Zoeken Vraag het forum

Angst of MS?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jaap

Heb je helemaal gelijk in. Maar de klachten in mijn onderarmen voelen zo eng, word er zo paniekerig van. Ben ook zo extreem moe, maar goed ik slaap ook superslecht.

Ik kijk het nog even aan. Het houdt nu al drie dagen aan. Ik merk dat bij het innemen van de Temazepam de druk op mijn onderarmen wel wat afneemt. Ze blijven wel slap.

Jaap

Weer een dag later. De spierpijn is nog steeds heftig aanwezig. Of ja, ik heb niet echt pijn, maar een constant gevoel van stijfheid en zwakte in mijn onderarmen en handen. Soms ook van die willekeurige trillinkjes in mijn armen en vingers (die bewegen dan ook soms miniscuul). Mijn nek en gezicht voelen soms ook raar en dat in mijn nek trekt dan vaak ook snel weer weg.

Gisterenavond links van mijn gezicht een vreemd gevoel en vandaag rechts van mijn gezicht een vreemd gevoel. Het gevoel in mijn gezicht is bij lange na niet zo intens als in mijn onderarmen. Mijn onderarmen zijn echt super ‘tight’ en intens zwak. Als ik ze niet in de rustmodus hou bij wijze van, dan voel ik ze gewoon branden en zwak zijn. En ook als ik ze gewoon neerleg voel ik zwakte. Als ik slaap en ik word wakker dan heb ik soms per ongeluk in mijn slaap mijn armen en handen anders neergelegd en dan word ik echt met brandende onderarmen wakker. Dat gevoel is aanhoudend.

Hoe lang vinden jullie dat ik nog aan moet kijken met deze klachten? En vinden jullie het nog steeds passen bij CHV als het nu al 4 dagen aanhoudt en de spierpijn zich expliciet in mijn onderarmen/polsen/handen bevindt? Graag jullie mening.

Reageren
    Jaap

Als ik ze omhoog hou bij het vasthouden van mijn telefoon, voel ik ook echt zo’n tintelend gevoel opkomen alsof je onderarmen/handen gaan slapen.

Reageren
    Suus

Uit ervaring kan ik je zeggen dat chv wel MAANDEN kan aanhouden.

Zolang je de oorzaak niet aanpakt én er constant mee bezig bent, ga je er ook niet vanaf komen helaas. Chv is niet iets wat vanzelf weggaat, daar moet je echt actief mee aan de slag. Anders blijf je er in hangen. Ik zou in jou geval dus een afspraak maken bij een fysiotherapeut, liefst eentje met ervaring met hyperventilatie en psychosomatische klachten.

Reageren
    Jaap

En die zorgen met betrekking tot MS uit het hoofd zetten? Ook al houdt de vermoeidheid en spierpijn/zwakte/tintelingen al 4 dagen constant aan?

Ik ga het proberen

Reageren
    Suus

Die zou ik idd uit mn hoofd (proberen te) zetten.

Want dat is waarschijnlijk de reden waarom je er constant mee bezig bent en blijft. En zolang je dat doet, zullen je klachten zeker niet weggaan.

Daarbij,zoals ik al schreef, chronische hyperventilatie kan wel maanden, bij sommige mensen jaren aanhouden als je er niks mee doet! Dus 4 dagen is eigenlijk maar heel kort.

Ik zou naar een fysiotherapeut gaan om actief aan je klachten te werken. Die kan je ook helpen om vertrouwen te krijgen in het feit dat je geen MS hebt en je kracht gewoon weer terug zal komen.

Reageren
    Jaap

Ik ga het proberen, Suus. Het is zo’n raar en aanwezig gevoel in mijn onderarmen. Heel weird, zo gek dat je je haast niet kunt voorstellen dat het van CHV of stress/angst is. Vooral omdat het zo specifiek de beide onderarmen treft. Dat is ook de reden waarom ik me zo zorgen maak haha.

Ik word snachts ook wakker van de spierpijn als ik in mijn slaap op een manier ben gaan liggen (dat mijn armen zeg maar niet naar beneden hangen) en dan zeg ik weer tegen mezelf ‘dan kan het toch niks met stress/angst of CHV te maken hebben’ als het zelf al in m’n slaap optreedt.

Reageren
    Suus

Chv is iets wat je ook in je slaap blijft doen, dus zullen ook de klachten aanwezig blijven.
    Je ademt onbewust verkeerd,ook als je slaapt.

Reageren
    Jaap

Ik ga ook echt met volle angst en onzekerheid slapen. Ik word zelfs wakker terwijl ik Temazepam heb geslikt, dus daar heb je zeker een punt.

Reageren
    John (moderator)

En je gaat met angst slapen en je staat er mee op…dus sta je ook op met klachten

Reageren
    Jaap

De stijfheid in mijn armen is er nog steeds, wel is de pijn niet meer zo intens als de eerste dagen. Met name als ik wakker word is het ‘t ergst. Daarna wordt het iets minder, maar nog steeds zwakte en tintelingen. Vooral ook rond mijn pols als ik mijn hand/vingers even stretch om te kijken of er nog kracht is.

Nu ook mijn rechterscheenbeen die tintelt en warm aanvoelt. Dat is sinds gisterenavond op komen zetten. En soms ook mijn gezicht/mond vaak aan één zijde tegelijk) en dat trekt dan weer weg.

Reageren
    Jaap

Precies 7 dagen verder nu en nog steeds extreem vermoeid en rare aanhoudende zenuwpijn in mijn onderarmen, polsen, handen. Gevoel van krachteloosheid en aanhoudend schokjes. Vaak ook vingers die beginnen te tintelen.

Mijn rechterscheenbeen ook doof en tintelend met warme sensaties. Soms ook even niet en dan weer wel.

Extreem vermoeid in het algemeen ook met veel angst/stress.

Nog steeds van overtuigd dat het CHV is gezien het nog steeds mijn beide onderarmen van de ellebogen treft met al 7 dagen lang constante zenuwpijn en krachteloosheid?

Jaap

Reageren
    Suus

Volgens mij heb ik het al eerder geschreven,  CHV klachten kunnen wel maanden of zelfs jaren aan houden,als je er niet mee aan de slag gaat.

Het heet niet voor niets CHRONISCHE hyperventilatie.  De klachten die daarbij horen, zijn dus ook chronisch, tot je het doorbreekt.

Reageren
    Jaap

Ook echt zenuwpijnen in onderarmen aanhoudend en scheenbeen ja?
    Het voelt zo eng allemaal. Voelt echt alsof ik zo’n MS relapse of schub heb.

Reageren
    Jaap

Gisteren naar de neuroloog geweest. Uitgelegd dat ik elke nacht met veel pijn wakker wordt in de aemen en benen en extreem vermoeid ben. Extreme spierstijfheid en trillingen. Je ziet letterlijk de trillingen mijn huid bewegen.

Die extreme stijfheid trekt een beetje weg na wat langer wakker zijn, maar ik blijf een gevoel van extreme vermoeidheid in de spieren houden en constant een soort tintelend gevoel op mijn onderarmen en benen. Ik hoef maar te gaan zitten of even te leunen op mijn arm en m’n arm begint direct te slapen. Of even te liggen op mijn zij en mijn voet/been begint te slapen. Met name het ‘s nachts keer op keer wakker worden met die extreme spierpijn is echt heel beangstigend en voelt echt niet goed.

De neuroloog heeft lichamelijk onderzoek gedaan (met een tandenstoker mijn gevoel getest en moest wat krachtoefeningetjes doen) en hij vindt het niet noodzakelijk om verder onderzoek te doen.

In mijn medisch dossier heb ik de brief gezien die van neuroloog naar huisarts is gegaan en daar heeft hij mijn symptomen zeer verkleinend opgeschreven.

‘Ontstaan na het spelen van een spelletje’ ‘Af en toe een doof- tintelend gevoel’ ‘Word soms ‘s nachts wakker met een wat warm gevoel in de armen’

Mijn vrouw was er ook bij en die vond het ook totaal niet overeenkomen met wat we besproken hebben. Met de symptomen die hij beschrijft was ik uberhaupt nooit naar de dokter gegaan. Ik denk dat het komt omdat ik open en eerlijk ben geweest over dat ik een lange periode van stress heb gekend door zware momenten die ik heb meegemaakt. En dat staat natuurlijk ook allemaal in mijn dossier.

Heb het gevoel niet serieus genomen te zijn. En misschien denk ik dat wel en kan ik niet rationeel nadenken, maar dan nog vind ik het raar dat mijn symptomen totaal anders opgeschreven worden zodat het meer in het ‘angst’ plaatje past.

Ik word namelijk niet ‘af en toe’ wakker en met ‘een warm gevoel’. Maar elke nacht met extreme spierstijfheid en spiertrillingen.

Reageren
Reageer op: Angst of MS?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.