Zoeken Vraag het forum

Bang om dood te gaan

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hey

Ik ben Daan ik ben 17 jaar en had een stressstoornis. Ben toen geholpen met EMDR en dacht dat ik er van af was. Nu heb ik last van angst. Soms heb ik steekjes in mijn lijf en daar kan ik erg van schrikken. Veel zeggen dat die steekjes normaal zijn omdat ik in de puberteit zit en ben gegroeit. Ik ben bekend met hyperventilatie, en angststoornis om dood te gaan.

Mijn oom heeft deze zomer een hartaanval gehad dus ik let de laatste tijd ook heel erg op mijn hart. Soms heb ik steken rond mijn hart en soms ook gewoon in mijn armen of ergens anders in mijn lijf waar ik van schrik

Gister had ik een steekje in mijn linker boven arm. Ik kreeg het in een keer heel warm en zag het echt niet aankomen. Normaal zie ik een paniekaanval nog wel eens aankomen. Ik zit zelf te denken dat er iets met mijn hart is want de symptonen waren best heftig. Gevoel om in elkaar te zakken, misselijk, droge mond, slap en zo nog een paar.

Kan het echt zo heftig zijn dat je denkt dat je dood gaat? Wil er niet langer last van hebben.. Wat kan ik er tegen doen? Zeggen dat ik er niet zo veel op moet letten is erg lastig..

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk niet dat het je hart is hoor. Hyperventilatie en angst zal de oorzaak zijn van de klachten.
    Je zou ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen kunnen doen. Je kunt de oefeningen vinden in de columns over angst die ik heb geschreven.
    http://www.dokter.nl/dossiers/angsten

Reageren
    Anoniem

Ik herken die angst wel een beetje hoor, meer mensen hebben daar last van. Vooral als je in je omgeving zoiets meemaakt als met je oom, je kunt er niks aan doen maar je blijft op signalen letten.

Wat ik dan tegen mezelf zeg is ‘je bent hartstikke jong, de kans dat ik een ernstige ziekte (of hartaanval) krijg is echt mega ienie-mienie suuuuuperklein! Je maakt nog eerder kans op de jackpot in de loterij’. Dat kalmeert me wel weer een beetje, misschien helpt het jou ook om dat te denken.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb vanochtend ook tegen mezelf gepraat in de spiegel. Ik vroeg mezelf af, wat kan de reden zijn dat ik nu dood zou neer vallen. Nou dus helemaal niks dus. Ik ben jong en gezond.

Maar kan de angst of paniekaanval zo erg zijn dat je echt denkt dat je dood gaat? Echt het gevoel dat je elk moment helemaal in elkaar zakt. En heb ook vaak steekjes in mijn lijf. Is dat dan normaal?

Reageren
    John (moderator)

[quote]Maar kan de angst of paniekaanval zo erg zijn dat je echt denkt dat je dood gaat? Echt het gevoel dat je elk moment helemaal in elkaar zakt. En heb ook vaak steekjes in mijn lijf. Is dat dan normaal?[/quote] het zou kunnen hoor. Hyperventilatie speelt daar een grote rol in.

Reageren
    Anoniem

Het beste lijkt me om manieren te vinden om met de stress en angst om te gaan. Voor de een is dat yoga, voor de ander is het hardlopen. Stress is op zich niet slecht maar als je het maar kwijtraakt, anders hoopt die stress zich op in je lijf en dat is wel slecht. Veel mensen ademen te oppervlakkig en dat geeft stress in je lijf.
    Kan soms zijn dat je wat tekorten hebt als magnesium en vitamine B en dan ben je wat stressgevoeliger.
    En je voeding kan van invloed zijn. Bijvoorbeeld koffie kan een stressreactie geven in je lijf, net als suiker.

Reageren
Reageer op: Bang om dood te gaan
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.