Zoeken Vraag het forum

Niet kunnen slapen om angst niet te kunnen slapen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Slechte Slaper

Goedemorgen,
    Ik ben medio 30 en na altijd heel goed te hebben geslapen slaap ik sinds 2 jaar steeds slechter. Het begon met af en toe slecht inslapen en vaker wakker worden ’s nachts, naar de laatste weken gemiddeld maar maximaal 3 of 4 uur slapen per nacht. Dat begint aardig op te breken. Ik heb het idee dat ik in een vicieuze cirkel zit en een bepaalde (onbewuste) angst heb ontwikkeld om niet te kunnen slapen, met als voornaamste reden dat ik dan de volgende dag niet lekker functioneer. Voornamelijk de dag voor een drukke dag voel ik vaak al spanning opkomen in m’n buik en kom ik niet in slaap (maar soms ook al de dag daarvoor ben ik daar mee bezig). Dat is tegenwoordig ook voor dingen die ik heel leuk vindt, dus ik kijk niet tegen die dag zelf op.

Ik probeer van alles; geen cafeïne, geen alcohol, vast ritme, donker/stille kamer, ademhalingsoefeningen en verder probeer ik het te accepteren dat ik weinig slaap en laat ik het los, maar helpen doet het nog niet.

De huisarts gaf mij wat standaard tips die ook op internet terug te vinden zijn en verwees mij door naar iemand die helpt met slapen, maar ik weet niet of dat het wonder middel gaat zijn.

Zou een rustgever zoals valeriaan mij wellicht kunnen helpen (ik wil in ieder geval niet aan de slaappillen)? Mocht iemand nog tips hebben dan zijn deze heel erg welkom.

Met slaperige groet 🙂

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Valeriaan zou je kunnen proberen. Maar je zou naar een psycholoog kunnen om die “angst”cirkel te kunnen doorbreken

Reageren
    Slechte Slaper

Dankjewel voor je tip! Nog één aanvullende vraag zou ik ook magnesium tabbleten kunnen proberen? Ik kwam erachter dat ik daar weinig van binnenkrijg en als ik online e.e.a. lees kan dit helpen om te ontspannen.

Reageren
    Suus

Die zijn vrij verkrijgbaar, of ze bij jou werken, kom je alleen achter door ze te proberen.
    Verwacht er echter geen wonderen van.

Reageren
    Daan

Hoi slechte slaperigheid,

Ik herken het helemaal, precies hetzelfde verhaal. Ene nacht gaat wel beter dan andere nacht. Ik gebruik zonodig Zolpiderm en ik heb nu een afspraak staan bij een slaaptherapeut. Hopelijk kan ze de angst bij mij weghalen?!
    Hoe gaat het nu met jou?

Reageren
    Slechte slaper

Hi Daan,
    Deze slechte slaper slaapt inmiddels wat beter.. 🙂 Geheel januari en februari heb ik heel slecht geslapen en sindsdien gaat het stap voor stap beter. Een slechte nacht komt zo nu en dan voor, maar ik kan er nu veel beter mee omgaan. Ik heb het boek ‘versla het monster’ gelezen en vooral dat boek heeft mij handvatten gegeven om er mee om te gaan.

Niemand gaat jouw angst weghalen, uiteindelijk moet je dat zelf doen. Tips die mij hebben geholpen;

– vast slaapritme aanhouden, ook in het weekend, beetje afwijken mag;
    – ga niet op andere plekken in huis slapen;
    – kijk niet op de klok tot je wekker gaat, onbewust hang je daarmee een waardeoordeel aan je slaap, waardoor je een label legt op je slaap die nacht. Nu weet ik het eigenlijk niet zeker of het goed of slecht was.
    – Ben vooral niet teveel bezig met slaap, doe leuke dingen en je ziet wel wat er komt in de nacht.

Zo zijn er nog tal van tips, maar het belangrijkste is je slaapritme en het te laten komen zoals het komt en het los te laten. De volgende dag komt echt wel goed.

Succes!!

Reageren
Reageer op: Niet kunnen slapen om angst niet te kunnen slapen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.