Zoeken Vraag het forum

Om hopeloos van te worden, is dit echt chronische hyperventilatie?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste mensen,

Ik ben Jeroen 26 jaar oud en ik kamp nu al een lange tijd (zo’n 6 maanden) met verschillende lichamelijke klachten. Het begon na een hyperventilatieaanval een aantal maanden geleden (waarschijnlijk door overmatige angst voor ziekten na een gebeurtenis).
    Sinds dien heb ik de volgende klachten die variabel terugkomen:

-pijn op de borst
    -onrust in borstgebied
    -last van vage pijn in de rug
    -tintelingen (brandend achtig gevoel op tong)
    -maagklachten ( nu al een paar maanden niet meer)
    -spiertrekkingen met vlagen (kan overal op lichaam zijn), prikkels op heel het lichaam
    -benauwd gevoel
    -koude, klamme handen
    -rare plekje op huid ( naar laten kijken, maar volgens dokter gaat vanzelf weer weg)
    -grieperig gevoel

Ik ben in de afgelopen maanden meerdere malen naar de dokter geweest.
    Keer op keer kwam ik terug met niks.
    Ik heb nog geen diagnose chronische hyperventilatie gekregen, maar toen ik het laatste bezoek bij de dokter vroeg “kan dit hyperventilatie zijn”, gaf hij aan dat ik daar vanuit kon gaan.

Ik maak me ernstig zorgen over me lichamelijke gesteldheid.
    Ik zit momenteel al bij een psycholoog.

Kan iemand mij vertellen of deze klachten echt tot chronische hyperventilatie behoren?? En is dit schadelijk voor je lichaam? Ik loop er namelijk al een tijdje mee.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want het verpest momenteel echt grotendeels me leven.

Met vriendelijke groet,

Jeroen..

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zijn wel herkenbare klachten voor hyperventilatie. Of het chronisch is valt nog te bezien. Kijk maar eens op onderstaande website welke klachten hyperventilatie kan veroorzaken:
    http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html

Het is niet ernstig maar wel heel vervelend om voortdurend die klachten te hebben. Ze veroorzaken natuurlijk onrust en angst waardoor het hyperventileren in stand wordt gehouden. Je kunt ewr zelf wel wat aan doen. Ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen. Je kunt ze vinden op:
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/284-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-1

Lees ook eens de andere columns over angst.

Reageren
    Anoniem

Hoi tandor! Bedankt voor jou reactie.

Jij zegt of het chronisch is valt te bezien, wat bedoel je daar mee? Ik heb er al enige tijd last van. Dan weer dit dan weer dat. Nu vooral spiertrekkingen, kramp in vingers en prikkels.

Reageren
    John (moderator)

Je kunt er wel al enige tijd last van hebben maar dat wil niet per definitie zeggen dat het dan om chronische hyperventilatie gaat.

Reageren
    Anoniem

Oke..

Waar zouden de klachten nog meer verband mee kunnen hebben? Ik dacht eigelijk hyperventilatie, maar dit baart me toch weer zorgen.

Groetjes

Reageren
    John (moderator)

Geen reden tot bezorgdheid. Hyperventilatie is ook juist.
    Ik bedoelde daarmee dat het niet perse een chronische vorm hoeft te zijn. Om er vanaf te komen maakt het niet al te veel verschil.

Reageren
Reageer op: Om hopeloos van te worden, is dit echt chronische hyperventilatie?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.