Buikvet, hoe kom je ervan af?

Buikvet, hoe kom je ervan af?

Buikvet hebben we allemaal. De één meer dan de ander. Echter, los van het feit of een buikje mooi is of niet, het is het meest ongezonde vet van het lichaam. Dus buikvet, hoe kom je ervan af?

Wat is buikvet?

Ieder mens heeft lichaamsvet. Lichaamsvet heb je in twee soorten; visceraal vet en subcutaan vet. Visceraal vet is het vet dat om onze interne organen zitten. Dit vet functioneert als een soort kussen en als opslagruimte voor overtollig glucose. Wanneer je te veel visceraal vet hebt, dan vergroot dit de kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes type II en een hoog cholesterol. Het subcutaan vet is het vet dat je vast kunt pakken onder je huid, de zogenaamde vetrol. Het zit tussen en onder de huid, maar bovenop de spieren. Het komt voor bij je maag, heupen en dijen. Een toename van dit vet leidt niet direct tot meer ziekten, hoewel het wel een toenemende druk op het hart kan veroorzaken.

Oorzaken van buikvet

De reden dat iemand veel buikvet heeft, kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijke oorzaken kunnen onder andere zijn:

  • Erfelijkheid
    Erfelijkheid speelt een rol bij het opslaan van vet. De één heeft een peervormig lichaam en de ander heeft een appelvormig lichaam. Wanneer je een appelvormig lichaam hebt, dan wordt het vet voornamelijk rond je buik opgeslagen. Wanneer je een peervormig lichaam hebt, dan wordt het vet hoofdzakelijk op de billen, heupen en dijen.
  • Stress
    Wanneer je langdurig last hebt van stress, dan maakt je lichaam een grote hoeveelheid cortisol aan. Cortisol geeft een tijdelijke boost van energie en alertheid, maar op de lange termijn leidt een overmatige cortisolproductie tot opslag van vet op de buik.
  • Onvoldoende nachtrust
    Ook te weinig slaap kan leiden tot een hoge cortisolproductie, omdat het lichaam stresshormonen moet aanmaken om actief te blijven. Dit stresshormoon leidt dus weer tot vetopslag rondom de buik.
  • Koolhydraatrijke voeding
    Koolhydraatrijke voeding zorgt ervoor dat vet snel rond de buik wordt opgeslagen. Voeding die hier voor zorgt, is onder andere: gewone pasta, wit brood, bananen en witte rijst. Kies daarom voor vezelrijke producten, deze zorgen er niet voor dat vet snel rond de buik wordt opgeslagen. Daarnaast zorgen vezelrijke producten voor een langer verzadigd gevoel.
  • Suikerrijk eten
    Het regelmatig consumeren van suikerrijk eten en drinken kan buikvet veroorzaken.
  • Roken
    Wanneer je rookt, verhoog je de cortisolspiegel en de bloedsuikerspiegel. Deze verhoging zorgt ervoor dat overtollig vet als eerste rondom de buik wordt opgeslagen.
  • Ziekte of medicijngebruik

Hoe kom je van buikvet af?

Wil je van je overtollige buikvet af, dan moet je gezond(er) gaan eten en (meer) gaan bewegen.

Voeding

Gezond eten doe je door onbewerkte producten te gebruiken die de buikvetverbranding in gang zetten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Groenten.
  • Fruit.
  • Vis, zoals haring, makreel, zalm of tonijn.
  • Eieren.
  • Noten, pitten en zaden.
  • Natuurlijke oliën, zoals: olijfolie, kokosolie en lijnzaadolie.

Dus zo min mogelijk verzadigde vetten en ook minder suiker. Als het kan dan helemaal geen toegevoegde suikers gebruiken. Zorg er ook voor dat je minimaal 2 liter water per dag drinkt.

Cardiotraining

Het tweede wat je aan moet pakken is dat je meer gaat bewegen. Begin rustig aan door bijvoorbeeld meer te wandelen of te fietsen. Neem zo veel mogelijk de trap in plaats van de lift en loop eens een rondje in je pauze. Wanneer je conditie het toelaat, zorg er dan voor dat tijdens het sporten je hartslag omhoog gaat. Wanneer je kiest voor hardlopen, stel jezelf dan als doel om 5 kilometer hard te lopen of te fietsen. Wanneer dit doel is behaald, dan kun je proberen een nieuwe doelstelling neer te leggen.

Krachttraining

Naast cardiotrainingen is ook krachttraining een belangrijk onderdeel, wanneer je van je overtollige buikvet af wilt. Begin met lichte gewichten en simpele oefeningen. Vooral compound oefeningen helpen. Deze oefeningen trainen meerdere spieren tegelijk. Voorbeelden zijn: squats, deadlifts, pull ups, lat pull downs en dips. Je zult op deze manier vet verbranden en je bouwt spieren op. Door meer spiermassa zal je stofwisseling omhoog gaan.

Buikspieroefeningen

Om een strakkere buik te krijgen zijn buikspieroefeningen onmisbaar. Door drie keer in de week sit-ups en andere buikspieroefeningen te doen zal je buik platter worden. Ook hiermee verbrandt je vet, niet alleen bij je buik, maar over je hele lichaam. Dus het vetpercentage over je hele lichaam zal verlagen en uiteindelijk komt dan ook je buikvet aan de beurt.

Hoe je buikomvang meten?

Wanneer je thuis je buikomvang wilt weten dan kan dat in een paar stappen:

  • Zorg dat je rechtop staat.
  • Breng een meetlint aan rond je middel, op de blote huid.
  • Let erop dat je het meetlint niet te strak aantrekt.
  • Let ook op de juiste plek: meet de middelomtrek tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken, ongeveer ter hoogte van de navel.
  • Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

Bij vrouwen is de buikomvang te groot wanneer je 80 cm of meer meet. Bij mannen is de buikomvang te groot, wanneer je 94 cm of meer meet.

Conclusie

Om van buikvet af te komen, moet je dus je leefstijl aanpassen. Dit betekent gezonder eten en meer bewegen. Wanneer je dat doet dan zul je uiteindelijk echt buikvet verliezen. Je moet wel geduldig zijn. Het kan namelijk wel even duren voordat je je doelen hebt bereikt. Het buikvet heeft er jaren over gedaan om daar te komen, dan duurt het ook even voordat het er weer vanaf is.

 

Bronnen: drogespieren.nl, lumc.nl en menselijklichaam.nl

Delen:  
37 reacties op “Buikvet, hoe kom je ervan af?
  1. Hoe doe je dat wanneer je 80 jaar bent ?

    Geschreven door Rona op
    • Wandelingen maken, op je eten letten, kleine gewichtjes van 1 kilo optillen. Het kan allemaal. Een dietist en sport coach kunnen ook hierbij helpen.

      Geschreven door Cookie op
      • Hallo, ik ben 86 en ga 2 maal in de week fitnesstraining doen. De andere dagen ga ik er met de 2 wielfiets er op uit. (Ik heb last van evenwichtsstoornissen.) Ik eet gezond. En toch houd ik mijn buikje. Wat kan ik mnog meer doen?

        Geschreven door Opaisraël op
        • Misschien niet meer druk over maken en genieten van de jaren die nog komen. Zo te lezen doet u genoeg aan beweging

          Geschreven door Johan op
        • @Opaisraël, gezond is maar een loze kreet. Zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment is belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel, zodat er minder vet op wordt geslagen. Zeker bij het stijgen van de leeftijd kunnen er extra voedingsstoffen nodig zijn; onder andere om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren. Zeker stoffen als magnesium, vitamine D en B zijn vaak belangrijk. Eventuele medicatie zorgt voor verlies aan vitaminen en mineralen. Sommige, waaronder bloeddrukmiddelen, verminderen de aanmaak van melatonine.

          Geschreven door C. op
          • Beste doktor. Nl, ik heb suikerziekte en ben rugpatient dus weinig beweging maar fiets wel graag en veel. Ben 72 jaar en 187 lang en helaas 109 kg.. Wat zou ik graag 20 kilo afvallen. Kunt u mij helpen

            Geschreven door Henk poeder op
    • Iedere dag minimaal 30 minuten aaneengesloten gezond inspannen. Bijvoorbeeld stevig doorwandelen. Is ook beter voor hersenen. En daarnaast GEEN alcohol gebruiken. Niks. Ook niet 1 glaasje bij het eten!

      Geschreven door Leon op
  2. Ik ben een hidoestaanse man. Ik heb alles en nog wat gedaan maar het help niet. Zit dit niet in de genen bij ons soort????

    Geschreven door Scooby op
  3. Die buikomtrek van 80 cm, ligt dat ook niet een beetje aan je leeftijd??? Als je jong bent oké! Maar boven de 55 jaar zit volgens mij niemand meer met een omtrek van 80 cm!!! Net als gewicht! Toen ik 30 was leek 68 kg mooi bij mij maar nu met mijn 56 jaar niet meer hoor!! Krijg dan van die rimpels in mijn gezicht.

    Geschreven door Kipje op
    • Ik ben 71 jaar heb altijd hetzelfde gewicht en tailleomtrek (58 kg en 80 cm). Ik beweeg veel maar toch ga ik nu wat aankomen (3 kg) en ik krijg het er niet af 🤨ik boks en fiets wat nu? Tips?

      Geschreven door Elfri op
  4. Sinds ik in de overgang ben voel ik me lusteloos. Sporten doe ik 3 tot en met 4 dagen in de week en ga meer op de fiets naar mijn werk dan met de metro. Zou graag van mijn kilo’s af willen.

    Geschreven door Romana67 op
    • Op gevorderde leeftijd moeten je bijnieren de functie van je eierstokken overnemen. Bij bijnieruitputting kan dat lastiger zijn. Veel mensen hebben ook insulineresistentie, waardoor vetopslag. Zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Voedingssupplementen kunnen ondersteunend werken. Zo helpt vitamine B om energie uit de voeding vrij te maken. Een orthomoleculair therapeut kan wellicht advies geven over je hele gezondheid.

      Geschreven door C. op
  5. datgene doen wat je nodig acht én kunt doen. ook een beetje minder vet en beetje meer fit is winst

    Geschreven door mina op
  6. Ben bijna 85 jaar. Drink vrijwel geen alcohol, rook niet en wandel veel. Probeer elke week een wandeling van ca. 25 km. te maken. Daarnaast een meerdaagse wandeling o.a. naar Santiago de C. Dan heb je nog maar heel weinig buikvet (—:)! Let ook op voeding. Schep nooit twee keer op en restanten verorberen is er niet bij. En toch moet ik steeds opletten en me regelmatig wegen. Zodra er een kilo bij is gekomen(en dat gaat heel snel), maak ik een lange wandeling en eet niet meer dan andere dagen. Nou dan is die kilo er helemaal af. Drink elke dag karnemelk en daarnaast 2 liter water. Voel me echt fit. Als je aan dit patroon bent gewend, wil je niet meer anders. Alle succes en volhouden, doet je goed!

    Geschreven door Jules op
  7. ketogeen dieet. eiwitrijk en vetrijk. (gezonde vetten uit vis en noten, volle griekse yoghurt, alleen fruit dat in engels eindigt op erry). Veel groente (tussendoor komkommer, paprika, tomaatjes). Geen aardappels, rijst en pasta en het vet verbranden gaat los.

    Geschreven door keto-wijsje op
  8. Voor vrouwen mag je middel niet meer dan 80 cm zijn. Maakt je lengte dan niet uit? Het is nogal een verschil of je 1.50 of 1.80 bent! Daar lees ik nou nooit iets over!

    Geschreven door Rietje op
    • Een betere regel is dat je buikomvang niet meer dan de helft van je lengte mag zijn. Dus bij 1.50m een omvang van max. 75 cm en bij 1.80m een max. omvang van 90 cm.

      Geschreven door Nicky op
  9. Ik ben 83 jaar heb omvang buik 100 cm, dat is te veel erg me eraan doe veel sport en beweging maar het lukt me niet meer!! dus steeds maar inhouden.

    Geschreven door Sjanie op
  10. Je ziet het al aan de foto. Mooi jong slank jong meisje.

    Degene die dit schrijft is waarschijnlijk jong en heeft geen rheuma en andere ouderdoms problemen.
    Toen ik jonger was tot 65 jaar, kon ik alles, was slank en, sportief. Nu met zware rheuma kan ik zelfs niet eens meer de straat over steken. heb mijn hele leven lang bio gegeten en alles wat er wordt aangeraden.
    heb alles geprobeerd. heb alle sorrten therapeuten geraadpleegd en alles wat ze voorstelden geprobeerd. Het heeft me handen vol geld gekost en het heeft niets geholpen. Ik ben enkele kilos afgevallen, maar geen enkele maar dan ook geen enkele centimeter van die buik af. Maar als de jeugd er beter van kan worden, want ja die eten nou niet zo gezond als wij vroeger deden. Nou fijn dan. Maar voor ons ouderen gaat het grapje niet meer op. We bewegen langzamer en al zou ik er een moord voor doen om weer te kunnen sporten, het is onmogelijk. We doen het er dus maar mee. Een dikke vetbuik is gevaarlijk voor onze gezondheid. Alle voorspellingen à la Nostradamus voorzien hartkwalen, AVC en andere aandoeningen; Het grappige is dat wij de ouderen er allemaal ver over de 70 mee zijn geworden. het zal dus wel meevallen. Alles is denk ik een kwestie van erfelijkheid. Ook wat de hormonen betreft trouwens. Fijne zondag en geniet maar van een lekkere maaltijd en laat die buik vandaag dus maar met rust.

    Geschreven door Indra op
    • ik ben zo blij eens een reactie te lezen van iemand, die net als ik, gewoon niet meer vooruit kán!! Dank je wel hiervoor.
      Fijn weekend en geniet van alles waar je nog van kán genieten, dat doe ik ook.

      Geschreven door Missank op
      • Met 73 j is ineens alles gedaan betreft bewegen wandelen of wat fitness. Met 2 kunstknieën en 2 platen in de rug. Heb dat allemaal gevolgd toen ik nog kon 100% bewegen ..Bij het artikel staat wel niet mobiel of mobiele mensen met buikvet denk bij mij dat het erfelijk is .in ieder geval erg als je onder de minder mobiele bent

        Geschreven door Nadine D op
    • Of je gaat gewoon minder eten dan wel gezond en toch goed in beweging blijven , en wat belangrijk is geduldig zijn 😉

      Geschreven door Bert op
      • Precies, dat vroeg ik mij ook af…

        Geschreven door Resi op
  11. Ik ben een vrouw van 60 jaar(bijna) en heb diverse chronische ziekten.
    Reuma, COPD, Hartritmestoornissen, traag werkende schildklier , Astma.

    Dit zijn de meest belangrijke, ik kan zo goed als niets meer, of door de aandoeningen of door de medicijnen hiervoor en néé die kunnen niet gewijzigd worden.
    Wat nu??

    Geschreven door Missank op
    • Ik begrijp al die mensen met de nodige gewichts problemen, het is zo gemakkelijk gezegd, van achter je bureau en zelf nog maar weinig of niets aan het lijf hebt ondervonden.
      Zelf had ik tot mijn 44 jaar een heel actief en sociaal leven, mooi slank figuur en dan……
      Word je ineens geconfronteerd met kanker, je leven verandert in 10 dagen compleet…..
      operatie, chemokuren en alles wat daar bij komt, je kunt weinig meer en nu…..22 jaar later ben ik nog steeds moe en lusteloos, heb heel weinig energie om iets te doen.
      En mocht het een keer een beetje lukken, dan moet ik het extra bezuren!
      Ik wens iedereen een gelukkig leven, op haar eigen manier!

      Moedeloos

      Geschreven door Moedeloos op
    • @Missank. Als je wat doet aan oorzaken, zoals voedingspatroon, insulineresistentie en laaggradige ontstekingen, tekorten aan voedingsstoffen, minder gezonde darmflora, bijnieruitputting enz. kunnen klachten minder worden, waardoor medicijngebruik wellicht minder noodzakelijk is. Medicijngebruik zorgt voor verlies aan vitaminen en mineralen.
      @Moedeloos, ook chemo zorgt voor verlies aan voedingsstoffen, waaronder glutamine. Zorgen voor wat extra voedingsstoffen kan schelen.

      Geschreven door C. op
  12. NIET Roken? ………en vooral :
    Bewegen – bewegen en bewegen.
    Suiker en Zitten zijn het nieuwe Roken!
    Ik ben bijna 79, heb ieder morgen 25 minuten kreun oefeningen ivm rugpijn.
    Maar daarna kan ik de wereld weer aan.
    Succes.

    Geschreven door PeterS op
  13. Het is niet zozeer mijn buik, maar mijn maag die te dik is. Ik ben 70 jaar, weeg 67 kg, rook niet, eet en drink matig. Fiets en wandel veel en speel tennis en 1x per week gym. Hoe kom ik van die dikke maag af?

    Geschreven door Gonda op
    • Maagverkleining

      Geschreven door Joris op
  14. Rietje, jij schreef:

    ‘Een betere regel is dat je buikomvang niet meer dan de helft van je lengte mag zijn. Dus bij 1.50m een omvang van max. 75 cm en bij 1.80m een max. omvang van 90 cm.’

    dat lijkt mij ook logischer, maar is het ook echt zo? waar heb je dit gelezen?

    Geschreven door Marja op
  15. overgang geeft je ook een dikke buik zonder dat je meer gaat eten..

    Geschreven door Beppie op
  16. Niet of te weinig bewegen is de oorzaak van vele ongemakken. Stel je voor, de meesten van ons zitten wel 15 uur per dag. 15 uur zitten!!!! Je lichaam kan dat niet aan!!! Dus inderdaad met alle ongemakken en spierpijnen en wat niet nog meer: uit die stoelen en bewegen, op welke manier dan ook!!

    Geschreven door 75 plus op
  17. Goedenavond,

    Hoe kan ik een gezonder eetpatroon creëeren, als ik bijna geen vis en bijna geen fruit lust? En van het snachts ‘snoepen’ af, te denken aan een boterham of kaakjes bijv.😅

    Geschreven door Moi op
  18. Buikspier oefeningen doen om buikvet te verbranden. Dat gaat dus niet werken. Je kan niet sturen waar je afvalt in je lichaam. Wel kunnen beter ontwikkelde buikspieren het doen lijken alsof je een ‘strakker buikje’ hebt.

    Geschreven door Jannick op
  19. U noemt meerdere keren , gebruik vitamine B.
    Maar welke Vitamine B bedoelt u ?

    Geschreven door Anoniem op
  20. mijn dokter geef vitamine b12 dat is goed voor de botten

    Geschreven door een 78jarige johan op
  21. als je 14 jaar ben hoe moet je buikomvang dan gemiddeld zijn???

    Geschreven door ohoohohohohoh ik op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief