Wakker worden zonder koffie?

Wakker-worden-zonder-koffie

Beginnen met een kop koffie is voor de meeste mensen een belangrijk onderdeel van hun ochtendroutine. We worden er namelijk zo lekker wakker van. Echter, uit onderzoek blijkt dat het beter is om na het opstaan een uur of twee te wachten met cafeïne. Dus hoe moeten we wakker worden zonder koffie?

Koffieonderzoeken
Naar aanleiding van verschillende onderzoeken kwam al het advies om maximaal 4 kopjes koffie per dag te drinken, maar nu is er dus ook het advies om na het opstaan een uur of twee te wachten met het drinken van je eerste kopje koffie. Waarom is dat eigenlijk?

’s Ochtends maakt je lichaam in verhouding veel cortisol aan. Cortisol is een stresshormoon dat er onder andere voor zorgt dat we ’s ochtends wakker worden en dat ons overdag alert houdt. Wanneer we direct na het wakker worden koffie drinken, raakt dat hormoon op een gegeven moment gewend aan cafeïne en voel je effect van cafeïne niet meer. Je moet meer en meer koffie drinken om datzelfde effect te krijgen. Het advies is dus om een kop koffie te drinken tussen tien uur ’s ochtends en twaalf ’s middags en tussen ’s twee uur en vijf uur ’s middags.

Voordelen van koffie
Koffie biedt bescherming tegen bijvoorbeeld diabetes. Er zijn ook onderzoeken gedaan naar de invloed van koffie op dementie, en daaruit blijkt dat mensen die koffie drinken minder kans hebben om de Ziekte van Alzheimer te krijgen.

Maar hoe kun je wakker worden zonder cafeïne?

Ga hardlopen
Wanneer je direct na het wakker worden buiten gaat hardlopen, zorgt dat er voor dat je stemming verbeterd en dat je meer energie krijgt. Het is helemaal niet nodig om een uur te gaan hardlopen, twintig minuten tot een half uur werkt net zo goed.

Maak een wandeling
Niet iedereen houdt van hardlopen. Voor deze mensen is het advies om een rondje te wandelen. Uit onderzoek blijkt dat de frisse buitenlucht stress en vermoeidheid vermindert. Daarnaast zorgt de ochtendzon (wanneer deze er is) voor een betere stemming én een lager BMI.

Doe enkele oefeningen
Wanneer het geen weer is om naar buiten te gaan dan kun je binnen enkele oefeningen doen. Een aantal simpele rek- en strekoefeningen zijn al voldoende. Ga bijvoorbeeld plat op je rug liggen, leg je handen onder je heupen en duw vervolgens je borst omhoog en strek je hoofd. Deze yoga-beweging stimuleert het lichaam.

Neem een koude douche
Eindig je douchesessie door een paar minuten koud te ‘af te douchen’. Door de warme straal na een paar minuten te vervangen door een ijskoude, maak je je lichaam wakker want het stimuleert de bloedcirculatie, vermindert stress en die koude straal is goed voor je huid én haar.

Drink een glas koud water
Net als de koude douche kan een glas ijswater je helpen om wakker te worden. Het koude water dat door je lichaam stroomt, zorgt er onder andere voor dat de bloedtoevoer naar je hersenen wordt gestimuleerd.

Eet een appel
De dag beginnen met fruit is natuurlijk altijd goed maar het ene fruit is rijker aan flavonoïden dan andere. Volgens een studie maken flavonoïden je meer alert. Voorbeelden van fruit dat rijk is aan flavonoïden zijn sinaasappels, grapefruits, citroenen, mandarijnen, appelen, abrikozen en zwarte bessen.

Geef jezelf een massage
Een massage kan ook zorgen voor meer energie en uit onderzoek blijkt dat een beetje drukken en wrijven al voldoende is voor een nieuwe dosis energie. De punten op je lichaam die belangrijk zijn voor deze massage zijn de bovenkant van het hoofd, het punt tussen de duim en wijsvinger, onder het midden van de knieschijf, onder de bal van je voet en je nek.

Luister naar muziek
Van je lievelingsmuziek word je blij en het kan bepaalde zones in ons brein activeren waardoor het feel good hormoon dopamine vrijkomt. Speel deze muziek af tijdens je ochtendritueel en je zult zien dat je de dag een stuk energieker begint.

Zoek het daglicht op
Als het donker is, maakt je lichaam meer melatonine aan, wat je slaperig maakt. In het licht zakt het niveau melatonine en word je wakker. Dus open die gordijnen en ga ’s morgens meteen naar buiten. Een wekker met een lamp die daglicht simuleert kan ook helpen.

Haal diep adem
Diep ademhalen verhoogt het zuurstofniveau in je lichaam. Dit vertraagt de hartslag en verlaagt de bloeddruk wat je mentale prestatievermogen en energieniveau ten goede komt. Je haalt diep adem door je buik, niet je borst. Ademhalingsoefeningen kun je gewoon achter je bureau doen. Zit rechtop en probeer deze oefening tien keer te doen: Leg één hand op je buik net onder je ribben en leg je andere hand op je borstkas. Haal diep door je neus adem en laat je buik tegen je hand drukken. Laat je borstkas niet omhoogkomen. Adem uit door getuite lippen (net of je fluit). De hand op je buik kan helpen om lucht naar buiten te drukken.

Bronnen: WebMD en HPdetijd.nl

3 reacties op “Wakker worden zonder koffie?
  1. Ha ha ha ha!!!!

    Pardon…..

    Geschreven door Gerard op
  2. Het klopt dat er geen enkel dier koffie zet, maar dat geldt ook voor vele andere dingen. Dieren drinken ook geen thee, of melk van een andere soort, of wijn, bier, frisdrank enz.
    Natuurlijk is water zeer gezond en moet het belangrijkste deel van onze vochtbehoefte dekken, maar een beetje afwisseling is niet verkeerd, vind ik.

    Geschreven door Evelyn op
  3. Anne; dat we dieren zijn betekent niet dat alles wat andere dieren doen meteen goed voor ons is. Je zal mij ook niet zien drinken uit een rivier of de dakgoot, een ander mens vermoorden omdat hij te dichtbij mijn huis komt of elk jaar een andere partner zoeken, omdat andere dieren dat nou eenmaal ook doen. Slecht argument.

    Geschreven door Stefan op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder