Heb jij last van lage rugklachten?

Heb jij last van lage rugklachten?

Het blijkt dat ongeveer 2,4 miljoen volwassen Nederlanders last hebben van chronische lage rugklachten. Dat zijn mensen die langer dan 3 maanden klachten hebben en de verwachting is dat steeds meer mensen hier last van krijgen. Doordat we steeds minder bewegen, vaak in een voorovergebogen houding zitten en onze rug eenzijdig belasten.

Wat zijn lage rugklachten?

Lage rugklachten wordt ook wel lumbago of spit genoemd en dan heb je pijn onder in de rug tussen de onderste ribben en het stuitje. Lage rugklachten kunnen worden ingedeeld in 3 verschillende categorieën. Het soort categorie is afhankelijk van de duur en de ernst van de klacht:

  • Acute (lage) rugklachten
    Hierover spreken we bij een duur van minder dan 6 weken.
  • Subacute (lage) rugklachten
    Iemand valt in deze categorie bij een duur van 6 tot 12 weken.
  • Chronische (lage) rugklachten
    Indien iemand langer dan 12 weken last heeft van lage rugklachten, dan spreken we van chronische rugklachten.

Symptomen bij lage rugklachten

Lage rugklachten komen zowel linksonder als rechtsonder voor. In veel gevallen is het lastig om de plek heel exact aan te geven. De meeste mensen geven aan last te hebben van:

  • Doffe en zeurende pijn onderin de rug.
  • Pijn die uit kan stralen naar de billen of bovenbenen.
  • De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen en bewegingen. Denk hierbij aan tillen of werken in de verkeerde houding.
  • Bij het opstaan of bukken kan de pijn ineens ondragelijk worden.
  • Stijve/vastzittende rug in de ochtend.

Oorzaken van lage rugklachten

In veel gevallen ontstaat de pijn door overbelasting van de rug. Dat kan zijn doordat iemand iets te snel of te zwaar heeft getild. Maar ook door een verkeerde beweging. Daarnaast kan het langdurig inspannen van de rug ook voor een overbelasting van de rugspieren zorgen.

Ook het langdurig een slechte zithouding hebben kan lage rugklachten veroorzaken. Ondanks deze dingen blijkt het toch ook vaak lastig om een exacte oorzaak aan te geven. Het vermoeden is dat de spieren, banden en botten van de onderrug voor een bepaalde tijd niet goed samenwerken.

Andere factoren die mee kunnen spelen zijn:

  • Slechte lichamelijke conditie.
  • Veel en lang autorijden.
  • Langdurige te maken hebben met stress.
  • Zwangerschap.
  • Overgewicht.
  • Leeftijd.
  • Koud, vochtig weer (is ook niet bevorderlijk voor mensen met rugklachten)
  • Zeer frequent op een verkeerde manier tillen.
  • Plotselinge verkeerde draai-buigbeweging.
  • Langdurig verkeerde houding.

Vaak gaan mensen met pijn in de onderrug, uit angst voor de pijn, minder bewegen. Echter, dit werkt voor lage rugklachten juist averechts. Weinig beweging leidt tot zwakkere spieren en dat verhoogt de kans op pijn onder in de rug.

Wanneer naar de huisarts met rugpijn?

Lage rugpijn kan veel pijn veroorzaken en daardoor heel vervelend zijn. Gelukkig heeft het in de meeste gevallen geen ernstige oorzaak. Meestal gaat de pijn na verloop van tijd vanzelf weer over. Dit kan variëren van een paar dagen duren tot enkele weken, maar daarna kun iemand vaak weer zonder pijn bewegen.

Ga wel naar de huisarts in de volgende gevallen:

  • Wanneer je pijnklachten langer dan 6 weken aanhouden.
  • Op het moment dat de pijn ondraaglijk is.
  • Als de pijn naar een been of voet uitstraalt en gepaard gaat met een tintelend, doof, branderig of pijnlijk gevoel.
  • Wanneer er naast pijn ook krachtverlies in de voeten of benen optreedt.
  • Wanneer je je zorgen maakt.

Behandeling bij lage rugklachten

Wanneer de pijn erg is, dan kun je paracetamol slikken. Wanneer deze onvoldoende werken, dan kun je overwegen om tijdelijk ibuprofen of diclofenac te slikken. Deze zijn ook verkrijgbaar in de vorm van een gel. Pijnstillers kunnen de pijn verminderen, waardoor je weer gemakkelijker kunt bewegen, en dat komt je rugspieren ten goede.

Beweging

Het advies is om bij acute lage rugpijn (gedoseerd) actief te blijven. In de meeste gevallen is het niet nodig om plat op bed te gaan liggen. Wanneer het even niet ander kan, zorg er dan voor dat dit niet langer dan 1 of 2 dagen duurt. Het gevolg kan spierzwakte zijn. Zoals gezegd is het verstandig om gedoseerd actief te blijven, dus overdrijf het niet. Ga bijvoorbeeld regelmatig een stukje wandelen, fietsen of zwemmen. Zodra te pijn minder wordt, dan kun je de activiteiten langzaam uitbreiden. Probeer ook niet te lang in dezelfde houding te staan of te zitten.

Oefeningen

Ook het doen van specifieke oefeningen voor de lage rug kunnen helpen. Let er hierbij wel op dat je niet te veel met je rug gaat draaien. Een fysiotherapeut kan je hier mee helpen.

Warmte

Een warme douche of bad kan de pijnklachten verlichten. Warmte heeft namelijk een gunstig effect op rugpijn. Een infraroodlamp of een warme kruik kan daarbij ook goed gebruikt worden.

Fysiotherapeut

Wanneer er sprake is van chronische pijn in de onderrug, dan kan fysiotherapie of een andere vorm van oefentherapie helpen. Soms is dit ook gunstig voor specifieke lage rugpijn.

Operatie

In een kleine groep specifieke gevallen kan een operatie de rugpijn verminderen of verhelpen. Hierbij worden bijvoorbeeld de wervels aan elkaar vastgezet. Echter, in de meeste gevallen biedt een operatie echter geen oplossing voor chronische lage rugpijn.

Wat kan jezelf doen om rugpijn te voorkomen?

Lage rugpijn kun je niet voor 100% voorkomen. Echter, door goed naar je eigen lichaam te luisteren maak je de kans op chronische rugklachten zo klein mogelijk. Zorg daarnaast voor een goede conditie en voor voldoende ontspanning. Tevens verklein je met onderstaande tips de kans op rugklachten:

  • Wanneer je iets wilt optillen, zak dan door je knieën.
  • Houd het voorwerp dat dicht tegen het lichaam aan.
  • Probeer erop te letten dat je niet met je rug draait wanneer je een zwaar voorwerp tilt.
  • Wissel af en toe van houding. Dus wanneer je lang moet zitten, probeer dan om iedere 20 à 30 minuten te gaan staan en andersom.
  • Vermijd het zitten op lage of zachte stoelen, maar gebruik een stoel met goede steun in uw onderrug.
  • Zorg ervoor dat de werkplek een aangename hoogte heeft.
  • Zorg voor ontspanning.
  • Blijf fit door regelmatig te bewegen: wandelen, fietsen, zwemmen, etc.

 

Bronnen: hierhebikpijn.nlfysiomichielsen.nl en maartenskliniek.nl/

3 reacties op “Heb jij last van lage rugklachten?
  1. Al jaren last van lage rugpijn. Het helpt wel als je blijft bewegen. Als ik een uurtje ben wezen spinnen voel ik nauwelijks iets van rugpijn. Rust roest! Verder slik ik van tijd tot tijd diclofenac bij ernstige pijn. Fysiotherapie hielp bij mij helaas niet. Mensen, sterkte met deze vervelende kwaal!

    Geschreven door Ronald op
  2. @Ronald, kan diverse oorzaken hebben. Soms tekort aan vitamine D. NSAID’s zorgen, door irritatie van de slijmvliezen, voor tekorten aan tal van vitaminen en mineralen. Sowieso zorgen medicijnen voor verliezen aan voedingsstoffen. Osteopaat en atlastherapeut kunnen vaak meer bereiken dan fysiotherapeut. Bij mijn bleken mijn onderrugklachten te maken te hebben met spanningen in de buik. En een verschoven atlas kan zorgen voor een scheefstand in de hele rug.

    Geschreven door C. op
  3. Gebruik al lange tijd fentynil pleisters om de drie dagen 12/25 dus 2 maar nu heel erg pijn kan bijna niet lopen en gaat nu ook in armen en knieën veel pijn doen.
    Kreeg deze pleisters voor chronische onderrug pijn al maanden
    Soms helpen de pleisters goed maar laatste tijd niet veel meer .ja last van stres en ben nu bang dat ik helemaal niet meer kan lopen .
    Loopt om de dag rond in winkelcentrum maar na kwartier uitgeput ,moet gaan zitten .
    Daarbij heb ik last van copd ,longblaasjes zijn kapot dus is longemfyseem hebt daar ook medicijnen voor 2 inhalers . Moet het er mee doen helaas. Maar is wat het is ! ! ent

    Geschreven door Psycho . op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief