan wel de keuze voor hoofdzakelijk trage koolhydraten, die zijn veel moeilijker afbreekbaar. Het mediterrane dieet geeft onder meer voorrang aan voedingstoffen die rijk zijn aan deze trage koolhydraten. Dat is dan ook de reden waarom het mediterrane dieet doeltreffend is tegen allerlei ouderdomsziekten als dementie, Alzheimer en Parkinson.

Conclusie
Hoewel een mediterraan dieet dus geen garantie betekent om ouderen te beschermen tegen dementie, kan het zeker geen kwaad om het te volgen, zeggen de onderzoekers. Daarnaast is het ook geen manier om snel af te vallen. Noch is het een strikte lijst van wat je niet moet eten. Het is voor een gezondheid op lange termijn. Er wordt niets daadwerkelijk verboden, maar er wordt wél van je verwacht dat je gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd eet.

Bronnen: RU.nl en hersenstichting.nl

5 reacties op “Zo blijven je hersenen langer gezond
  1. Jammer dat de betere hersenwerking dankzij het mediterrane dieet nog niet geholpen heeft om de vele problemen in de landen rond de Middellandse zee op te lossen…

    Geschreven door Eustacia op
  2. In de meeste artikelen over dit onderwerp krijg je altijd termen om je hoofd geslingerd van Zoveel koolhydraten heb je nodig en verzadigde en onverzadigde vetten. Is er ook een uitleg van deze termen en in welk voedsel je ze kan vinden

    Geschreven door Patrick op
  3. Vraag het Google, of het voedingscentrum.

    Geschreven door Eustacia op
  4. ik vindt je gezondheid het aller belangrijkste dus ik ga er voor en meditiraans is ook nog eens super lekker

    Geschreven door Connie op
  5. Volgen de grotestads mediterraniers eigenlijk wel een mediterrane manier van voeden?
    Of geldt dit verhaal alleen of vooral voor provinciale mediterraniers?

    Geschreven door Wijnaldo op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder