- Leslu17 juni 2023 om 00:08
Dag allen,
Ik ben een vrouw van 29 en kamp al jaren met angst en paniekklachten. Heel veel lichamelijke klachten komen hierbij kijken, lijken met de jaren en voornamelijk de afgelopen 2 weken erger te worden. De paniek die erbij komt kijken is minder ik panikeer minder maar de klachten lijken alsnog meer te worden. Ik ben in therapie, en de dokter(s) kom ik soms. Alleen nu lijken mijn klachten een beetje “weggewuifd” te worden omdat ik die stempel chronische hyperventilatie heb. Fijn dat ze even naar me hart luisterd maar dan is t ook van ja verder kan ik niks.
Hier een paar klachten, de lijst is erg lang. De klachten zijn afgelopen 2 weken onderhand van opstaan tot slapen aanwezig.
-bloed/ijzer proeven, loopt tot neus.
-gevoel van verstikking, alsof er een gaatje in me keel zit. Pijn rug/longen.
-heel vreemd gevoel in me hoofd, trekt soms vanuit me oog. Kan het gevoel niet uitleggen lijkt netalsof er iets nat is/lekt (is natuurlijk niet zo dat weet ik)
-kramp overal spieren handen.
-gevoel alsof pols dichtgeklemd word.
-krachtverlies
-misselijkheid, soms gal opspugen.
-bijna gehele dag transpireren, raar gevoel huid.
-branderig gevoel borst, soms heel beklemd en voelt ook soms “nat?”.
-spiertrekkingen, spierschokken.
-standaard klachten : hartkloppingen, 130 hartslag in rust etc.Deze klachten zijn afwisselend maar wel hele dag aanwezig ookal ben ik bijna nooit in paniek.
Niemand is hier dokter maar ik vroeg me wel af of iemand mijn verhaal enigzins herkende, dat is mijn doel met dit verhaal.
Dank alvast (als iemand nog gouden tips heeft bij chronische hyperventilatie let me know)
17 reactiesReagerenSuus17 juni 2023 om 09:49Alex17 juni 2023 om 10:22Ik heb een angststoornis en herken je klachten ook. Bij mij is het vaak niet allemaal tegelijk maar wisselt het zich af. Momenteel heb ik erg veel last van spiertrekkingen, verkrampt gevoel, en ook regelmatig hartkloppingen. Persoonlijk ga ik vervolgens denken en opzoeken wat het allemaal kan zijn en zo worden de klachten alleen maar erger omdat je denkt allerlei ernstige ziektes te hebben. Mijn advies is om te kijken of een psycholoog iets voor je kan betekenen, bij mij heeft het dus niet 100% geholpen maar ik kan er wel beter mee omgaan.
ReagerenLesly17 juni 2023 om 11:33Fijn om te horen dat het herkenbaar is. Heeft iemand nog tips voor me die het zelf heeft en wat voor jou werkt
ReagerenAlex17 juni 2023 om 11:48Afleiding zoeken waar je helemaal in op gaat, en zodra je erover na begint te denken proberen aan iets anders te denken. Een mens kan ten slotte maar aan één ding tegelijk denken.. het is makkelijker gezegd dan gedaan en je zult het jezelf echt consequent aan moeten leren, maar dat helpt echt het beste!
Als dat niet lukt zou ik is gaan kijken naar cognitieve gedragstherapie, dit kan bij een psycholoog maar je kunt er ook veel over vinden en het gewoon is proberen.
ReagerenLesly17 juni 2023 om 19:59Dankjewel voor je reacties alex, fijn om te weten dat ik niet alleen ben maar wel vervelend dat jij dit ook ervaart… ik heb er voornamelijk moeite mee omdat het continu aanwezig is, het me belemmerd in me werk. Als het even was en daarna weer weg was het makkelijker maar het is de hele dag aanwezig. Afleiding zoeken doe ik veel maar lijkt niet te helpen het enigste wat enigszins helpt is een drankje maar dat is ook geen uitkomst. Heb je nog andere tips?
ReagerenAlex17 juni 2023 om 23:23Ik snap het helemaal, het is ook erg moeilijk. Heb jij eigenlijk veel last van spiertrekkingen? En heb je het ook op verschillende plekken?
Een drankje kan inderdaad wel eens werken maar meestal is dat helaas maar een tijdelijke oplossing, en als je het te veel en/of te vaak doet loop je ook nog het risico dat de klachter alleen maar erger worden.
Je moet echt dingen zoeken die jou een voldaan gevoel geven en weer je helemaal in op gaat, voor sommige kan dit sporten zijn, en voor anderen een goede serie kijken of een boek lezen, bij mij werkt het goed om met een koptelefoon op een goede serie of film te kijken, en overdag op het werk zorgen dat ik constant bezig blijf en me volledig op datgene focus.
Ook merk ik zelf dat mijn angsten verergeren als ik niet genoeg slaap, dat is ook erg belangrijk. Maar doe vooral dingen waar je gelukkig van worz!Ik hoop dat je hier wat aan hebt en mocht je nog andere vragen hebben stel ze gerust.
ReagerenLesly18 juni 2023 om 11:22Je bent een enorme hulp. Ja spiertrekkingen en lichamelijke schokjes heb ik helaas ook . En inderdaad een hele lijst vol klachten die verschillend aanwezig zijn. Ik heb gesport (fitness) maar durf het niet meer. Normaal werkte het idd om me volledig ergens op te storten en werk ging ook nog goed maar nu is dat zelfs geen afleiding genoeg meer. Ik ga voor de komende tijd passiflora tabletten proberen en hopelijk geeft dat al wat meer rust ! Hopelijk ben jij ook snel van de angsten compleet af..
ReagerenAlex18 juni 2023 om 12:33Heb jij die spiertrekkingen over je hele lijf of alleen op bepaalde plekken? En zie je het ook aan de buitenkant dat ze die spastische bewegingen maken?
Wat vervelend dat je niet meer durft te sporten! Komt dat omdat je bang bent dat je klachten daardoor erger worden?
Ik hoop dat de passiflora helpt, daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Reageren
Voor sommige mensen werkt yoga en dat soort dingen blijkbaar erg goed, dit heb ik zelf nooit geprobeerd maar dat kan wellicht ook nog een optie zijn als je ervoor open staat tenminste.Lesly18 juni 2023 om 14:20Spiertrekkingen lijken een beetje in me hele lijf te zitten. Ene moment bij me nek andere moment arm. Voor mij voelt het alsof anderen het zien maar niemand (ook vrienden) ziet het tot nu toe.
ReagerenLesly18 juni 2023 om 14:21En inderdaad omdat ik angst heb dat klachten erger worden durf ik niet te sporten , een hoge hartslag vind ik al heel ent die van mij is heeeel soms 55 en anders meestal tussen de 90-130. Met slapen zit hij zelfs rond de 90 hele nacht dus ja
ReagerenSuus18 juni 2023 om 18:25Als je het spannend vindt om weer te gaan sporten, zou je eens kunnen kijken of er bij jou in de buurt fysio fitness gegeven wordt.
Reageren
Dan kun je onder begeleiding sporten en leren weer vertrouwen in je lichaam te krijgen.Alex18 juni 2023 om 20:01Mijn hartslag is ook meestal in rust rond de 90, het kan beangstigend zijn als je je hart snel of onregelmatig voelt kloppen maar dat komt vaak juist doordat je er teveel op let.
Het komt me allemaal zo bekend voor wat je omschrijft, ik zou willen dat ik je een oplossing kon bieden maar het is zo persoonlijk wat voor jou kan helpen. Toch is het denk ik niet verkeerd om er een keer met een psycholoog over te praten, baat het niet, dan schaadt het niet!
ReagerenLesly18 juni 2023 om 22:39Dankje voor de tip suus , ik ga kijken.
Psycholoog heb ik helaas al jaren, maar ik blijf er zeker naartoe gaan.Had alleen in die jaren niet verwacht dat zelfs me werk bijna niet meer lukt. Na me werk : al veel klachten gehad en gewoon op. Buik helemaal opgeblazen en bloed/ijzer proeven komt weer terug.
Ik hoop dat afleiding bij jullie wel helpt bij mij namelijk steeds minder, maargoed door bikkelen en hopen dat het goed komt
ReagerenAlex18 juni 2023 om 23:25Heb je al eens ademhalingsoefeningen gehad? Als je je ademhaling onder controle kunt houden zul je je echt een heel stuk beter voelen! De paniek slaat vaak toe als je benauwd bent of andersom, dus als je dat al kunt voorkomen scheelt het echt een hoop. Heb je ook al eens medicatie geprobeerd? Ik zeg absoluut niet dat je dat moet doen want ik ben zelf helemaal geen voorstander van meteen naar medicatie grijpen, maar als het je zodanig in de weg zit dat je je werk niet meer kunt doen zou je het altijd is met je huisarts/psycholoog kunnen bespreken.
Reageren