Waarom noten gezond zijn

Waarom noten gezond zijn

Noten bevatten veel calorieën, maar het is een wereldwijd een misverstand dat noten alleen maar dikmakend zouden zijn. Noten zijn juist erg gezond. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van noten, en welke noten zijn dan gezond.

Noten zijn gezonder dan gedacht wordt. Ze bevatten vitamines en mineralen. Ze leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. Vanwege de positieve effecten, staan ongezouten noten in de Schijf van Vijf. Het advies is dan ook om iedere dag wat ongezouten noten te eten.

Redenen waarom noten gezond zijn

Goed voor hart- en bloedvaten

Meerdere studies tonen aan, dat het dagelijks eten van een handjevol het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleint. Noten bevatten arginine. Arginine is een aminozuur, dat deel uit maakt van een proces dat de bloedvaten wijder maakt. Zuurstofrijk bloed kan hierdoor makkelijker door het lichaam stromen. Daarnaast blijkt uit een metastudie, van 25 onderzoeken naar de relatie tussen noten en cholesterolverlaging, dat ongeveer 1 tot maximaal 2 handjesvol nootjes (gemiddeld 67 gram per dag) het totale cholesterol verlaagt met 5% en het slechte LDL-cholesterol met 7%.

Rijk aan onverzadigde vetten

In noten zitten voornamelijk onverzadigde vetten. Dit zijn vetten die voortkomen uit plantaardige producten. De meeste noten en zaden zijn zeer rijk aan deze onverzadigde vetten. Omega-3 is niet alleen belangrijk vanwege de vet verbrandende en anabole eigenschappen, maar heeft onder ander ook grote voordelen in de strijd tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast werkt dit vet ontstekingsremmend, hierdoor kun je sneller herstellen na een inspanning. Het is wel belangrijk om te weten, dat de ene noot meer onverzadigde vetten bevat dan de ander.

Goed voor haar, huid en nagels

De meeste noten bevatten vitamine E, magnesium en eiwitten. Veel van deze voedingsstoffen zijn antioxidanten die goed zijn voor je haar, huid en nagels. Daarnaast bevatten veel noten zink en vetzuren. Deze elementen helpen je haar te voeden.

Al met al kan er gezegd worden dat noten dus erg gezond zijn. Echter, de ene noot is de andere niet. Er zitten verschillen in de hoeveelheid voedingsstoffen die verschillende soorten bevatten. De één heeft wat meer omega-3 vetten, de ander weer wat meer eiwitten en weer een andere noot heeft veel antioxidanten te bieden.

Welke noten zijn dan het meest gezond?

  • Hazelnoten
    Net als heel veel andere noten, blijkt uit onderzoek dat ook hazelnoten een gunstige uitwerking hebben op risicofactoren voor hartziektes. Zo bleek uit een studie dat een dieet waarin hazelnoten worden gegeten, voor een verlaging van het LDL-cholesterol en van triglyceriden kan zorgen. Daarnaast zorgt het voor een verlaging van de ontstekingsmarkers en een verbetering van de bloedvatfunctie.
  • Pistachenoten
    Pistachenoten bevatten relatief weinig calorieën, en zijn dus heel erg geschikt voor mensen die af willen vallen. Daarentegen bevat de noot heel veel fosfor, wat samen met calcium voor sterke botten en tanden zorgt.
  • Walnoten
    Walnoten zijn zeer rijk aan antioxidanten, en zijn een goede bron van het omega 3-vetzuur ALA. Dit zou ons lichaam tegen cellulaire schade beschermen die bijdraagt aan hart- en vaatziekten, kanker en vroegtijdige veroudering. Daarnaast zijn walnoten ook rijk aan omega-3-vetzuren die ontstekingen bestrijden.
  • Pecannoten
    Pecannoten bevatten net als walnoten grote hoeveelheid antioxidanten en cholesterolverlagende bestanddelen. Daarnaast zitten in deze noten meer dan 19 vitamines en mineralen, zoals vitamine B, E en A, foliumzuur, calcium, magnesium, koper, fosfor, kalium, mangaan, zink. Alles bij elkaar zouden pecannoten het LDL-cholesterol verlagen. De vitamine B1 in pecannoten ondersteunt het algehele energieniveau.
  • Cashewnoten
    Cashewnoten zijn een bron van biotine, ijzer, magnesium, zink, fosfor, kopen en selenium. Bepaalde studies suggereren dat magnesium kan helpen bij het verbeteren van het geheugen. Daarnaast zou het ons beschermen tegen leeftijdsgebonden geheugenverlies. Maar cashewnoten zouden ook goed zijn voor een mooie huid en sterk haar.
  • Amandelen
    Amandelen, bevatten zoals alle noten natuurlijk veel calorieën en vet, maar ook het antioxidant vitamine E (tegen huidveroudering en hart- en vaatziekten), calcium, fosfor, ijzer en magnesium. Bovendien bevat deze noot bijna net zoveel eiwitten als vlees en yoghurt en zijn ze goed voor huid en haar. De enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten zouden ook nog eens voor een lager cholesterolgehalte zorgen.
  • Paranoten
    Paranoten bevatten een grote hoeveelheid selenium. Selenium is, net als vitamine E, een belangrijk en sterk antioxidant en is goed voor je immuunsysteem. Daarnaast zijn paranoten ook zeer rijk aan fosfor. Fosfor is erg belangrijk voor de vorming en het onderhoud van je tanden en je botten.

Tot slot

  • Eet vooral niet geroosterde noten, door het roosteren of branden gaan er veel belangrijke voedingsstoffen verloren.
  • Eet noten regelmatig, maar wel in kleine porties.
  • Eet noten zo vers mogelijk, dan bevatten ze de meeste voedingsstoffen.
  • Eet bij voorkeur ongezouten noten, want zout verhoogt de bloeddruk.

 

Bronnen: Voedingscentrum.nl, nu.nl en basboernoten.nl

5 reacties op “Waarom noten gezond zijn
  1. Een goede informatie. Ik eet dagelijks noten . Voor mij is er 1 nadeel deze laxeren heel erg. maar dat weerhoudt mij er niet van om dagelijks een portie noten te eten.

    Geschreven door Eekhoorn op
  2. Steeds geïnteresseerd in uw rubrieken, wat de noten betreft ‘, ware het niet opportune geweest van er een fotootje bij te zetten van de desbetreffende noot!
    Blij met dokter.nl !

    Geschreven door Spunter op
  3. Hoe zit het met Macadamia’s?

    Geschreven door John op
  4. Ik weet zeker dat ik meer noten moet eten dan dat ik nu doe.

    Geschreven door snarf op
  5. Danku

    Geschreven door Stef op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief