- L.15 april 2017 om 02:03
Hoi! Ik zal mijzelf eerst even kort voorstellen: ik ben een man van 22 jaar en ben student in Nijmegen.
Afgelopen november zijn bij mij de klachten begonnen. Ik zat bij mijn vriend op het toilet toen ik opeens heftige steken kreeg in mijn linkerarm. Onmiddelijk dacht ik aan een hartkwaal. De stress die zich vanwege deze gedachte opbouwde, zorgde ervoor dat mijn hart daadwerkelijk als een gek begon te kloppen wat op dat moment mijn angst voor mij “bevestigde.” Ik ben naar de dokter geweest en heb daar allerlei tests laten doen voor mijn hart; alles zag er perfect uit, maar de klachten bleven.
Uiteindelijk nog maar een afspraak gemaakt bij de dokter, deze vertelde mij dat ik waarschijnlijk last had van chronische hyperventilatie en daar gerichte hulp voor moest zoeken. Dit heb ik gedaan, maar het heeft niet geholpen.
Elke keer als ik aan een van de klachten, bijvoorbeeld pijn in de kaken, gewend ben, maakt dat plaats voor een nieuwe klacht die op zijn beurt weer paniek veroorzaakt omdat “dit nog nooit gebeurd is en dus wel met mijn hart te maken kan hebben.”
Een paar voorbeelden van mijn klachten zijn:
– pijn/druk op mijn kaken
– druk op mijn borst
– tintelingen in mijn armen, benen en rondom mijn mond
– slapeloosheid
– vermoeidheid
– soms opeens heel koud hebben of juist heel warmAl deze klachen komen volgens mij ook naar voren bij hartkwalen en daar maak ik me helemaal gek om, ook al weet ik dat mijn hart e.d. helemaal in orde zijn.
Zijn er meer mensen met deze gedachtegang en/of klachten? Zouden die mensen dan ook tips voor mij hebben?
Ik hoor het graag.
L.
4 reactiesReagerenL.15 april 2017 om 03:17Oh ja en als ik bijna in slaap val, lijkt het alsof ik geen lucht krijg en schiet ik omhoog om een teug lucht te halen
ReagerenJohn (moderator)
15 april 2017 om 11:24Dat zijn toch typische klachten die horen bij CHV. Kijk hier maar eens welke klachten er allemaal kunnen  ontstaan.
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen
Ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen, zijn doorgaans de aangewezen manier om iets aan de klachten te doen. Als je daarnaast een angststoornis hebt ontwikkeld, is dat iets voor een psycholoog.
ReagerenJohn (moderator)
15 april 2017 om 11:25Lees ook eens:
https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/
en ga eens aan de slag met de oefeningen die in de columns over angst staan
ReagerenL.15 april 2017 om 14:09