Zoeken Vraag het forum

Enorm veel hartoverslagen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • streskip

Knap hoor Bart dat je er zo soepel mee om kan gaan…
    ik krijg ze elke avond weer..
    kan de klok er op gelijk zetten…
    Dat is toch psychisch aan het worden denk, want zit gewoon te wachten of ik ze ga voelen.

streskip

Hoi Bart,
    wat heb jij er veel verstand van.
    ik heb het uitgebreid zitten lezen,omdat ik ook kamp met overslagen.
    ik bem er zo angstig voor ,ben jaar geleden nagekeken bij cardioloog, maar alles zag er goed uit.
    en toch blijft die stress, en weet zelf ook wel dat je het dan juist opwekt.
    wil je wel bedanken voor je duidelijke uitleg

Reageren
    barth

Hoi streskip.

Geen dank. en het voelt goed dat je mijn antwoorden waardeert. En dat verstand van me is heel betrekkelijk. Ik weet heel goed dat ik geen arts ben, en dat ik lang niet alles weet.
    Maar ik heb er veel mee te maken gehad, Een aantal keer onverwacht door de huisarts naar de cardioloog gestuurd. En ik wilde op gegeven moment begrijpen waarom dat was. En dan ga je je erin wat verdiepen.

groet.

Reageren
    jippie

Hoi Barth

Bedankt voor je antwoord.
    Heb jij dan ook enig idee of je hartoverslag kan opwekken.
    Ik bedoel meer door er vaak(te vaak) aan te denken, of ik al wat ga voelen.
    probeer me al te focussen op wat anders ,alleen is nog heel moeilijk voor me

Reageren
    barth

Hoi Jippie,

Ja onbewust.
    Vermoeidheid, emoties, opwinding stress spanning en angst kunnen ook hartoverslagen en hartkloppingen uitlokken. Dus het kan een vicieuze cirkel worden als angst voor overslagen de overslagen juist veroorzaakt.
    Maar er kunnen meer triggers zijn. Bv opwekkende dranken zoals Koffie, Cola en energiedrankjes.
    De hartstichting noemt ook roken, alcohol, en het gebruik van drugs, En sommige medicatie (luchtwegverwijders voor COPD en Astma)

Reageren
    barth

Voor de gemoedsrust is het belangrijk om te weten dat het af en toe ervaren van hartoverslagen niet betekent dat er iets ernstigs met je hart aan de hand is. Hartoverslagen zijn meestal onschuldig van aard en komen ook voor bij kerngezonde mensen.
    Soms is het wel zo dat bepaalde hartritme- en geleidingsstoornissen, ook hartoverslagen kunnen uitlokken, maar als dat aan de hand is dat vaak op een ECG te zien.

Reageren
    jippie

Dankjewel voor je uitleg.
    bij de cardioloog was alles prima toen ik het na liet kijken.
    en elke keer weer erheen zodra ik last heb vind ik ook niet nodig.
    Denk indd dat stress de grootste trigger is, want zodra ik even gespannen ben ,komen ze
    Fijn dat je de tijd wilt nemen om dit uit te leggen

Reageren
    jippie

hoi anoniem 24
    hoe gaat het nu met je?
    ben je al wat rustiger of heb je ze nog 24/7?
    Ik merk wel hoe meer ik het los laat hoe minder last ik heb.
    Ben van nature ook al een streskip, dus ja dan is je lijf al gespannen .
    Vind dat Barth goede uitleg kan geven, en er toch een kern van waarheid in zit.
    hopelijk voel je je al wat beter.
    groetjes

Reageren
    barth

hoi Jippie

Er elke keer weer heen gaan bij hartkloppingen en overslagen is inderdaad niet nodig als je al weet wat je gaat horen.
    Ik was vorige maand weer even bij de cardioloog voor mijn jaarlijkse controle. En ook al wist ik dat ook deze keer zowel bij de ECG, als bij het Echo-onderzoek weer veel extra systolen waren te zien, (ik check het altijd even bij degene die het onderzoek doet), in mijn gesprek met de cardioloog was het nauwelijks een issue. Dat gesprek ging voornamelijk over mijn bloeddruk en over cholesterol .

Maar ga wel naar de dokter als je heel plotseling een hele hoge hartslag hebt (150+) en duizeligheid en kortademigheid ervaart en mogelijk bent flauwgevallen. Dat zal altijd serieus genomen worden.

Over hartoverslagen raad ik iedereen aan om de webpagina’s over overslagen en over hartkloppingen op de site van de hartstichting te lezen. Je kan de links daar vinden onder het tabblad “Is jouw hart gezond?”

groet

Reageren
    jippie

Blijf het bijzonder vinden dat je er zo nuchter mee om kan gaan met die overslagen
    je voelt ze toch elke keer, en ik neem aan niet 6x op een dag,maar misschien wel honderden.
    Vind het wel fijn dat je antwoord erop terug wilt geven.
    waardeer ik enorm.
    groetjes van mij 😄

Reageren
    hi Jippie

Misschien ben ik er teveel aan gewend geraakt, want ik heb er honderden per uur. En dat had ik 12 jaar geleden ook al.
    Maximaal 780 PACs per uur en 15 PVCs per uur bij mijn laatste holter. En totaal dus meer dan 11 duizend PAC’s n 24 uur. Dat is gemiddeld ook circa 458 per uur.
    Maar ik voel het (gelukkig) zelf niet altijd, en gelukkig maak ik me er niet zo druk om want als ik dat wel had gedaan zou ik denk ik geen leven gehad hebben. Ja, als ik zo ’s avonds achter mijn laptop zit voel ik mijn hart duidelijk bonzen, en ook ’s morgens vroeg als ik wakker word gaat mijn hart behoorlijk te keer, maar dat gebeurt ook omdat ik op mijn linkerzij slaap.
    Ik heb wel mijn astmamedicatie gestopt. (Die medicatie kon ook overslagen opwekken) Ik ben nog wel erg kortademig maar begon ook te twijfelen of dat wel door astma kwam. Ik kreeg steeds meer het idee dat de kortademigheid niet met mijn longen maar met mijn hart te maken had.
    De hartoverslagen krijg ik ook door de geleidingsstoornissen die ik heb. Toen de huisarts op gegeven moment op de praktijk een ECG gemaakt had, waren in die 10 seconden van het hartfilmpje al 2 overslagen te zien. 4 seconden na elkaar. En bij de duiding van het ECG werden 2 vroegere hartinfarcten vermoed. Maar ik kon me niet herinneren dat ik ooit een hartinfarct heb gehad.. Wel dat ik als kind in de jaren 60 ook al eens door de schoolarts naar de cardioloog was gestuurd. En dat ik in de jaren 70 vanwege mijn hart was afgekeurd voor militaire dienst. En dat ik in 2014 ook al eens 3 dagen in het ziekenhuis aan de hartmonitor lag ter observatie en daarna ook een dag met een holterkastje heb gelopen. Maar door de ECG van de huisarts werd ik in 2023 dus weer naar de cardioloog verwezen.

groet.

Reageren
    barth

vorige post was dus van mij

Reageren
    jippie

Wauw wat een verhaal,
    En dan maak ik me druk om een gezond hart met klachten.
    Wat jij allemaal voelt heb ik dan niet zoveel.
    wel heel soms, maar geen 24/7 gelukkig.
    ontzettend bedankt voor het delen van je verhaal.

Reageren
    Willy

Hier ook een met veel hartoverslagen als ik eraan denk voel ik ze de hele dag huisarts zeg maar stress ik vind het zo akelijk zeker in het gezelschap voel ik me de hele tijd aan mijn hart pffff

Reageren
    jippie

heel vervelend is dat,
    heb je het 24/7 of periodes dat je ook niks voelt?
    het blijft een akelig gevoel

Reageren
Reageer op: Enorm veel hartoverslagen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.