Chronische hyperventilati"/> Chronische hyperventilatie? - Medische Forum - Dokter.nl

Chronische hyperventilatie?

Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd vage klachten en wellicht herkent iemand zich hierin en heeft tips. Ik vermoed dat ik chronische hyperventilatie heb. Mijn klachten zijn er soms en dan ook ineens weer heel lang weg. Ik merk met name dat ik heel benauwd ben, heel snel adem, vaak zucht, gaap en naar adem moet happen. Het maakt je helemaal gek, want het is constant aanwezig. Afleiding / ontspanning zoeken gaat daardoor niet, omdat je het constant merkt. Ik heb wel ademhalingsoefeningen gedaan, maar die lijken maar een paar seconde te werken. Ik begin een beetje angstig te worden dat dit blijvend is, want de kwaliteit van leven is zo wel heel laag.

Heb overigens geen hartklachten, spierklachten e.d. vandaar dat ik ook niet 100% zeker weet dat dit het is.

Reageer

Hoi,

Ja, ik herken wat je schrijft.
    Ik zou je aan willen raden naar een fysiotherapeut te gaan voor wat intensievere begeleiding bij de ademhalingsoefeningen.
    Als je chronisch hyperventileert ben je vaak iets meer hulp nodig om dat te doorbreken.

Reageer

Leven met angst kan je dagelijks leven nogal belemmeren. Ben je voor jezelf of voor iemand anders op zoek naar een oplossing en heb je niet genoeg aan de antwoorden die je kunt vinden in ons forum? Ook in dat geval helpen wij je graag verder.

Angstklachten? Test ze zelf!TEST JEZELF
    Partner content

Dankje voor je antwoord Suus. Heb jij hier ervaring mee? Ik vind het voornamelijk raar, omdat het bij mij ruim een jaar is weggeweest. Ik hoop dat het snel weer verdwijnt...

Reageer

Je kunt naar een fysiotherapeut gaan voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen. En dan iets aan de oorzaak gaan doen, want die moet er zijn. Dat kan bij een psycholoog

Reageer

Ja, ik heb ook periodes dat ik ineens weer hyperventileer. Meestal nadat ik ergens stress om heb of gehad heb, al dan niet bewust.
    Dan kan het er ineens weer zijn.
    Maar ik kan het inmiddels wel herkennen en doorbreken. Dat heb ik van mijn fysiotherapeut geleerd.

Reageer

heb je toevallig al wat tips die je kunt delen? Ik kan volgende week pas naar de Huisarts en wil er echt zsm vanaf...

Reageer

Kleine aanvulling op bovenstaand bericht. Ik merk dat als ik hyperventileer het vooral is als ik beweeg. Van lichte tot zware inspanning. Heb het gevoel dat het nu getriggerd is door flink fietsen vorige week. Kan inspanning daarin een factor spelen?

Reageer

Ik vind het lastig om tips te geven, omdat het per persoon kan verschillen wat voor oefeningen helpend zijn. Van sommige oefeningen ga ik juist erger hyperventileren,met name de ademhalingsoefeningen waarbij je zoveel tellen in of uit moet ademen. Het handigste is om samen met een fysiotherapeut te kijken wat voor jou het beste werkt. Soms kan dat in rust een andere techniek zijn dan bij inspanning. Dit kun je dan ook samen oefenen, door bijvoorbeeld in de zaal afwisselend inspanning en ontspanning afwisselend op te zoeken.  Want inspanning kan het idd triggeren. Op een gegeven moment leer je zelf te herkennen waar je ademhaling te hoog wordt en hoe je hem weer naar je buik kunt brengen, ook tijdens inspanning. Helaas is chronische hyperventilatie niet iets wat je even snel fixen kunt, het kost echt tijd om het onder controle te krijgen.

Reageer
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Inspanning kan daar invloed op hebben omdat er dan blijkbaar iets mis gaat met je ademhaling

Reageer
Reageer op: Chronische hyperventilatie?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif