Zoeken Vraag het forum

Vitamines tekort?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste lezers,

Ik had een vraagje wat betreft vitamines tekort, specifiek in dit geval Vitamine D. Ik zelf heb een test gedaan en kwam op 12 nmol/L wat een grote reden kan zijn voor me klachten en krijg daarvoor 800 IU per dag momenteel. Dan vraag ik me eigenlijk af of het normaal is wat mijn klachten zijn: Constante spierpijn (een stekende pijn alsof er naalden in mijn armen, handen voeten en benen) ook heb ik spiertrillingen last van me keel constant een verkouden gevoel, blijvend verkoudheid voel het in me neus. Wat ik eigenlijk zelf ook eigenaardig vond was het feit dat ik een keer een rare stekende pijn had in me hoofd en op dat specifieke plek werd het opeens heel erg warm in me hoofd terwijl de rest gewoon op tempratuur aanvoelde zoals de rest van me lichaam. Verder heb ik ook last van me dikkedarm, grote last in de zin van constipatie dmv producten enigzins eruit kunnen komen maar dan is het heeeeeeel weinig en ook raar genoeg zacht zo zacht dat ik er van versteld sta dat ik constipatie heb.. Heb ook een stekende pijn in me darmen en heb zelfs een paar keer afgelopen maand wakker gelegen omdat ik geen lucht kreeg (denk dat het lag aan het feit dat me krampen in me maag of dikke darm teveel werden had echt het gevoel dat iets dichtgeknepen werd in dat gebied).

Nou is mijn vraag zijn dit normale verschijnselen? Ik begrijp dat ik een erg lage te kort heb alleen mijn huisarts zelfs gaf me geen informatie over de werking van de vitamine of uberhaupt wat de gevolgen kunnen zijn van een tekort dit moest ik allemaal even nagaan ik vertrouw mijn huisarts helemaal niet daarvan maar wat meer informatie is wel op zijn plek wanneer je komt met de klachten die ik heb..

Hoelang zou het kunnen duren tot de klachten ten minste niet verergeren? Ik weet dat het afhangt van hoelang en hoeveelheid tekort dit werd me ook verteld, maar ik zou zeggen dat ik al minimaal een jaar – anderhalf hiermee waarschijnlijk rondloop omdat mijn klachten opbouwend waren maar ik weigerde toe te geven dat het aan me lichaam zat gaf altijd iets anders de schuld tot ik er niet meer omheen kon toen ik een keer mijn armen en benen niet voelde.. Maar kan ik zelfs eigenlijk uberhaupt verwachten 100% de oude te zijn? Want eerlijk gezegd geloof ik zelf niet dat 100% herstel mogelijk is met al deze klachten :/ ..

9 reacties
    Reageren
    Anoniem

Sorry ik bedoelde ik snap dat ik een erg hoge te kort zou hebben ik de tweede alinea

Reageren
    John (moderator)

Dit zijn mogelijke symptomen van een vitamine tekort.
    Chronisch tekort aan energie
    Hoofdpijn
    Zwakkere botten
    Bloedend tandvlees
    Spier- en/of gewrichtspijn
    Lusteloosheid
    Angstaanvallen
    Hyperventilatie
    Krampen en spiertrillingen
    Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen.

Zijn ook andere vitamines gecontroleerd?

Reageren
    Anoniem

Alles getest van vitamines tot zouten tot hormonen het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat ik een Holoct-scan had voor actieve vitamine b12 en dit was precies op de grenswaarde 35 pmol/l, maar hier werd niets over gezegd dus nam aan dat het normaal zou zijn. Voor de rest beetje te hoge cholestrol maar voor iemand van 20 jaar zou dat niet meteen iets ernstigs zijn vooral omdat het ook echt heel klein beetje was, heb me eet gewoontes al best wel ook aangepast zodat ik niet veelste veel vetten binnen krijg.

Reageren
    Anoniem

Ik was vergeten te zeggen dat ik een aantal malen vooral in me achterhoofd echt zeg maar in de buurt waar je zou zeggen dat de ruggengraat met de hoofd contact maakt een erg verstijfd gevoel krijg dat heb ik het gevoel alsof er iets mij niet goed mijn nek laat bewegen.. Dus zeg maar tussen de hersenstam en kleine hersenen..

Reageren
    John (moderator)

[quote]erg verstijfd gevoel krijg dat heb ik het gevoel alsof er iets mij niet goed mijn nek laat bewegen.. Dus zeg maar tussen de hersenstam en kleine hersenen..[/quote] Dit heeft met je nek laten bewegen toch echt helemaal niets te maken. Dit zit ook niet in je achterhoofd. Misschien moet je iets minder googlen…..
    Je B12 is in ieder geval aan de lage kant.
    Ik neem aan dat je de test niet via de huisarts hebt laten uitvoeren?

Reageren
    Anoniem

Geachte Tandor,

Ik had het niet over mijn nek niet kunnen bewegen ik had het over dat ik zo’n gevoel krijg. En ik heb dit echt niet gegoogled, dit gevoel heb ik in de avond gehad voor het eerst een keer nadat ik wakker werd en mijn handen en voeten niet goed kon bewegen en voelen ze voelde compleet verdoofd aan. Het was toen ook echt verstijfd/vast ik weet niet hoe ik het moet noemen het is precies op mijn achterhoofd aan de onderkant ik weet niet precies wat er ligt vandaar mijn beschrijving.

Voor de rest is de test wel gedaan door mijn huisarts, maar die heeft me ook al aangegeven dat vitamine D pillen heeft voorgeschreven als een soort experiment. Dit zou volgens hem bij de één wel helpen tegen mijn klachten en bij de ander niet. Voor de rest zijn er hier in enschede andere refferentiewaardies voor actieve vitamine B12. Blijkbaar is er een ondergrens van 20 ipv 35, wat ik wel heb gegoogled maar ook gewoon overal zie en zelfs ook hogere waardes vandaar mijn vraag of ik misschien mijn huisarts daar wat meer over moet vragen.

Reageren
    John (moderator)

Je nekklachten kunnen dus ook door spieren worden veroorzaakt.
    Je B12 is in ieder geval ook laag. Maar dat zou in relatie moeten worden gezien met de totaal B12 (serum b12) http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/actief-b12-een-nieuwe-test-om-vitamine-b12-te-bepalen/

Het zou dus geen kwaad kunnen om daar op te letten (B12) voor wat je voeding betreft.
    Je klachten doen mij aan een heel oude ziekte denken. Daarbij gaat het dan hoofdzakelijk om tekorten van Vit C

Reageren
    Anoniem

Geachte Tandor,

Ik zal dit eens navragen bij mijn huisarts, omdat ik zelf niet echt heb opgelet van de serum B12 uitslag was. Heel erg bedankt voor de hulp en ik hoop dat het wat helpt.

Mvg.

Reageren
    John (moderator)

ja, dat zul je even moeten afwachten. Het duurt toch even voordat de waardes weer op peil zijn.
    Als je nog andere waardes hebt, meldt je dan even. kijken of daar dan nog wat bijzonders tussen zit.

Reageren
Reageer op: Vitamines tekort?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.