- Magreta16 juni 2025 om 20:33
Sinds 2023 kreeg ik een heel naar gevoel bij inslapen. Steeds op het moment dat ik in slaap ging vallen (en net begon te dromen) een soort enge golf door mijn lijf, schrik, misselijk en hartkloppingen. Leek op een adrenalinerush. Ook ervaarde ik een soort strakheid / druk op mijn middenrif (denk ik) waardoor het ademen lastig ging. Daarna super alert en gevoelig voor elk lichtje en geluidje. Weer in slaap dommelen en meteen weer eruit gehaald door mijn lijf en dit ging de hele nacht door tot een uur of vier in de ochtend.
Temazepam hielp een keer, maar niet 2 à 3 nachten achter elkaar. Overdag was ik totaal niet slaperig, maar wel heel duf en vermoeide ogen. Soms zaten er een paar goede nachten tussen, dat voorkomt dat je doordraait. Maar het is wel om moedeloos van te worden als je per maand ongeveer vijftien nachten hebt met aanvallen.Ik dacht dat het de overgang kon zijn. En hoewel ik met bio-identieke hormonen overdag me weer als vroeger voelde, deed dit niks voor mijn slaapaanvallen. Ook wel / geen koffie, wel / geen drop, wel of / geen sport en wandelen, wel / geen tv kijken maakte verschil. Ook diverse kalmerende natuurlijk middelen deden niets. Ook een aardingsmat op bed gelegd, maar dat hielp ook niet. Nou ja, je probeert alles. En eerlijk gezegd voelde het ook al niet als iets psychisch of gerelateerd aan angstaanvallen. Ademhalingsoefeningen haalden ook niks uit. Een cardiologische oorzaak leek er niet te zijn, hartfilmpje wees niks uit. Stress heb ik niet gehad, wel een heel fijn leven en leuk werk. En de avond nadat we een ongeluk hadden gehad op de terugweg van vakantie, sliep ik wel goed. Dus die vlieger van stress ging niet op.
Er staat nu een afspraak voor de slaappoli, omdat de arts nu wil kijken of het neurologisch is. Toen dacht ik: als de oorzaak neurologisch is, dan kunnen essentiële vetzuren misschien nog iets voor me betekenen. Ik gebruik deze nu een maand en de aanvallen zijn weg. Wel is mijn gevoel voor slapen veranderd. Ik voel niet meer dat ik slaap krijg, dus ga gewoon op vaste tijden naar bed en val dan in slaap zonder het aan te voelen komen. Dat klinkt gek, maar vroeger werd ik rozig / slaperig en nu denk ik dat ik klaarwakker ben en niet moe, maar dan ineens ben ik weg. Maar dat vind ik niet erg, want ik slaap eindelijk weer. Gewoon van een uur of elf tot de volgende ochtend mijn wekker gaat om zeven uur. En ik heb weer energie en ben overdag niet meer trillerig of duizelig.
Wat heb ik veranderd? Ik slik nu in de ochtend en voor het slapen gaan als supplementen een capsule vetzurenbalans van New Care en een tablet magnesium bisglynicaat tauraat van New Care (wellicht doen andere merken het ook prima, maar dat heb ik niet geprobeerd).
Het gaat sindsdien goed (een maand slik ik dit nu) en hopelijk blijft dit zo.Het proberen waard misschien? Heel veel succes.
Gert3 augustus 2025 om 22:57Heb het nu 35 jaar. Ik geef de moed op. Het heeft mijn leven vergald. Punt uit. Ik heb zeker wel trauma’s beleefd in mijn leven. Volgens de arts bij SEIN in Zwolle blijft mijn aan- en uit-knop op ‘aan’ staan. Ik ben soms doodop en naar mijn gevoel ontspannen. Op het moment dat ik in slaap val gebeurt het, een aanval, voelbaar in de maagstreek, alsof je een stomp in je maag krijgt. Ik maak daar ook geluid bij. Klaarwakker en korte tijd erg angstig. Dit went nooit. Heb alle onderzoeken wel gehad, psychologen, slaapregistratie, het hele circus. Een neuroloog heeft ooit gezegd:”Tja, u schokt af en toe wat, is dat nou zo’n probleem?” Ik ben zonder iets te zeggen de spreekkamer uitgelopen. Dronken naar bed is een remedie, maar dat lost op den duur ook niets op. Je uiteindelijke slaap is dan van slechte kwaliteit. Wanneer de aanvallen soms uren doorgaan wil ik er wel een eind aan maken. Wanneer ik ‘s morgens wakker word en daarna weer in slaap val heb ik de aanvallen niet. Overdag in slaap vallen is ook een drama. Ik ben moe en eigenlijk wil ik niet meer. De gouden tip is er niet. Is er geen arts die hier meeleest??
ReagerenMagreta6 november 2025 om 18:30Ik heb 2,5 maanden geen aanvallen meer gehad na mijn post in juli 2025. Tot vorige week. Toen in alle hevigheid weer anderhalve week lang die aanvallen.
Waar ik inderdaad ook moedeloos van wordt, is dat alle (mannelijke) artsen ervan uitgaan dat ik stress heb. Ik heb geen stress, maar raak wel uitgeput op deze manier. En soms zit er een avond tussen dat ik geen aanval krijg bij het inslapen en dan is het meteen raak: heerlijk in een diepe slaap tot de volgende ochtend.Blijkbaar heb ik helaas het lek ook nog niet boven. Mocht ik het weten, deel ik het.
ReagerenMagreta6 november 2025 om 18:40Misschien dat er een arts via https://www.witteraven.org/ vaker met dit bijltje heeft gehakt?
Witte Raven
Reageren
De Witte Raven richten zich op de zogenaamde “Onuitstaanbaar Onverklaarde Klachten” (OOK), in de veronderstelling dat het kan gaan om een zeldzame ziekte of een zeldzaam verschijnsel.ozy Öz15 december 2025 om 16:49Hallo allemaal,
Ik wil graag mijn ervaring delen in de hoop herkenning of tips te vinden.
Bij het inslapen krijg ik soms een tintelend gevoel en druk op de borst, waarna ik plots wakker schrik en naar adem snak. Zodra ik rechtop ga zitten of rechtkom, kan ik weer beter ademen. Dit kan één keer gebeuren bij het inslapen, maar soms ook meerdere keren achter elkaar.
Ik heb al een slaaponderzoek gehad, daar is niets afwijkends uit gekomen. Ook gebruik ik ’s avonds Gaviscon en omeprazol, wat het inslapen soms wel wat aangenamer maakt. Daarom vraag ik me af of dit misschien iets met de maag of reflux te maken kan hebben.
Stress heb ik wel, maar die heb ik eigenlijk altijd al gehad. Wat me ook opvalt, is dat ik rond 21u vaak een licht zenuwachtig of onrustig gevoel krijg in de avond.
Ik vind dit erg beangstigend en herkenning of ervaringen van anderen zouden me helpen. Heeft iemand dit ook meegemaakt of tips die geholpen hebben?
Alvast bedankt, en ik wens iedereen hier veel sterkte en hopelijk een oplossing.
ReagerenMagreta28 december 2025 om 20:23Soms lijkt het alsof mijn lichaam / brein schrikt van elk geluidje en lichtflits en deed me een beetje denken aan een lichte epileptische reactie. De neuroloog had het ook over exploding brain sensatie als er iets niet helemaal lekker gaat bij het complexe slaapproces, maar ik had maar heel af en toe een kraakgeluid in mijn hoofd en was het nare gevoel alleen bij inslapen.
Bloque bril
Ik draag nu overdag een bril die het blauwe licht blokkeert zodra ik op de telefoon, tablet op pc werk / kijk. Ook bij het tv-kijken draag ik deze. Mijn ogen voelen veel minder moe en geen vervelend gevoel meer in die oogballen. Sinds tien dagen draag ik deze bril en heb ik geen enkele aanval meer gehad, maar het is wat vroeg om te zeggen of het zo blijft. Toch is het interessant om uit te zoeken wat een teveel aan blauw licht doet. Ik ga nog een oranje bril bestellen voor de avond.Biofotonen / infrarood lichttherapie is nog iets dat ik moet proberen. Maar als die aanvallen wegblijven, is het meer uit interesse dan noodzaak.
ReagerenTiti3 januari 2026 om 21:07Hai iedereen,
Ik lees met jullie mee en ik herken mezelf in zóveel. Ongeveer 4,5 jaar geleden begon dit hele gedoe: schokken in de hartstreek, een gevoel van stikken, maar ook het idee dat mijn bed beweegt als ik in slaap val. Ik heb hierover al heel wat discussies met mijn man gehad, omdat het zo bizar voelt.
Ik heb dit ongeveer een jaar lang heel heftig gehad. Echt gekmakend.
Ik heb destijds alle vitamines laten testen en daar kwam (3,5 jaar geleden) een B12-tekort uit. Mijn waarde was 235. Ik mocht kiezen: injecties of hoge dosering smelttabletten. Ik heb toen voor smelttabletten gekozen. In het begin voelde ik elke dag een soort “spiraal” van energie in mijn hartstreek, maar dat werd met de dag beter en uiteindelijk waren de schokken bijna helemaal weg.
Daarna ging het 3,5 jaar goed op smelttabletten. Ik nam ongeveer 2× 10.000 mcg per dag (overtollig plas je weer uit, begreep ik).
Totdat ik een antibioticakuur (2 weken terug) kreeg vanwege een abces in mijn oksel (sorry voor de details). Na die kuur kwamen de schokken weer terug.
Vandaag ben ik begonnen met B12-injecties en ik ben erg benieuwd of de schokken nu weer gaan verdwijnen. Ik houd jullie op de hoogte.
Sterkte lieverds. ❤️
Reageren
Misschien kunnen we contact houden over wat iedereen juist wél doet en vooral ook niet doet, om te kijken waar de overeenkomsten zitten? Laat het me weten.
Liefs, TiTiMagreta5 januari 2026 om 10:04Hoi Titi,
Hoe heb je je vitaminewaardes laten meten? Via bloedonderzoek of alternatieve tests?
Groetjes, Magreta
Wat ik doe (en blijkbaar toch niet helpt):
Reageren
De blauw licht blokkerende brillen maken helaas geen verschil, ze zorgen alleen voor minder vermoeide ogen.
Essentiële vetzuren en magnesium bieden ook geen soelaas.
Donkere en koele, geventileerde slaapkamer.
Vaste slaaptijden.
Ademhalingsoefeningen.
Hoofdmassage: kalmeert wel, maar is onvoldoende om over het moment van inslapen heen te helpen.
Gezond eten, 2 kopjes koffie in de ochtend en verder niet.
Wandelen.Titi5 januari 2026 om 12:28Hi Margretha,
Ja ik heb destijds na een jaar klachten b12 laten prikken.
Reageren
Mijn waarde was 225.
Destijds tot nu heb ik het altijd goed kunnen stoppen met een hoge dosis b12 zuigtabletten. 3 jaar ging het goed !
Tot ik een antibioticakuur kreeg 3 weken geleden. Dat breekt b12 af omdat b12 opgenomen moet worden in je dunne darm.
Naja lang verhaal kort, nu heb ik mijn eerste injectie b12 gehad en ik merk er nual wat van .
Als je wilt kunnen we even contacten via de mail of telefonisch?
Mijn mail is : [email protected]