‘s Nachts wakker? Wat kun je dan het beste doen?

‘s Nachts wakker? Wat kun je dan het beste doen?

Volwassen worden gemiddeld 2 tot 3 keer per nacht wakker. Gelukkig is dat bij de meesten maar kort, maar sommigen van ons kunnen dan niet meer verder slapen. Wat grote gevolgen kan hebben. Dus wanneer je ‘s nachts wakker wordt, wat kun je dan het beste doen?

Slapeloosheid

Slapeloosheid wordt door sommigen ook wel insomnie genoemd en betekent letterlijk ‘geen slaap’. Wanneer je last hebt van slapeloosheid dan kun je last hebben van: moeilijk in slaap vallen, heel vroeg wakker worden of niet door kunnen slapen. De gevolgen van slapeloosheid kunnen groot zijn. Het kan zorgen voor vermoeidheid, energiegebrek, concentratieproblemen en prikkelbaarheid.

Symptomen slapeloosheid

We worden allemaal wel één, twee of drie keer per nacht wakker of zijn vroeg wakker. Wanneer praten we dan van slapeloosheid? De belangrijkste symptomen van slapeloosheid zijn:

  • Moeilijk in slaap vallen;
  • Regelmatig wakker worden uit de slaap;
  • Moeite om ’s nachts weer terug in slaap te vallen;
  • Zeer vroeg wakker worden en daarna niet meer kunnen slapen;
  • Meestal niet langer dan 5 uur per nacht slapen.

Oorzaken ’s nachts niet verder kunnen slapen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je s’ nachts niet direct weer in slaap valt:

Lichamelijke klachten

Dit kunnen lichamelijke klachten zijn, zoals: chronische pijn, jeuk, benauwdheid, slaapapneu, hoesten, snurken, zuurbranden, hartkloppingen, kuitkramp, neurologische ziekten of restless legs.

Plassen

Regelmatig ’s nachts naar het toilet moeten zoals dat voor kan komen bij onder andere prostaatproblemen of het gebruik van plaspillen kan een oorzaak zijn dat je nadat je weer in bed stapt niet direct in slaap kan vallen.

Overig

Maar ook stress, angst, depressie, paniekaanvallen, ADHD, nachtmerries, piekeren of storende geluiden kunnen je uit je slaap houden.

‘s Nachts wakker? Wat kun je dan het beste doen?

Wat kun je het beste doen wanneer je ’s nachts wakker wordt en niet direct in slaap valt?

Hou het donker

Laat het licht uit, kijk niet op de wekker en pak helemaal niet je telefoon. Door licht daalt het slaaphormoon melatonine en door op de wekker te kijken kun je gefrustreerd raken over hoe weinig tijd er nog is voordat de ochtend wekker gaat.

Uit bed gaan

Dit klinkt tegenstrijdig ten opzichte van bovenstaande, maar wanneer je na ongeveer 20 minuten niet wegdoezelt, dan is het advies om toch uit bed te gaan. Ga in een comfortabele stoel zitten en pak een boek en doe net genoeg licht aan om te kunnen lezen. Misschien dat dit de manier is om je racende hersenen af te leiden. Zorg er wel voor dat je iets ontspannends doet en niet iets stressvols als werken of rekeningen betalen. De bedoeling is om weer te ontspannen, om vervolgens in slaap te kunnen vallen. Zodra je je slaperig voelt, ga dan weer naar bed.

Eet niets als je niet kunt slapen

Wanneer je dan uit bed gaat, ga dan niet iets eten. Op het moment dat je dit gaat doen, zal het lichaam hier aan wennen en ook op andere dagen op dat tijdstip gaan vragen om eten. Een glas water drinken kan natuurlijk wel, maar drink ook niet te veel, want dan moet je later in de nacht er weer uit om te plassen.

Slik niet zomaar melatonine

Het is onverstandig om zomaar melatonine te slikken. Niet alleen het tijdstip maar ook de dosis is van wezenlijk belang. Een te lage dosis heeft geen effect, maar een te hoge dosis ook niet. Op het juiste tijdstip en in de juiste dosering, kan het slaap-waakritme in de goede richting verschuiven, maar met de verkeerde dosering en tijdstip kan het de werking van het slaap-waakritme juist nog meer verstoren.

White noise

White noise is een monotoon, zoemend of ruisend geluid. Het is een vaste toon en vooral bekend dat het baby’s kan helpen om te slapen, omdat zij een ook constant geruis, namelijk het bloed dat door de aderen stroomt, in de baarmoeder hoorden. Echter, het is gebleken dat white noise ook bij volwassen werkt. Dit geluid neutraliseert andere geluiden en maakt het daardoor minder afleidend.

Ademhaling

Probeer heel bewust adem te halen. Adem heel diep en langzaam in door je neus en adem daarna weer langzaam uit door je mond. Leg hierbij je tong tegen de binnenkant van je ondertanden aan, hierdoor ontspan je de kaak. Zorg ervoor dat je via je buik ademhaalt, door deze te laten opbollen. Wees bewust van je hele lichaam en laat alles één voor één zwaarder worden. Als je hierop concentreert wordt je hoofd rustiger en zal je vanzelf in slaap vallen.

Wanneer naar de huisarts?

Op het moment dat je slaapproblemen te groot worden en je er overdag last van begint te krijgen, neem dan even contact op met je huisarts. Hij/zij kan je verder helpen.

 

Bronnen: John Hopkins Medicine, Healthline en Medical News Today

Delen:  
7 reacties op “‘s Nachts wakker? Wat kun je dan het beste doen?
  1. Er zijn mensen met serieuze slaapproblemen, dat is zeker. Maar veel anderen zijn af en toe een tijde wakker maar niet elke nacht. Ook zij noemen dit dan een probleem. De volgende nacht slaap je wel weer.
    Dan haal je het weer in.
    Ik neem dan een beker warme melk ga naar bed en ga een half uurtje lezen. Daarna val ik 9 van de 10 keer weer in slaap.
    En maak er geen probleem van dan wordt het alleen maar lastiger.

    Geschreven door Mara op
    • als ik s’ nachts wakker word is dat omdat ik moet plassen.
      Daarna val ik niet meer in slaap en maak ik een kop hete
      melk met een koffielepel honing, drink dat op en ga lezen in een
      boek. Na een kwartier tot twintig minuten leg ik het boek weg en ga terug naar bed.
      Het werkt omdat ik mezelf niet opjaag dat ik moet slapen.
      Het is meer een ritueel dat bij het slapen hoort.

      Geschreven door Lieve van Rompaey op
  2. Al jaren slaap ik niet meer dan ongeveer 5 uur per nacht. Het heeft een groot deel van mijn leven heel negatief beïnvloed. Naar de huisarts gaan ermee heeft geen zin. Alles wat er op het gebied van slapen te proberen is heb ik gedaan. Regulier en alternatief. Niets helpt. Nu heb ik het geaccepteerd, ik lig veel wakker. Overdag mediteer ik. Heb vrijwel iedere dag het gevoel van een kater. Terwijl ik geen alcohol drink. Ik zal ermee moeten leven!

    Geschreven door Barbara op
  3. Al jarenlang kan ik niet gaan slapen in bed maar val ik in slaap op de sofa of stoel. Maar na een uur of 2 word ik prompt wakker en slaap dan uren niet meer tot ergernis en irritatie van mijn partner die altijd een schuldige moet aanwijzen dat hij gestoord wordt omdat zij nog niet naar bed is gegaan of wakker dreigt te worden omdat zij een koude lucht meebrengt onder de dekens, ondanks alle voorzichtigheid krijg ik dan een schop of harde duw wat voor helemaal niet meer kunnen slapen en een flinke blauwe plek. Het is tevens een verdrietige ervaring en zie het als een lichte mishandeling. Daarnaast heb ik een eigen kamertje met een (niet fijn) bed waar ik me heb opgeborgen. Maar morgens gaat hij bulderen als ik geschrokken daardoor weer wakker word. Op deze manier ben ik overspannen geworden en erg verdrietig omdat intimiteiten tabé zijn. En de liefde ver te vinden is. Want apart slapen wil hij ook niet en respecteren dat ik ’s avonds pas na 24u wil gaan slapen omdat mijn boek, weekblad of puzzel. Ik voel me gedwongen en geleefd door mijn zeer dwingende oordelende en afkeuringen van mijn partner!! Ik raak steeds verder af van een rustig gezellig leven. En voel me constant verdrietig!!

    Geschreven door Diros op
    • Kappen met die relatie is mijn advies. Slaap je ook weer een stuk beter.

      Geschreven door Ronald op
    • Beste Diros, je reactie klinkt helaas als een veel groter probleem dan slapeloosheid.
      Ik wens je veel sterkte en wijsheid.
      Monique

      Geschreven door Monique op
  4. Ik word elke nacht wakker soms 1 à 2 per nacht wakker of door opvliegers of omdat ik moet plassen. Ik ga daar na beneden doe mijn ding ik heb geprobeerd om gelijk naar mijn bed te gaan, maar dan slaap ik helemaal niet meer. Ik ga wel naar beneden en ga roken. ik erg irritant ook als ik ’s morgens een afspraak heb vaak verslaap ik me dan weer.

    Geschreven door Ciska op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief