- 24jarige12 november 2017 om 19:33
hallo,
ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Ik heb al een tijdje last van dat ik me nergens anders op kan concerteren dan mijn ademhaling. Hierdoor pas ik mijn ademhaling soms aan en voel ik mij heel benauwd en snak ik echt naar adem. Dit gaat soms gepaard met misselijkheid en overgeven.
Nu ben ik dit weekend naar de huisartsenpost geweest omdat het echt niet meer ging, en deze heeft mij verteld over deze vorm van hyperventilatie en dat ik hiervoor naar de fysiotherapeut kan gaan. Helaas lees ik veel op het internet dat ademhalingsoefeningen averechts kan werken, omdat ik me al zo focus op mijn ademhaling ben ik nu bang dat als ik dan oefeningen moet doen deze focus alleen maar erger word.
Heeft iemand tips voor mij of dit zelf ervaren ?
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 november 2017 om 22:56Ademhalingsoefeningen zijn de beste therapie om van hyperventilatie af te komen. Ik zou dus naar de fysiotherapeut gaan.
Reageren24jarige13 november 2017 om 11:49Bedankt voor uw antwoord, maar helpt dat ook als ik al alleen maar op mijn adem kan letten ? Ik ben erg bang dat deze focus das alleen maar erger word.
ReagerenJohn (moderator)
13 november 2017 om 11:55Het letten op je ademhaling is dus wat er nu juist verkeerd gaat. Ademhalingsoefeningen helpen juist om daar om een andere/goede manier mee om te gaan.
Reageren24jarige13 november 2017 om 14:02dankuwel. Ik was vooral bang dat deze focus dan erger zou worden omdat ik dat soort dingen op internet las.
ik heb gebeld en kan over een paar dagen bij de fysio terecht
ReagerenJohn (moderator)
13 november 2017 om 14:03Goed gedaan!!
Reageren24jarige16 november 2017 om 16:31nou, wat een tegenvaller. Ik ben net terug van de fysiotherapeute. Ze vertelde alleen dat ik door Mn neus in moest ademen en via Mn mond uit en dat ik me er niet op moet focussen.
verder kon ze me njet helpen en ik heb geen enkele oefening gekregen. Nu ben ik heel radeloos.
Iemand tips voor mij wat ik nu kan doen?
groetjes
ReagerenJohn (moderator)
16 november 2017 om 16:39Ik snap dat dat een tegenvaller is. Dat is ook niet de normale gang van zaken.
Reageren
Kijk eens op onderstaande link voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen. Het zijn columns over angst, maar de oefeningen zijn heel goed te gebruiken bij CVH
https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/24jarige16 november 2017 om 16:40