- Loes29 oktober 2025 om 15:17
Ja vertel mij wat ik zit in het zelfde schuitje!!
Ambra30 oktober 2025 om 15:59Hey Barth,
Ik wil je ontzettend bedanken hoe betrokken je bent bij dit forum. Echt top, fijn dat je het ook altijd zo duidelijk uit legt.
ReagerenTrudy1 november 2025 om 09:32Hallo ik ben nieuw, en moet jullie vertellen dat ik zo blij ben met jullie verhalen een soort gedeelde smart is halve smart!😌ook ik heb dagelijks veel pac’s en wordt er ook gek van omdat je het de hele dag registreert, ik word ook heel geïrriteerd er van, en geeft mij juist stress!!pffff heeft iemand de connectie met maag problemen? Ik zelf heb vaak veel lucht in de maag waardoor ik veel moet boeren, heb ook pds,nou had ik gelezen veel lucht in de maag,kan hartkloppingen geven. Mijn huisarts doet hier niet veel mee,ik hen nu omeprazol om te kijken of het boeren minder wordt, tot nu toe niet. Ik merk nog de meeste verlichting met rennie deflatine. Maar wil jullie bedanken voor al jullie verhalen.
ReagerenAS1 november 2025 om 21:15Dag Trudy,
Ik heb zelf ook lang gedacht dat mijn overslagen te maken hadden met mijn darmen, of hoopte dat ergens, zodat ik een reden kon vinden. Ik heb ook vaak last van veel lucht met soms buikpijn tot gevolg. Helaas ben ik er al aan uit dat dit niet de oorzaak is van mijn overslagen.
Reageren
Ik merk dat ik wanneer ik een overslag voel, mij er sterk op focus waardoor ik er meer krijg en het erger wordt.
Heb jij er ook dagelijks last van? Voel je de overslagen?
Wanneer ik die heb ben ik erg van slag en maakt dit me ook erg ongelukkig. Het belemmert momenteel mijn leven.
Ik probeer er tegen te ‘vechten’ en er mij niet op te focussen. Spijtig genoeg is dit zeeeer moeilijk en met ups en downs ..
Ik hoop dat jij geholpen kan worden met je medicatie!Trudy2 november 2025 om 17:49Hai AS,dank voor je antwoord.
Reageren
Ja ik heb ook veel last van de overslagen voel ze allemaal, ik vind het ook zo raar dat de huisarts zegt kan geen kwaad,want ik denk ja ik had dit nooit,dus het is een verandering,dat heb je toch niet voor niks!!?? Het houdt mij maar bezig,ik ben gewoon blij als ik een dag of halve dag geen last heb.nou vind ik het verhaal van @barth wel gerustellend want hij heeft het al heel lang en ook heel veel,dus denk dat je er nier dood aan gaat dan! (al vertrouw ik deze gedachte ook niet helemaal )hahaTrudy2 november 2025 om 17:52AS ja dat is heeel moeilijk je er niet op te focussen. Want je voelt het toch,dat gaat vanzelf. Dus inderdaad heel moeilijk
ReagerenAS2 november 2025 om 18:44Ik ben inderdaad ook blij als ik het een halve dag niet heb. Het probleem is dan dat ik voortdurend alert ben op wanneer het dan wel zal komen. Ik word nerveus, en denk dan soms dat ik iets voel waardoor ik het dan ook opwek.
Reageren
Bij mij is het ookal een 10-tal jaar dat ik er last van heb. Vroeger was het af en toe eens eentje, dit ging jaren goed en ik leerde ermee leven. Het is begonnen met een te snelwerkende schildklier maar die is inmiddels al behandeld en is in orde.
Nu heb ik het bijna dagelijks, voortdurend zonder pauzes. Ik vraag mij ook af vanwaar dit dan plots komt. Ik hoop telkens een oorzaak te vinden maar die is er precies niet. Ik ken ook niet echt mensen die dit ook hebben, vandaar ik blij ben om jullie verhalen te lezen.
Ik heb er ietswat een angststoornis door ontwikkeld.
Als ik ergens heen moet ben ik bang dat ik het weer zitten zal hebben. Want dan kan je toch niet gewoon rustig blijven? Bv. Op restaurant ofzo ..
Hoe ga jij daarmee om in gezelschap? Wanneer je ergens bent?
Het verhaal van Barth stelt mij ook wel iets gerust.
Je voelt je toch minder alleen.
Wanneer je een oorzaak of oplossing vindt om hiermee om te gaan, laat het ons zeker weten!Trudy4 november 2025 om 10:27Ik heb er als ik bezig ben, geen last van of buiten de deur ben,of in iedergeval voel ik het dan niet ik heb dan ook afleing.ik heb het vooral in rust,als ik zit, savonds ook vooral, ik denk bij jou dat toendertijd met die schildklier het getriggerd heeft,en ookal is dat nu voorbij er is eenmaal iets in gang gezet ofzo. Ik ben ook een oplossing denker,je wilt een oorzaak,die pakken we aan, en dan is het opgelost! Maar zo werkt het met dit blijkbaar niet!!! Heel vervelend voor ons allemaal. Ik denk dat we er mee moeten leven.
ReagerenAmbra4 november 2025 om 11:40Hoe gaan jullie om met werk ?
Ik merk namelijk aan mezelf dat ik steeds slechter functioneer. Voornamelijk omdat ik niet in slaap kan komen door de kloppingen.Hoor graag van jullie 🙂
ReagerenAnoniem8 november 2025 om 21:15Hallo ik wil hier toch even ook wat zeggen, normaal doe ik dit niet maar bon het is ook voor mijn eigen welzijn. Ik ben 26 jaar een fanatiek sporter en goeie conditie, nu Juni gebeurde hetgeen wat geen enkele jonge mens wilt meemaken. Ik sporte en begon helemaal te gloeien en erna kon ik een week niet bewegen en was ik doodvermoeid, dit is nu al 4-5 maand aan de hand en er komt eindelijk verbetering. Dat ter zijde ben ik beginnen zoeken achter oorzaken en kijken naar mijn hart en opnames en zo verder. Ik heb een holter gehad en heb 359 VES of overslagen en ook een echocardiogram gehad waar in elke kamer een spoortje gezien is. 1 Advies wat ik iedereen kan geven is geloof de caridiologen maar, ik heb het er zelf ook nog heel moeilijk mee maar hoe meer je er op focust hoe meer ze komen, hoe meer stress, hoe meer overslagen het is een vicieuze cirkel hoor haha. Waarom zeg ik dit nu allemaal vraag je je wss af? Ik ben gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis, ik heb hier 3 weken voor in de PAAZ gezeten en allemaal onderzoeken gehad en si en la want ik heb health anxiety of gezondheidsangst dus. Wat blijkt, ik ben een text book patient wat dokters heel graag zien komen en ben kerngezond. De aftermath van op alles letten overslagen enzoverder is natuurlijk minder leuk, ik neem nu 50mg sertraline (antidepressiva) ben in psychologische behandeling (CGT) en eindelijk terug op de goeie weg. Is het smooth sailing alles behalve om de zoveel weken kom ik hier eens lezen als wat ik heb wel normaal is haha.
Wat ik gewoon wil zeggen is hetgeen waar we ons allemaal zo druk maar zo druk over maken is net hetgeen wat we zelf aan het veroorzaken zijn zonder dat dit nodig is. Het enige wat aan alles dat ik hier gelezen heb slecht is voor je lichaam is het piekeren en de angst en de stress rond onschuldige overslagen. Angst en paniek heeft een grootte invloed op je lichaam als je het niet op tijd in de hand hebt, dus ik wil gewoon mensen proberen geruststellen dat we er allemaal wel komen, maar dat we niet zoveel mogen paniekeren. Want net door dat te doen veroorzaak je hetgeen waar je zo bang voor bent en in alle eerlijkheid is er helemaal geen reden voor. Geniet van je leven, want wat ga je doen als je de overslagen voelt en er wel iets misloopt? Je hart zelf opnieuw opstarten of zeggen tegen je hart, AHA ik voelde je overslaan nu kan er niks met mislopen. Je kan niks veranderen er op letten is ook niet nodig want het haalt helemaal niks uit, erover piekeren ook niet het maakt alles enkel erger ipv beter :). Sorry voor deze miss niet altijd even vriendelijke woorden, maar ik denk dat we allemaal wel eens iets moeten lezen dat ons op ons 2 voetjes zet, want hetgeen wat we vergeten doen is genieten van het leven.
(Ik schrijf dit deels ook zodat ik dit binnen weken of maanden terug kan lezen en kan zeggen tegen mezelf, we zijn hier al geweest laat het maar los)
ReagerenAS13 november 2025 om 00:23Dag Anoniem!
Reageren
Bedankt om je verhaal te delen!
Het heeft mij wel aangezet tot nadenken en ik moet zeggen dat ik het volledig met je eens ben!
Ik probeer mij ook zo op te stellen!
Heb nu 1 week geen overslagen gehad en begon mij echt weer beter te voelen en terug positiever te worden.
Nu kwam ik juist wakker met precies in mijn droom een overslag.
Natuurlijk werd ik wakker en zijn de overslagen terug.
Heb er nu alweer enkele uren last van.
Wanneer stopt dit eens?
Ik dacht net dat ik ‘er even vanaf’ ging zijn en ik terug op de goede weg was. Stond er terug positief tegen op.
Nu natuurlijk weer omzeep. Eens je niet gewoon rustig kan slapen.. was er nu niet eens mee bezig want ik sliep en had een heel goede week.
Dit doet de hoop toch wegzakken ..Anoniem18 november 2025 om 02:26Hallo AS
Ik ben hier weer even om je hopelijk te helpen, ik kijk u ook gwn puur terug om te kijken als ik mensen geholpen heb en mijn advies wat opvolgen. Ik ben geen dokter of psycholoog maar kan maar men best doen. Met mij gaat het goed, ik sport weer ik doe alles en neem weer mijn leven in de hand. Heb ik nog overslagen, zeker en vast, lig ik hier nu met een lag op mijn gezicht als ik ze voel, zeker en vast.Het is gewoon perceptie dat het doet, iedere keer je een overslag voelt moe je eiglk tegen jezelf zeggen: Dit is niks, gewoon mijn hart die een sprongetje maakt en het zelf perfect oplost. Je kan het zelf als leuk proberen ervaren wat sowieso moeilijker is, maar soms doe ik dat en zeg ik yes ik heb een overslag. Raar maar waar ik voel men hartslag bijna nietmeer dan en geen overslagen? Waarom vraag je je af, je lichaam ziet het niet meer als een gevaar maar als iets ongevaarlijks dus reageert het er niet zo hard op. Iedere keer dat je angst en paniek hebt bij een hartoverslag, dan train je je hersenen te geloven dat het echt iets ernstig is. Je hebt het wss al lang, het is niks ernstig je moet gewoon je brein terug trainen alles te vertrouwen, en waarom denk je dat je die droom gehad hebt? Hoogst waarschijnlijk omdat je iets over overslagen las of over babbelde en je zo terug in de cirkel terecht kwam. Maar nu moet je dit eigenlijk als iets positief bekijken, je kan je lichaam en brein trainen om te accpeteren dat ze goed zijn. Zie het niet als iets slecht, maar als een leerpunt en een leerprocess. Je komt er wel hoor ik geloof in je, ik heb ook nog slechte momenten, maar samen komen we er wel allemaal door.
Onthou overslagen zijn leuk en goed en mijn hart doet ook maar zijn best, ik maak me toch ook geen zorgen als ik eens over mijn woorden val, dus waarom zou ik het mijn hart kwalijk nemen eens te vroeg te kloppen ;)!
ReagerenJ18 november 2025 om 10:00Hoi anoniem, wat een positief bericht dag je plaatst en zeker opbeurend voor velen incl mijzelf. Ik loop nu zo’n 2 jaar met deze klachten en na vele onderzoeken geen duidelijkheid helaas. Ik begon ook al zo tegaan denken dat het beter is te zeggen tegen jezelf en dankbaar te zijn dat je hart klopt 🙂
ReagerenAS18 november 2025 om 14:00Dag Anoniem,
Reageren
Bedankt voor je positiviteit!
Het doet inderdaad goed om je berichten te lezen en het helpt wel!
Ik ben er mij inderdaad van bewust dat we het ons deels zelf aandoen.
Ik probeer je tips mee te nemen en toe te passen!
Ik probeer dit nu ook al maar het is echt met ups en downs. Ik ben er zó op gefocust, dagelijks. Soms heb ik een ‘vreemd’ gevoel in mijn keel of borstkas en denk ik meteen ookal dat het een overslag is, die ik nadien dan natuurlijk ook opwek.
Ik hoop dat ik me er ook kan overzetten zoals jou!
Ik probeer ook om mijn leven terug in handen te nemen maar toch, overal waar ik ga speelt de gedachte.
Heel erg bedankt voor je bericht!Anoniem21 november 2025 om 00:57Hallo AS en J,
Ik kijk hier af en toe eens op terug om te zien hoe het gaat met jullie, het belangrijkste in dit verhaal is weten dat je niet alleen bent en zeker geen zorgen dat ben je niet. Ik denk af en toe aan jullie en hoop oprecht dat het elke dag beter gaat. Met mij is dat allesinds wel, sinds ik mijn antidepressiva (serlain) pak tegen angsten ben ik zogoed als van alles af, raad ik dit aan ja en neen. Je moet dat bekijken met je eigen situatie en het blijft iets wat voor iedereen verschillend is. Leuk weetje wel ik ben zelf heel hard tegen medicatie maar echt heel hard, maar soms is het lichaam zo ontregeld dat het het eens nodig heeft.
Ik kan me nu deze week ook niet meer herinneren dat ik een overslag gehad heb, ik kom hier niet stoefen voor de duidelijkheid want ik heb ze zeker en vast gehad. Het verschil is gewoon dat ik ze niet meer voel en er mijn aandacht niet meer aan schenk. Ik volg ook om de 2 weken Cognitieve gedragstherapie, dus als jullie vragen hebben of andere zaken omtrent hartoverslagen mag je deze altijd stellen en ik zal kijken als ik jullie kan helpen in zo ver mogelijk. Het belangrijkste dat ik jullie kan geven is mijn steun en goede moed, want iedereen verdiend het rustig en in vrede te leven zonder dat vuile beestje angst dat ons opvreet of hartoverslagen die ons leven in de hand heeft.
Hopelijk krijg ik hier ook geen antwoord meer op, dan weet ik dat het uitstekend gaat met jullie en jullie je focus hebt kunnen verleggen. Maar als dat niet zo is, is dat ook oke! Mijn laatste wapenfeit aan ‘J’ is, je hoeft geen duidelijkheid te hebben of een dokter die zegt het is dat, je hoopt op een negatief resultaat om je gedachten te bevestigen terwijl je eiglk hetgeen hebt waar je naar zoekt. Een gezond hart en lijf die je ondersteunen ;), de duidelijkheid zal nooit komen en eiglk mag je tevreden zijn want dan weet je dat alles tip top in orde is :).
Groetjes en veel succes!!
Reageren