Waarom je ’s avonds altijd trek krijgt?

Waarom-je-savonds-altijd-tr

Ken je dat? Je hebt eigenlijk geen honger en toch pak je ‘s avond iets te snacken. Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie Nederlanders minimaal drie keer per week naar ongezonde snacks grijpt. Waarom krijg je ’s avonds altijd lekkere trek?

Wij hebben een aantal theorieën op een rij gezet.

Te lage bloedsuikerspiegel
Eén van de oorzaken zou een te lage bloedsuikerspiegel zijn. Na een maaltijd stijgt je bloedsuikerspiegel om vervolgens weer te dalen. Echter, wanneer je bloedsuikerspiegel net wat lager is dan lekker voelt voor je lichaam, dan kun je zin hebben in iets zoets. De oorzaak hiervan kan bijvoorbeeld zijn dat je tussen het avondeten en de lunch niets meer of veel te weinig gegeten hebt of je hebt een flinke fietstocht gemaakt van je werk naar huis. Dan kan de avondmaaltijd soms net te weinig zijn om je bloedsuikerspiegel snel genoeg op te krikken. Je lichaam wil dat je bloedsuikerspiegel sneller stijgt en dat zorgt ervoor dat je zin krijgt in iets zoets.

Zeker wanneer het avondeten vooral uit vet en/of eiwitten bestaat, duurt het wel even voor je lichaam daar energie uit heeft gehaald. Ondertussen krijg je trek in iets zoets. Een diner vol met snelle koolhydraten zoals witte pasta met wat tomatensaus en gehakt zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel enorm snel stijgt, maar daarna ook weer enorm snel daalt.

Door hormonale wisselingen
Bepaalde hormonen in ons lichaam helpen ons om onze trek in eten te beheersen. Het hormoon Ghreline stimuleert onze eetlust en het hormoon Leptine geeft het signaal aan ons lichaam dat we genoeg gegeten hebben, dat we voldaan zijn. In principe is het zo dat deze twee hormonen samenwerken om dat hongergevoel goed in balans te houden. Echter, in bepaalde psychologische omstandigheden, zoals bij slaaptekort, kan het zijn dat dit systeem niet goed werkt en uit balans raakt. Hormonen zoals oestrogeen, cortisol en serotonine kunnen ook een rol spelen in het zin hebben om te snacken. Dus zowel slaaptekort als hormonale wisselingen kunnen de oorzaak zijn waarom je ’s avonds lekkere trek krijgt.

Je hebt eigenlijk dorst
Een andere reden kan zijn dat je overdag te weinig gedronken hebt. Het blijkt dat dorst en honger voor onze hersenen ongeveer hetzelfde voelt, doordat dezelfde zenuw een prikkel geeft. Wanneer je ’s avond trek hebt, neem dan eerst gewoon een glas water. Wie weet helpt het.

Aangeleerd gedrag
Vanaf jongs af aan krijgen we na het avondeten een toetje. En vaak bestaat dat toetje uit iets zoets. Er kan hierdoor een soort van Pavlov-reactie ontstaan. Het lichaam weet dat er na het avondeten altijd iets van zoetigheid komt en gaat er vervolgens automatisch om vragen. Kinderen worden ook vaak beloond met iets zoets als er iets vervelends is gebeurd. Dit aangeleerde gedrag waarbij iets zoets je kan helpen om jezelf beter te laten voelen kan een gewoonte worden die uiteindelijk moeilijk te doorbreken is.

Zintuiglijke stimulatie
Studies hebben aangetoond dat alleen al door het zien, ruiken of denken aan iets lekkers we een enorme trek in iets kunnen krijgen. Wanneer er op tv iets voorbij komt dat we lekker vinden dan kan dat al de eerste stimulatie zijn om iets lekkers uit de kast te pakken.

Door je interne biologische klok
De meest logische theorie waarom je ’s avonds meer honger hebt, is de theorie dat ons lichaam zich voorbereidt op een lange periode zonder eten. Tijdens de nacht van ca. 8 uur krijgt ons lichaam geen eten. Om zich hierop voor te bereiden, heeft het lichaam energie nodig. Het gevolg is dat we iets willen eten. Onze voorouders moesten overleven in tijden dat voeding schaars was en dit zou volgens bepaalde onderzoekers wel eens geleid kunnen hebben tot ons ingebouwde eet-ritme en ons verlangen naar iets lekkers voor het naar bed gaan. We worden dus gestimuleerd om ’s avonds een voorraadje aan te leggen terwijl we eigenlijk helemaal geen honger hebben.

Volgens een studie gaat ons lichaam anders om met voedingsstoffen afhankelijk van het tijdstip. Zo kan het lichaam ’s avonds suiker minder goed verwerken. Het lichaam slaat de onnodige energie ’s avonds op, want we hebben deze, in tegenstelling tot de energie die we ’s ochtends gebruiken om te werken, sporten of andere activiteiten te doen, niet meer nodig. Toch zijn er steeds meer mensen die ‘s ochtends het ontbijt overslaan ook dat zou te maken hebben met onze biologische klok. Van nature zouden we geneigd zijn om in de ochtend minder te eten zodat we ’s avonds juist meer kunnen eten.

Wat kan je helpen om niet te snacken?
Het helpt in ieder geval om overdag voldoende te eten en te drinken en dan zo min mogelijk gebruik te maken van geraffineerde suikers, dan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. Wanneer je later op de avond trek krijgt, zoek dan afleiding door andere dingen te gaan doen. Wanneer je toch echt wilt knabbelen neem dan een gezonde snack. Helemaal niet meer snacken is in veel gevallen wat overdreven. Op zijn tijd is een beetje snacken geen probleem, maar maak er geen gewoonte van.

Word je dikker als je ‘s avonds eet?
Je wordt zwaarder als je te veel energie via eten en drinken binnenkrijgt ten opzichte van wat je verbrandt. Het moment van eten heeft geen invloed. ‘s Avonds eten heeft dus weinig tot geen invloed op je gewichtstoename. De enige reden waardoor je zwaarder zou kunnen worden, is wanneer het late maaltje ervoor zorgt dat je boven je energiebalans uitkomt. Het is vooral een risico als dit een gewoonte wordt.

Bronnen: Scientas.nl en nu.nl

2 reacties op “Waarom je ’s avonds altijd trek krijgt?
  1. Dag, ik ben ben terug warme maaltijden beginnen eten sinds Januari van dit jaar. Voordien gewoon ’s avonds warm (goed) te eten en dikwijls wel een stuk later dan voordien. En steeds een stukje chocolade achteraf. Ik moet zeggen dat ik me zo beter voel met ’s avonds een broodmaaltijd. Ik eet probeer nu na 20u niet meer te eten alleen een droog koekje, potje Alpro-youghurt of Alpro-vla. Ik heb al langer het gevoel dat mijn maag meer rust heeft en ook mijn darmen.

    Geschreven door anoniem op
  2. Maar mijn vraag is dan hierij als je weinig ongezonde dingen eet af en toe een dropje of een koekje . Maar je valt niet af of nauwelijks wat kan je nog neer eraan doen beweeg vrij veel en Let ook op wat ik eet van bepaalde vetten

    Geschreven door Evert-jan op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder