- J21 november 2025 om 15:03
@ anoniem, Fijn dat het goed met jou gaat en dat medicatie je rust geeft! Kort vaagje nog, hebben jullie ook last van extra boeren ? Kleine boeren en opgeblazen gevoel? En spijsverteringsproblemen? Wens jullie een goed veel rust en vrede in het hoofd en lichaam toe!
AS23 november 2025 om 12:55Ik heb zeker ook last van mijn spijsvertering.
Reageren
Dacht ook vaak dat dit de oorzaak was.
Ik heb zittend werk en heb bijna dagelijks last van veel lucht, buikpijn. Wanneer ik thuis ben en dus veel rondloop heb ik dat niet.
Maar het is ook niet altijd op die momenten dat ik last heb. Dus ik weet het niet goed..
Ik blijf echt zoeken naar een oorzaak.. en oplossing !!
Ik probeer morgen een osteopaat!
Gisteren had ik bv elke minuut meer dan 3 overslagen .. van 5u smorgens tot ik uiteindelijk in slaap viel. Vandaag opgestaan zonder ..
Wanneer niks blijkt te helpen zal ik ook medicatie proberen ..J26 november 2025 om 17:45Hoi AS ,
Ik ben 2 weken geleden bij een osteopaat geweest, hii heeft me hele lichaam gecheckt en er waren wel wat vaste punten en heeft alles goed los gemaakt. Ik ga nog 2 keer heen en dan kijken of het is helpt, de klachten zijn er nog steeds niet meer en niet minder.. het gekke is dat wanneer ik gewoon wandel of rustig beweeg geen tot nauwelijks klachten heb van overslagen. Vaak in zittende houding ook en de laatste tijd bij liggen in bed ook waardoor ik moeilijk inslaap val. Ik kan met deze klachten ook niet aan het werk door de vermoeidheid en de onzekerheid. Ik wacht nog op de uistlag CT scan van de maag darmen en lever.
Reageren
Het is zo frustrerend dat de afgelopen 2 jaar veel onderzoeken heb gehad zoals ecg, hart echo, meerdere malen op ziekenhuis beland en aan de monitoren, maar geen antwoorden krijgen?! En ja als het onderliggende trauma is wat het elke keer snel uitlokt dan zou het in die richting ermee bezig moeten , kijken of daar de oorzaak weg komt.
Stress, traumatische gebeurtenissen kan ook weer op je spijsvertering werken en je hart want dat word allemaal aangestuurd door de zervus vagus zenuw.AS26 november 2025 om 20:50Hallo J,
Komt het dan ook niet omdat je meer gefocust bent op je hartslag wanneer je zit en ligt?
Wat zeggen de artsen?
Heb je dan ook veel overslagen na elkaar? Gaan die dan meteen over wanneer je wandelt?
Ik hoop dat de ct je duidelijkheid kan brengen!Ik hoop ook steeds dat ze mij een oorzaak kunnen geven waar een pilletje helpt en ik van alle klachten af ben!
Ik ben maandag naar de osteopaat geweest. Blijkt dat mijn borst en bovenrug goed vast zit. Ik merk precies al wat verschil. Ik heb enkele dagen geen overslagen gehad. Vandaag een paar maar dat was omdat ik over iets begon te panikeren. Ging ook snel weer weg. Ik hoop toch dat het helpt.
Bij mij willen artsen niet echt bijkomende onderzoeken doen.. ze zeggen enkel dat het geen kwaad kan, maar ik zit er mee 🙁 en een pilletje om het te onderdrukken.Ik wens je alvast veel succes met de uitslagen!!
ReagerenJ28 november 2025 om 13:52Hoi hoi,
Antwoord op je vragen AS,
Als ik de overslagen krijg was ik niet aan het wachten of gefocust dat en of ze komen. Het gebeurt op hele gekke onverwachtse momenten namelijk. Mel merk ik dat wanneer ik meer vermoeid ben en slecht geslapen heb of te weinig geslapen heb ook meer overslagen heb die dag/dagen erna. En dat maakt het ook extra moeilijk en geestelijk zwaarder.
De artsen zoals ambulance personeel zeiden dat het stress was, de cadioloog zegt dat iedereen welnoverslagen heeft alleen dat de 1 het beter voelt dan een ander maar dit vind ik onzin. Ik ben man van 1.88 lang en was 85 kilo nu nog maar 77 kilo ben veel afgevallen in 2 jaar tijd zins ik de overslagen heb. Puur dat het me stress leverd en ben er gezonder door gaan eten en leven maar de hartoverslagen blijven. Zins anderhalf jaar Gestopt met roken, gestopt met alcohol en toch blijven de overslagen, ik ben ook echt radeloos en veel vermoeid en dit was ik echt niet.Ik word niet gehoord bij de artsen en ook niet de juiste richting op geholpen, je word weer naar huis gestuurd met leef er maar mee.. ik vind de zorg in Nederland slecht! We kunnen hier in Enschede niet eens een eigen huisarts krijgen wat ook het hele verhaal extra moeilijk maakt.
Reageren
De uitslagen houd ik je nog van op de hoogte, verder probeer er niet angstig van te raken en niet te vertrouwen op je gedachtens en denk ik laat me niet bang maken.Anoniem-244 december 2025 om 14:32Ik zie hier enorm veel mensen voorbij komen met hartoverslagen die ik ook ervaar sinds kort.
Heb best wel een heftige maand vol stress achter de rug.Tijdens die periode had ik wel pijn/steken op de borst maar geen hartoverslagen die zijn pas sinds ongeveer een week aanwezig. Hierdoor weer opnieuw flink in de stress…
Ben bij huisarts geweest die heeft wat lichamelijke onderzoeken gedaan en een ECG en die waren allemaal goed.
Er is veel tekst in deze rubriek om terug te lezen dus mijn excusses als dit onderwerp al voorbij gekomen is…
Ik merk eigenlijk alleen de overslagen in rust, zitten of liggen.
Ik heb ze niet tijdens inspanning/lopen of staan.Herkennen meer mensen dit?
Soms twijfel ik of het wel om een hartoverslag gaat of dat het iets is wat erop lijkt?
ReagerenAS4 december 2025 om 18:55Dag J,
Ik volg je inderdaad in het feit dat artsen er weinig gehoor aan geven. Voor ons beïnvloedt dit ons hele leven. Dit moet inderdaad toch ergens van komen.
Heb je intussen al uitslagen?Dag Anoniem-24
Reageren
Spijtig dat je ook moet aansluiten in deze groep ..
Als je zegt dat je een heftige, stresserende maand hebt gehad zal dit wellicht wel een rol spelen. Ben je gefocust op de slagen? In rust en lig voel je ze inderdaad ook veel beter.
Zijn het er dan veel of af en toe eentje?Anoniem-245 december 2025 om 15:14Hallo AS
Ja ik heb ze voornamelijk in rust…dus liggend en zittend.
Ik ben wel eerlijk ben erg gefocussed op mijn lichaam momenteel. Ik sta zegmaar extreem “aan”In rust heb ik momenteel wel gemiddeld 1 overslag per minuut, soms wat meer vlak achter elkaar. Maar soms weer paar minuten niet.
Slapen is door de angst/stress/overslagen ook lastig. En ik had al flink slaaptekort opgebouwd door mijn reis en de jetlag…Ik mag maandag bloedprikken voor een zeer uitgebreid bloedonderzoek en daarnaast krijg ik een Holter voor een week.
Hoe is het ondertussen met jou @AS?
ReagerenAnoniem-245 december 2025 om 15:26En hoe is het uiteraard met rest uit dit topic, vind het prettig dat ik niet de enige ben op de aardbol met deze problemen, je voelt je hierin snel alleen…
ReagerenAk5 december 2025 om 22:20Gisteren met ambulance naar de hartbewaking gebracht.. heb dus betere dagen gehad…
ReagerenBrian6 december 2025 om 00:40Ik heb hier al 5jaar last van hartoverslagen ook meerdere keren mri gedaan, holter, ecg, maar overal is alles altijd inorde, ik merk dat het meeste voorkomt na dat ik een volle maag heb of slechte dingen eet dat zwaar zijn bv brownie, chocolade dus vaak als mijn maag zwaar ligt, ook als ik innerlijke stress heb misschien moeten jullie hier eens op letten om goede gewoontes te hebben zoals water drinken gezond eten en veel beweging
ReagerenAS7 december 2025 om 08:03Anoniem-24
Ik denk dat je focus en slaap tekort zeker een rol speelt!
En natuurlijk de stress die je erbij ervaart ..Ik durf het niet te luid zeggen maar hier gaat het sinds een tweetal weken goed!
Reageren
Ik heb er geen meer gehad.
Ik ben naar de osteopaat geweest en had heel veel spanningen in mijn lichaam. Mijn lichaam stond ook voortdurend aan waardoor het de hele tijd in een stressreactie ging.
Nu denk ik er nog steeds aan en ben ik nog angstig maar de overslagen komen niet door. Beetje bij beetje hoop ik het los te laten en hoop ik dat ze niet terugkeren.
Ik heb dagen voortdurend last gehad, ook snachts voelde ik het.
Enkelen per minuut zonder rust! Geen momenten zonder ..
Het was verschrikkelijk en ik werd er ook zeer down van..
Ik hoop dat jij ook de oplossing kan vinden!!KL7 december 2025 om 15:22Beste mensen,
Ik ben een vrouw van 30 en heb al sinds m’n 27e last van hartoverslagen. Deze komen vaak in vlagen, maar op dit moment al twee weken nonstop.
Reageren
Ik merk dat ik er ‘ s nachts last van heb en ook nu rond en voor mijn menstruatie.
Zoals vele van jullie hier hebben aangegeven, hoe meer je eraan denkt, hoe erger het wordt.
Ik kan wel zeggen, denk er zo min mogelijk aan, maar dat heb je zelf niet in de hand. Weet dat deze onschuldig zijn en dat je er erg oud mee kan worden.
Ik ben twee keer gecheckt door een cardioloog en hier is niks ernstigs uitgekomen. Hoe minder stress hoe beter, dus mijn advies zou zijn, neem drie momenten op een dag om heel kort ademhalingshoefeningen te doen. Zo zorg je ervoor dat je zenuwstelsel kalmeert.Anoniem-248 december 2025 om 15:43@AS
Wat fijn om te horen dat het nu stuk beter gaat en je al enige tijd geen last meer hebt van hart overslagen!
Ik merk dat ik vandaag ook een heel betere dag heb dan gisteren, gisteren leek het non stop door te gaan vandaag zitten er wat meer pauzes tussen.
Een osteopaat zou ook iets voor mij zijn om te overwegen…@KL
Dit klinkt als mijn verhaal helaas…mijn hart overslagen begonnen 2 weken geleden als 4x per dag ofzo en zit nu ondertussen al op meedere keren per minuut…je word er enorm moedeloos en angstig van.
Merk inderdaad dat ademshalings oefeningen wat rust geven, als is het maar een klein beetje alles is welkom….
Hoe gaat het slapen bij jou? Merk dat dit nog steeds een enorm probleem blijft bij mij met alle gevolgen van dien overdag en op mijn werk…Overigens heb ik vandaag bloedgeprikt voor een uitgebreid bloedonderzoek, ik heb een enorme angst voor naalden en wat mij wel opviel vandaag is tijdens het wachten tot ik aan de beurt was had ik enorm veel hartoverslagen. Was ook erg opvallend….
ReagerenKL8 december 2025 om 21:56@Anoniem-24
Vervelend om te horen, maar je bent niet alleen!
Ik merk dat als ik eraan denk, de overslagen verergeren.
Vandaag heb ik er minder last van gehad afgelopen nacht ook.
Ik heb voor het slapen ademhalingsoefeningen gedaan en merk soms echt dat dit verschil maakt.Het is een kwestie van herhalen.
Doordat je in je onderbewustzijn toch bezig bent, beland je in een visuele cirkel, dit helpt niet mee.
Wellicht kom je vitamine D, B12 of ijzertekort, wat de overslagen ook kunnen uitlokken. Je hart moet dan immers wat harder werken.
Ben erg benieuwd!
Ik heb opnieuw een doorverwijzing gevraagd naar de cardioloog om te kijken of er nog verandering is. Destijds waren mijn overslagen onschuldig en sporadisch.
Het kans dat het door stress veroorzaakt wordt is groot.
Weet dat iedereen hier last van heeft, maar niet iedereen overslagen
voelt.Een te volle maag is bij mij ook een trigger, dus probeer grote maaltijden te vermijden en een wat vaker op een dag.
Reageren
Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid mag krijgen, maar weet dat de overslagen onschuldig zijn, zolang je niet omvalt.