Zoeken Vraag het forum

Chronische hyperventilatie?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Roos

Hoi!

Ik hoop dat iemand mij enigszins zou kunnen helpen met een probleem rondom mijn ademhaling. Ik heb hier in het verleden ook al eens last van gehad, maar dit ‘trok’ eigenlijk vaak snel weer weg als ik er niet teveel aandacht aan schonk.

Sinds +/- 3 weken ben ik ineens heel erg bewust aan het ademhalen, wat resulteert in een hele hoop bijkomende symptomen. Zo heb ik kloppende hoofdpijn bij mijn slapen, lijkt mijn hart af en toe over te slaan en heb ik pijn in mijn schouder en borstbeen, een droge mond, een doof gevoel in (vooral) mijn linkerarm en in mijn kaak. Ironisch genoeg ben ik zelf een (eerstejaars, dat wel) geneeskundestudent en kreeg ik ineens last van mijn hart dat ‘over leek te slaan’. Ik denk nu dat ik mijn ademhaling ter gevolge van stress toen al verkeerd aan het gebruiken was.

Affijn, ik werd heel erg paniekerig van mijn ‘hart dat oversloeg’, waardoor ik heel erg bewust bezig ben met iedere ademhaling die ik doe. Hierdoor heb ik alleen een grotere angst ontwikkeld dat me iets ergs overkomt, terwijl ik dit mezelf als het ware ‘aanpraat’. Ik vraag me dan ook af wie of wat ik kan benaderen of handhaven om mijn focus minder op mijn ademhaling te leggen. Ik merk dat ik er vooral onwijs veel last van heb als ik ontspan en niets te doen heb. Zodra ik mijn hyperfocus aan de kans schuif voor een focus op iets anders, verloopt mijn ademhaling gewoon weer normaal en natuurlijk. Echter denk ik op zo’n moment: ‘Kijk, nu kan je wel zonder problemen ademhalen’ en dat triggert het eigenlijk dat ik er weer bewust mee bezig ga zijn.

Ik weet niet of ik hulp moet zoeken, ondanks dat het mijn leven nu wel ‘overneemt’ en het sowieso niet echt goed is dat ik dermate bang ben dat ik dood ga aan allerlei enge ziektes.. Wat dat betreft zou ik wel enigszins kunnen zeggen dat ik inmiddels richting een angststoornis aan het gaan ben.

Alle tips zijn welkom! Ik heb zelf al wat ademhalingsoefeningen opgezocht, maar ik vind het erg moeilijk om die toch daadwerkelijk te gebruiken. Ik ben heel de dag eigenlijk een beetje in paniek over het feit dat ik mijn ademhaling niet gewoon zijn vrije loop kan laten gaan, wat het allemaal alleen maar verslechtert..

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Vraag aan je huisarts een verwijzing voor een psycholoog en ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen

Reageren
    Catootje

Bij hyperventilatieklachten spelen er vaak factoren als onzekerheid, perfectionisme, teveel hooi op je vork enz. Daar dus vooral wat aan doen. Yoga kan ondersteunend werken. Tv-kijken zorgt voor een slechtere, oppervlakkige ademhaling.

Denk bij hyperventilatie daarnaast ook aan de rol van je voedingspatroon. Schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen het namelijk uitlokken. Zorgen dus voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Reageren
Reageer op: Chronische hyperventilatie?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

4 min leestijd

Striae tijdens de zwangerschap: wanneer, voorkomen en welke crème helpt?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.