- Anoniem-2410 december 2025 om 13:21
Even een update vanuit mijn kant.
Mijn uitgebreide bloedonderzoek was helemaal goed met uitzondering van Vitaminen B12, die is laag, en word binnenkort waarschijnlijk aangevuld met injecties.
Dit is al een enorme opluchting voor mij merk ik, nu holteronderzoek even afwachten.Kan Vitaminen B12 tekort hartkloppingen/overslagen veroorzaken of is dit erg ver gezocht?
M Veen10 december 2025 om 19:23Ergens fijn te lezen dat we niet alleen staan hierin. Hoevaak er ook gezegd wordt onschuldig… des te moeilijker soms te begrijpen. Want ze zijn meestal angstig, en het voelt niet fijn.
Reageren
Bij mij ontstaan na heftige gebeurtenis, en nu sinds 4,5 dagelijks hartoverslagen (zowel pac als pvc) ene dag erger dan de andere. Ze zijn te zien op holter maar wordt beschouwd als “normaal”. Wie heeft er tips om er ook “normaal” mee om te gaan? Op dit moment in een angst /paniek stoornis door alles en het is lastig icm hartoverslagen hier uit te komen. Ik heb ze vooral na opstaan, rest van de dag ook wel maar minder. En vooral tijdens lichte inspanning, zo’n tien minuten na start wandelen. Hierdoor is wandelen niet echt ontspanning terwijl dat zo belangrijk is nu. Iemand verklaring of tips??
Leer nu deels via psycholoog er beter mee om te gaan maar valt nog niet mee. Bedankt alvast!AS10 december 2025 om 20:43@Anoniem-24
Fijn te horen dat je bloed goed is!
B12 kan zeker een invloed hebben, heb ik al gehoord.
Mocht dit de oorzaak zijn is het wel geruststellend. Misschien voel je je al veel beter met de injecties!
Succes met de holter!
Ik raad zeker een osteo aan wanneer stress er iets mee te maken heeft of er geen andere oorzaken te vinden zijn.
Ik ben al bijna 3 weken zonder!!@M Veen
Ik begrijp je volledig! Er werd mij ook altijd gezegd dat het geen kwaad kon en je er maar mee moet leven.
Maar als je een hele dag non stop verslagen hebt, was dit geen leven voor mij !
Ik werd er echt down en angstig van. Ik kon precies niet meer gelukkig zijn en durfde nergens meer heen.Ik hoop heel erg dat je er vanaf geraakt!
Reageren
Inderdaad minder mee proberen bezig zijn maar dat is makkelijk gezegd!
Bij mij hielp het om de spanningen uit mijn lichaam te halen!
Veel succes!M veen10 december 2025 om 21:33@ AS
Reageren
Als ik het goed lees ben je er nu vanaf? Door osteopaat? Wat houdt de behandeling in? Mag ik vragen hoelang je er last van had en welke momenten (rust, inspanning etc)?
Ik wil alles wel aangrijpen 😉 ben nu zelf aan de acupunctuur. Nog niet echt iets over te zeggen.Anoniem (R)10 december 2025 om 23:54Hey iedereen,
Hier ben ik weer… Zoals ik beloofd had probeer ik af en toe toch dit forum te checken in de hoop jullie verder te helpen. Met mij gaat het eigenlijk vrij goed, ik ben weer volop aan het sporten werk bijna terug voltijds en overslagen zijn er maar ik geef er zo min mogelijk aandacht aan. Misschien weten jullie het nog niet, maar ik kom van ver omtrent hartoverslagen en hart angst, dus maak je allesinds geen zorgen er is licht aan het eind van de tunnel! Ik heb een crash gehad en kon niks meer doen en moest maanden rusten, dus ik hoop hier af en toe mensen te helpen!Ik las jullie berichten en wil toch even inpikken, er is voor bepaalde zaken een vrij logische uitleg. Zoals na veel eten dat je meer hartoverslagen hebt. Je maag zit dicht bij je middenrif, als deze voller is wat dus het geval is na veel eten begint deze een beetje te duwen tegen je middenrif, of er kan een soort gasophoping gebeuren waardoor je middenrif geprikkeld wordt. Dit zorgt er dan weer voor dat je middenrif begint in te werken op je hart en dit zorgt voor de overslagen. Enorm ambetant maar geen zorgen het is niks ernstig, je moet er maar eens op letten hoeveel heftiger je hartoverslagen zijn nadat je frieten hebt gegeten. 1 Tip als je gevoelig bent voor gasophoping en zo een zaken, eet kleine porties kijk op wat je goed reageert en op wat je minder goed reageert (dus opgeblazen gevoel). en pas je dieet er een beetje aan aan. Het is idd iets kut maar je kan er zo vanaf komen.
Het tweede is de osteopaat, dit is idd ook vrij logisch. Dit ligt weer hand in hand met het middenrif, hoe meer spanning in je lijf hoe moeilijker je ademt en dus eigenlijk hyperventileert. Iedereen hyperventileert anders, soms te diep inademen soms te kort soms te veel som te…, dit alles heeft invloed op je middenrif dat is wel algemeen geweten. En daar ook weer hoe meer gespannen je middenrif is hoe meer druk richting je hart en dat veroorzaakt dan weer de overslagen. Dus af en toe ademhalingsoefningen en stretchoefeningen doen id zeker een goed idee!
Ik deed dit ook allemaal en ik merkte shit dit doet eiglk niet veel voor mij.. Je moet een beetje aanvoelen wat werkt en wat niet werkt, voor mij helpt er eiglk helemaal niet met bezig zijn. Hoe minder ik er met bezig ben hoe meer alles vanzelf gaat en hoe midner spanning er is, hoe minder stress hoe minder overslagen. Een verpleger zei me ooit tijdens een hyperventilatie aanval, stop met je adem te proberen fixen en laat je lichaam gewoon ademen al is het verkeerd. Want vele denken ik doe oefeningen en het wordt beter, maar de meerderheid van de mensen doet de oefneingen verkeerd en die zorgen net voor overbelasting en spanning dan omdat je verkeerd ademt. Maar dat is iets wat jullie zelf moeten uitzoeken, soms is het beter stap voor stap een stapje terug te nemen en te zien als het zo beter wordt.
Als laatste wil ik toevoegen dat ik zelf nog hartoverslagen heb, soms in de zetel zo enorm harde gelijk er echt een klop op men borst komt. Dan denk ik altijd shitt en 2 seconden later denk ik, mijn hart heeft het toch weer gecorrigeerd en ik ben hier nog haha, en dan ga ik verder met mijn dag. Die harde zijn natuurlijk wel het ambetants, maar zoals mijn mama altijd zei. Waarom maak je je zorgen over overslagen en dat je je hart voelt kloppen. Wees eens blij dat je hart nog klopt, die spier is daar net voor gemaakt en jij maakt je zorgen dat je het voelt/hoort kloppen. Niet logisch he, en op deze nood maak in een einde aan mijn paragraaf, sorry voor het vele leeswerk. Hopelijk heb ik weer wat mensen kunnen helpen, veel succes allemaal en een goede avond!
ReagerenBj11 december 2025 om 18:48Uit mijn onderzoek kwam idd ook B12 tekort
ReagerenAS11 december 2025 om 18:52Hallo allemaal,
Reageren
Heel fijn dat iedereen tips geeft en we elkaar proberen helpen!!
Het doet echt goed om te lezen dat we niet alleen zijn.
@M Veen;
Ik heb al last sinds mijn 15j van overslagen.
Ik had toen een te snelwerkende schildklier.
Dit is behandeld en heeft niks meer met de overslagen te maken intussen.
Jaren heb ik geregeld overslagen gehad maar dan telkens maar eentje. Ik kon daar mee leven en dat deed mij ook niks als ik die voelde, ik was het gewoon en wist dat het geen kwaad kon.
Ik ben intussen 30.
Tot enkele maanden terug kwamen de overslagen plots intenser, uren aan een stuk, zonder pauzes. Ik had er elke minuut 3 ofzo.
Afleiding, liggen, zitten, ademhalingsoefeningen; niks hielp!!
Zelfs s nachts werd ik er wakker van, ik voelde ze tijdens mijn slaap ..
Ik kon echt niet meer, ik wou niks meer doen, geen uitstapjes, sporten, … ik heb er een grote angst aan over gehouden.
Ik las ergens iets van een osteopaat en ben het gaan proberen. Ik zou alles doen om er vanaf te geraken!
Blijkt dat ik heel gespannen was en alles rondom mijn borstkas, bovenrug goed vast zat.
Ze ‘masseert’ dit, is niet relaxerend ofzo.
Ze kraakte ook mijn rug. Ze hielp om mijn borstkas vrij te maken zodat alles veel vrijer kan bewegen en ik beter kan ademen (minder onbewust hyperventileren)
sinds ik geweest ben heb ik die overslagen niet meer.
Ondanks ik er nog veel aan denk en nog steeds angstig ben!
Ik denk soms iets te voelen maar het gaat weg, zijn geen overslagen.
Ik wil ook niet te snel juichen, misschien is het toeval en komt het wel nog terug ..
Ik vind het zeker het proberen waard …
Ieder heeft zijn verhaal en ieder heeft misschien ook een andere oorzaak ..
Helpt acupunctuur?
Alvast veel succes allemaal !!Ano Niem13 december 2025 om 09:39Ik ben jong, nog maar 25
Ik heb veel stress gehad jaren lang. Ik heb een paar keer gehad dat mijn hart op hol sloeg bij inspanning. Dat hebben we nooit op een meting (holter/inspanningstest) kunnen vangen. Wellicht is het een vorm van boezemtachycardie
Ik heb het toen niet met de cardioloog over mijn hartoverslagen gehad. Ik heb soms hele sequenties. Regelmatig komen ze in de vorm van trigeminie, dus twee normale slagen en dan een overslag. Na zo’n minuut is dat dan weer over. Gister werd ik ook licht in mijn hoofd, maar misschien was dat even paniek omdat ik het opmerkte (?). Het is wel duidelijk gelinkt bij mij aan stressvolle periodes.
Is dit erg? Moet ik bang zijn? Ik ben wel echt super super super bang en hele nacht lopen piekeren. Wat als we wat missen? Is het erg dat ik dit niet zo specifiek aan de cardioloog heb verteld? Als het ernstig was hadden de holter en fiets test dan wat laten zien? Is dit normaal op mijn leeftijd?
Mijn grootste angst is dat iemand uit mijn omgeving overlijdt en dat ik dat verlies niet kan verwerken omdat mijn hartritme dan helemaal ontspoort
ReagerenAnoniem2418 december 2025 om 17:42Even update vanuit mijn kant, de holteruitslag was binnen. Nog niet beoordeeld door huisarts maar assistent kon voor zover ze zelf kon beoordelen niks ernstigs uit opmaken.
Morgen word ik door de huisarts zelf gebeld met wat duidelijkere uitleg..
Word vervolgd…@anoniem (R)
Heel inspirerend verhaal, dit helpt mij (en ik denk ook anderen) enorm!@Ano niem
Reageren
Is het een idee om contact met je cardioloog op te nemem om het stukje Hartoverslagen alsnog toe te lichten? Al is het maar voor een stukje gerustelling voor jezelf?
Ik merk overigens zelf ook dat mijn hartoverslagen duidelijk erger zijn met stress.A18 december 2025 om 20:18Hoi!
Reageren
Fijn om al deze verhalen te lezen en te zien dat ik niet alleen ben.
Ik heb een hele tijd ook heel erg veel last gehad van hartoverslagen. De ene dag amper of niks, de andere dag non-stop met 3 per minuut.
De arts zegt dat dit geen kwaad kan maar wel heel vervelend is.
Op holter is dit wel nooit vastgesteld dus maak ik mij wel wat zorgen of ze we alles gezien hebben.
De laatste dagen is dit iets beter.
Nu heb ik al enkele keren enkele harde hartbonzen gehad, voelt niet zoals een overslag. Zijn 3 slagen heel hard en dan weer normaal. Wat kan dat zijn?
Ik hoop dat iedereen rust kan vinden en we hier vanaf kunnen raken!Anoniem-2423 december 2025 om 18:00Even update vanuit deze kant.
De huisarts heeft ondertussen contact gehad met de Cardioloog die mijn 48uur holter bekeken heeft.
Ik blijk last te hebben van onschuldige Extra systolen.
Medicatie is niet nodig (tenzij ik er veel last van heb)
Verder onderzoek is ook niet nodig.Dit is wel een enorme opluchting, nu moet ik alleen een weg zien te vinden en rust in mijn hoofd krijgen want de klachten zijn er nog zoals bij velen van jullie…
Hoe gaat het met de rest van jullie zo vlak voor de feestdagen?
ReagerenAnoni24 december 2025 om 08:33Hey anoniem,
Heb 2 jaar geleden dezelfde uitslag gekregen als jij. Sinds ik dat weet een last van me schouders. Maak me totaal niet meer druk om de overslagen. Wel is er een paniek stoornis waar ik nu aan werk, omdat mijn lichaam jaren in stress stand stond door de overslagen. Maar dat kwam er pas uit toen ik me niet meer druk maakte en me lichaam in rust stond.
ReagerenAnoniem-2424 december 2025 om 20:32@Anoni
Heb/had jij ook periodes van veel overslagen, ik heb momenteel toch gemiddeld wel een overslag per minuut hele dag door…mega vermoeiend…
Hoe heb jij het los kunnen laten? Koste dat tijd?
ReagerenAnoni25 december 2025 om 00:26Hey anoniem 24,
Heeft wat tijd gekost. Maar door dit forum, de uitslag van holter (onschuldig) en het feit dat ik er na al die jaren nog ben. Heb ik het kunnen los laten. Een ernstig hart probleem duurt vaak geen weken / maanden / jjaren zonder aanzienlijke andere symptomen.
Ene dag elke minuut, andere dag minder. Verschilt heel erg
ReagerenAS25 december 2025 om 20:58Hallo allemaal!
@anoniem-24
Fijn dat je een update geeft!
Neem je dan niet beter toch de medicatie als je dagelijks elke minuut een overslag hebt?@anoni
Wat sterk!
Ik hoop zo dat het mij/ons ook lukt !!!Ik ben weken zonder overslagen geweest of misschien eens af en toe eentje.
Sinds deze avond zijn ze terug! Ook uren door ..
ik heb wel enorm veel stress gehad door verbouwingen thuis en de feestdagen.
Nu ben ik weer down dat ze terug zijn.
Hoe zet je dit toch ooit van je af?
Mijn lichaam staat ook voortdurend aan..
Ik slaap heel slecht, enkele keren per nacht wakker, prikkelbaar, overslagen, hoofdpijn, ..
Ik kan het niet loslaten. Wanneer ik dagen geen overslagen heb begin ik elk gevoel te analyseren of denk ik er aan.. ‘het zal toch niet weer beginnen’.
Medicatie neem ik niet, of ik durf niet.
Ik heb een lage bloeddruk en dan blijkt het niet goed te zijn. Heb ook al gehoord van vervelende bijwerkingen..Ik hoop dat jullie rustige feestdagen hadden/hebben!
Reageren