Overgangsklachten verminderen door voeding?

Overgangsklachten verminderen door voeding?

De overgang; iedere vrouw krijgt er in haar leven mee te maken. De één loopt er fluitend doorheen, de ander heeft zoveel last van opvliegers, migraine, concentratieproblemen of stemmingswisselingen dat het hun leven negatief beïnvloedt. Maar zijn medicijnen dan de enige oplossing? Of kun je overgangsklachten ook verminderen met bepaalde voeding?

Voeding tegen overgangsklachten

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat overgangsklachten beïnvloedt worden door voeding. Zowel in positieve- als in negatieve zin. Zo zijn goede vetzuren belangrijk omdat ze de bouwstenen zijn voor hormonen en kun je verzadigde vetzuren in dierlijke producten vetten beter vermijden. Welke voedingsmiddelen kunnen overgangsklachten verminderen?

Voeding die helpt bij overgangsklachten

Vette vis

Vitamine D is, helemaal in de overgang, onmisbaar. Ons lichaam is in staat vitamine D aan te maken onder invloed van zonlicht. Echter, een tekort aan vitamine D kan in ons klimaat makkelijk ontstaan. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij sterke botten, soepele spieren, een goede weerstand en een goed humeur. Naast botontkalking zijn sterke stemmingswisselingen een bekende overgangsklacht. Vette vis, zoals haring, zalm en makreel is rijk aan vitamine D. Vlees en eieren leveren ook vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland voegen fabrikanten ook vitamine D toen aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Het advies voor vrouwen ouder dan 50 jaar om een supplement van 10 microgram per dag te nemen. Ben je ouder dan 70, dan is 20 microgram per dag beter.

Lijnzaad en kolen

Wanneer je in de overgang bent, dan produceert het lichaam minder oestrogeen. Oestrogeen heeft invloed op verschillende functies in het lichaam zoals het hart, bloedvaten, botten en urinewegen. Wanneer er een tekort ontstaat, dan kan dit voor de bekende overgangsklachten zorgen zoals slecht slapen, spier- en gewrichtspijn, opvliegers en stemmingswisselingen. Vooral in bloemkool, broccoli, spruiten, radijs, boerenkool, Chinese kool, witte kool en lijnzaad zitten isoflavonen. In je darmen zetten bacteriën deze isoflavonen om in stoffen die hetzelfde effect hebben als oestrogeen.

Saliethee

Kruidenthee en dan specifiek saliethee, zou een positieve werking hebben tegen opvliegers en nachtzweten. De reden hiervoor zouden de fyto-oestrogenen zijn die in de etherisch olie in het blad zitten. Fyto-oestrogenen zijn plantaardige substanties met een structuur verwant aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen.

Bladgroenten

Een magnesiumtekort kan bijdragen aan overgangsklachten zoals; opvliegers, stemmingswisselingen, onrustig slapen, rusteloze benen, kramp en lusteloosheid. Voeding die rijk is aan magnesium zijn onder andere: andijvie, boerenkool, noten, zaden en in volle graanproducten zoals zilvervliesrijst, volkoren brood en basmatirijst en havermout. Maar ook in melk, gedroogde vijgen, dadels en grapefruit zit magnesium.

Water

Voor iedereen is het erg belangrijk om voldoende water te drinken. Het advies luidt minimaal 2 liter vocht per dag. Maar dit geldt helemaal wanneer je in de overgang bent. Door voldoende water te drinken, kan dit helpen om droge slijmvliezen te voorkomen. Denk hierbij aan droge ogen en een droge vagina. Ook is het belangrijk wapen tegen een blaasontsteking, waar je in de overgang gevoeliger voor bent. Daarnaast helpt water bij het reguleren van je lichaamstemperatuur, wat weer kan helpen tegen de opvliegers.

Liever niet tijdens de overgang

Natuurlijk zijn er ook voedingsmiddelen die je beter niet of in mindere mate kunt nuttigen wanneer je in de overgang bent.

Suiker

Helaas krijgen we ongemerkt al veel suiker binnen en dat teveel suiker niet goed voor ons is, is wel duidelijk. Maar wanneer je in de overgang bent, dan kun je maar beter het gebruik van extra suiker laten staan. Suiker heeft namelijk een sterke invloed op de pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Het gevolg hier kan zijn dat je hoofdpijn en/of migraine krijgt iets waar veel vrouwen in de overgang gevoeliger voor zijn.

Koffie

Koffie kan overgangsklachten zoals opvliegers en nachtelijk zweten verergeren. De cafeïne die in de koffie zit, zou dit bevorderen. Ook in zwarte thee en cola zit cafeïne, waardoor het beter is om ook deze niet of in mindere mate te nuttigen.

Pittige kruiden

Sambal, rode pepers en scherpe kruiden kunnen opvliegers verergeren. Dit geldt niet voor iedereen, maar wanneer je hier last van hebt, probeer dan het gebruik van pittige specerijen te beperken. Gebruik bijvoorbeeld heerlijke verse kruiden zoals laurier, basilicum of zongedroogde tomaat.

Alcohol

Alcohol verwijdt de bloedvaten, waardoor nachtelijk zweten en opvliegers in de hand gewerkt worden. Ook zorgen de suikers erin voor extra schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Daarom is het verstandig, wanneer je hier last van hebt, om matig of helemaal geen alcohol te drinken.

Niet met klachten blijven rondlopen

Wanneer je last blijft houden van allerlei overgangsklachten zoals slecht slapen, stemmingswisselingen en opvliegers zoek dan hulp. Blijf er niet mee rondlopen, er is veel mogelijk om je klachten te verlichten en zelfs te verhelpen. Ga naar je huisarts of boek een online consult bij een gespecialiseerd verpleegkundige van de Online ZorgZus. Zij biedt je online professionele hulp, begeleiding en advies. Blijf niet met je klachten rondlopen! De Online ZorgZus is een zusterorganisatie van Dokter.nl.

 

Online ZorgZus

 

Bronnen: Overgangsklachten en Voedingscentrum

Delen:  
reactie op “Overgangsklachten verminderen door voeding?
  1. Absoluut!

    Geschreven door Lois op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief