- Anoniem24 september 2016 om 14:52
Ik drink makkelijk 6 tot 8 liter per dag. Ik drink namelijk 3 tot 4 van die 2L flessen van SPA. Wat kan ik hier aan doen? 🙂 want ik loop echt om de 5 minuutjes naar de WC. 🙂
Groetjes. 🙂
4 reactiesReagerenAnoniem24 september 2016 om 14:52Ik wou nog even toevoegen dat ik nu al bijna op de 6 liter zit van vandaag. Als het zo doorgaat haal ik denk ik wel de 8 of 10 liter. 😛
ReagerenAnoniem24 september 2016 om 19:04Kijk maar uit, want er bestaat zoiets als watervergiftiging.
Reageren
Als je meer dan 6-8 liter water per dag drinkt, dan loop je serieus gevaar.
Het gevaar is niet dat water gevaarlijk is, maar het drinken van water wel. Je lichaam slaat alle vocht zoveel mogelijk op, want vocht is goed en fantastisch. Dus bewaren dat water. Achter je longen, in je benen, in je voeten, maar in het ergste geval in je hersenpan. In dat laatste geval ben je heel snel dood.
Naast je voedsel heb je per dag ongeveer 1.5 liter water nodig. Dat is echt wel het minimum. Drink gerust 3 liter per dag, of op een warme dag 4 liter, maar 6-8 liter begint echt wel gevaarlijk te worden. Niet doen.
Je valt er ook niet van af, je komt er juist door aan.
Voorzichtig dus met water.NouNou11 juni 2018 om 17:03Anoniem hierboven geeft zeer goed advies maar ik zou graag wat willen toevoegen. Waar Anoniem naar verwijst is watervergiftiging en treed alleen op als je 8 / 10 liter water drinkt in een paar uur tijd. Als je 8 liter water drinkt verspreid over een hele dag is er vrij weinig aan de hand.
Wat in mijn ogen een goed idee lijkt is kijken naar de achterliggende oorzaak. Water bevat namelijk niets dat verslavend werkt en is essentieel voor de overleving. In tegen stelling tot bijvoorbeeld suiker, dat zeer verslavend werkt. Waarom heb jij zoveel behoefte aan zulke enorme hoeveelheden water? Is het op emoties gebaseerd en drink je dus onbewust je (stress)gevoelens weg; of is er een uitdroging gaande in het lichaam wat kan wijzen op een aantal onschuldige ziektes?
Probeer dit voor jezelf uit te zoeken, maar wees gerust hoor: 8 liter water verspreid over 12 uur is echt geen enkel probleem en in het ergste geval krijg je een mooie huid en schone poriën van al dat water. Of vochtophoping, waardoor je wat voller lijkt dan je eigenlijk bent.
ReagerenPeter12 juni 2018 om 05:42Ik wil beide reacties hier boven toch ook even nuanceren.
Er bestaat zoiets als watervergiftiging. Dat treedt vooral op als je heel erg veel water drinkt in combinatie met een vrijwel zoutloos dieet. Een teveel aan water plas je normaal gesproken gewoon uit, maar om te plassen heb je zout nodig. Zonder zout is plassen bijna onmogelijk en wordt het water opgeslagen in je lichaam. Als dat in de hersenpan wordt opgeslagen is het dodelijk.
Het wordt anders als je hartpatient bent. Alle water dat je drinkt wordt opgenomen door je bloed en een teveel wordt via de bloedbaan naar je nieren getransporteerd. Drinkt een hartpatient te veel water, dan moet het hart al dat water rondpompen en dat kan problemen geven als het hart een verslechterde pompfuntie heeft. Dan kan het water op allerlei plaatsen worden opgeslagen omdat het hart onvoldoende vermogen heeft het rond te pompen.Een volwassen mens heeft ongeveer 2 liter water per dag nodig. Aangenomen wordt dat een halve liter uit het voedsel wordt gehaald, dus moet je nog anderhalve liter per dag erbij drinken. Drink je meer, bijvoorbeeld omdat het warm is en je veel zweet, dan is dat prima. Bij gezonde mensen ligt de veilige marge op 4 liter per dag. Bij gezonde mensen is 7 liter achter elkaar drinken echt gevaarlijk, maar verdeeld over de dag hoeft dat geen probleem te zijn.
Het is verstandig je af te vragen waarom je zoveel drinkt. Een beginnende suikerziekte kan inderdaad de oorzaak zijn, maar ook een overschot aan andere (gif)stoffen.
Als je om de 5 minuten naar de WC loopt, ga dan naar de huisarts, want veel drinken in combinatie met veel plassen duidt toch enorm op diabetes type-1. Neem dit serieus, want diabetes type-1 kan op korte termijn zelfs dodelijk zijn als je er niets aan doet. Het kan opeens de kop opsteken, zomaar van de ene op de andere dag en dan moet je echt insuline gaan toedienen.
Reageren