5 verrassende tips om af te vallen

Dokter.nl heeft 5 verrassende tips op een rij gezet die een goede basis vorm om af te vallen.

  1. Eet geen bloem maar volkorenmeel
    In witte bloem zitten koolhydraten die slecht verteerd worden door het lichaam zodat alle energie wordt opgeslagen in vetten. Volkorenbloem is bloem van de volle tarwekorrel en bevat stoffen die koolhydraten meehelpen te verteren waardoor je niet aankomt. Er zitten fytonutriënten zoals vitamine B, zink, fosfor, kalium en ijzer in. Stap over op een bechamelsausje van volkorenmeel, pannenkoeken met volkorenmeel en brood van volkorenmeel. Wanneer je witte bloem laat staan en volkorenbloem ervoor in de plaats gebruikt, zal je structureel op gewicht blijven.
  2. Eet meer aardappels!
    Aardappels bevatten gemiddeld slechts 26 calorieën. Een aardappel is rijk aan complexe koolhydraten welke in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten het afvallen bevorderen. Eenvoudige koolhydraten zitten o.a. In witte suiker.
  3. Niet sporten op een lege maag
    Er zijn zat mensen die denken dat het handig is om te gaan sporten op een lege maag. Dubbel zo effectief. Helaas, want door te gaan sporten op een lege maag, verbranden niet de calorieën uit uw vetmassa, maar verbrand u calorieën uit uw spiermassa. En daardoor zult u zich slap voelen en bijvoorbeeld die lange duurtraining niet vol kunnen houden. En wanneer u thuis komt dan kan het gevolg snacken zijn. En dat is dubbel zo slecht.
  4. Zorg voor een goed ontbijt
    Mensen die aan de lijn doen denken vaak dat door het overslaan van het ontbijt, en dus geen calorieën naar binnen krijgen een goede start is om af te vallen. Maar dat is niet helemaal waar. Het ontbijt is een belangrijke start van de dag. Je krijgt de voedingsstoffen binnen die jouw lichaam nodig heeft om de dag door te komen. Je zult je ook een stuk energieker voelen en de prestaties zullen een stuk beter zijn, dan als je met een lege maag op pad gaat. Daarnaast treden onze darmen na inname van voedsel in werking wat een positieve werking heeft op de verbranding.
    Wanneer u het ontbijt overslaat, dan is de kans groot dat u trek krijgt rond een uur of half 11 en dat u of gaat snoepen of bij de eerstvolgende maaltijd meer gaat eten.
  5. Voldoende water drinken
    Door dagelijks voldoende water te drinken kunt u op een vrij makkelijke manier ca. 2 kilo kwijt raken. Vanzelfsprekend is het het beste om water te drinken zonder toegevoegde suikers, zoals frisdrank of siroop zodat u zeker weet dat er geen (extra) calorieën in zitten. Maar waarom raakt u kilo’s kwijt door water te drinken? Het drinken van water zorgt ervoor dat we een voldaan gevoel krijgen waardoor we minder de neiging hebben om te gaan snoepen of tijdens een maaltijd nog eens extra op te scheppen. En een andere reden is dat water ervoor zorgt dat (gevaarlijke) stoffen afgevoerd worden en de vetverbranding blijft hierdoor op peil. Het voedsel wat je inneemt wordt makkelijker omgezet in energie en het vet wat al aanwezig is wordt makkelijker verbrand.
16 reacties op “5 verrassende tips om af te vallen
  1. Zoet en slank komt dat ook van jullie

    Geschreven door symoens anita op
  2. Zoet en slank komt niet van Dokter.nl

    Geschreven door Tandor op
  3. mijn man heeft 8.4 en ikzelf 7.8 ik ben daar erg van geschrokken wij zijn, man 82 en ik vrouw 78, zijn we nou diabeet?

    Geschreven door elly timman op
    • Jullie hebben het over calorieën. Een grote boosdoener bij gewichtstoename zijn de koolhydraten! Deze worden ook omgezet in suikers, die in het lichaam worden opgeslagen als vet. Jarenlang een te trage schildklier gehad. Omdat ik steeds in gewicht toenam ongeveer 1 a 2 kg per jaar, terwijl ik de calorieën goed in de gaten hield. Natuurlijk zondigde ik wel af en toe, maar nooit in die mate dat ik daar zoveel van zou bijkomen. Nu met behulp van een diëetiste en nagenoeg geen koolhydraten ben ik 8 maanden 10 kg afgevallen. Het gaat langzaam, maar ze gaan eraf, de kg! Dat had ik met calorieën tellen absoluut niet! Als ik nu zondig, ben ik ze ook zo weer kwijt en bij de calorieën tellen blijft alles plakken.

      Geschreven door Anoniem op
    • Jullie hebben het over calorieën. Een grote boosdoener bij gewichtstoename zijn de koolhydraten! Deze worden ook omgezet in suikers, die in het lichaam worden opgeslagen als vet. Jarenlang een te trage schildklier gehad. Omdat ik steeds in gewicht toenam ongeveer 1 a 2 kg per jaar, terwijl ik de calorieën goed in de gaten hield. Natuurlijk zondigde ik wel af en toe, maar nooit in die mate dat ik daar zoveel van zou bijkomen. Nu met behulp van een diëetiste en nagenoeg geen koolhydraten ben ik 8 maanden 10 kg afgevallen. Het gaat langzaam, maar ze gaan eraf, de kg! Dat had ik met calorieën tellen absoluut niet! Als ik nu zondig, ben ik ze ook zo weer kwijt en bij de calorieën tellen blijft alles plakken.

      Geschreven door Trees op
  4. Van een enkele meting kun je niets zeggen.
    Van diabetes wordt pas gesproken als de nuchtere waarde boven 7 ligt en de waarde na de maaltijd boven 11.

    Geschreven door Tandor op
  5. well…. Beste Kees, Ik ken iemand die was rond de 50 jaaroud en iz heel erg overweight. 2 weken lang voor de avond eten alleen gekookte ardapelen gegeten. geen zout geen saus gewoon water er bij drinken en hele gekookte ardapele. In 2 weken min 14 killo !!!
    Ik zeg niet dat het goed is zo snel gewicht te verliezen maar Ja het werkt wel!!!
    Niet meteen afkraken iets wat je niet zeker weet !!!

    Geschreven door Anna op
    • Het lijkt me toch beter daar groente bij te eten… Anders kom je niet aan je benodigde vitamines, enz. Lijkt me ook oersaai, alleen maar droge aardappel bij je avondmaaltijd…

      Geschreven door Bea op
      • Ik geloof je … ik eeet nu ook eenzijdig . Gebakt eiren en bieten . Sla en vis

        Geschreven door Angel op
  6. Montignac gaf al aan dat je kon afslanken, zonder de nodige jus bij de aardappelen te doen. Nu lees ik dat het resultaat geeft. is het ook verstandig om dan wat supplementen
    in te nemen voor de broodnodige vitaminen? Ik wil het drie dagen gaan proberen.Ik ben ook 50+ en heb ook nog hypertensie- te hoge bloeddruk. Zou i p v van de jus ook een klontje becel kunnen volstaan? Daarnaast nog een schaal spinazie. Ik ben er door geprikkeld om het uit te proberen. Zo is het toch niet saai; drie dagen? i. h. r.

    Geschreven door Innas op
  7. Hoe komt het dat ik niet afval drink iedere dag 2 l water al heel myn leve ?

    Geschreven door Anoniem op
    • ik doe dit ook ik ben 14 jaar, sport elke dag minimaal 2 uur. en ik weeg 68.1 kilo en ik ben 1.60m maar ik val maar niet af ik eet voor het sporten en ik ontbijt dus ik weet niet wat ik nu nog kan doen

      Geschreven door pizza is lekker op
      • Hi 14 jarige sporter,
        Als je elke dag 2 uur sport en toch niet afvalt dan heb je minimaal te maken met:
        – je sport wel maar niet heel intensief, dus je lijf is er aan gewend
        – je eet teveel
        – je eet de verkeerde voedingsmiddelen.

        Tips:
        – blijf sporten, maar wissel meer af: ga een keer zwemmen, ga op een andere sport
        – koop een Sonja Bakker boek om af te vallen.

        Geschreven door Martin op
    • Alleen water drinken helpt niet beste Anoniem. Ik drink ook veel water, maar je moet ook naar je eetgewoonten kijken. Als ik bij wijze van spreken elke dag alleen maar ongezond eet kan ik wel veel water drinken maar dat helpt dan geen moer.

      Geschreven door M. op
  8. ik wil van celullitis af,alles geprobeerd,niets helpt,kan me iemand een goede tip geven A.U.B.

    Geschreven door AMAZONE MIE op
  9. De oplossing om af te vallen :
    Ontbijt als een keizer !
    Eet in de middag als een koning !
    In de avond eet je als een bedelaar !
    Drink voldoende water of calorie arme dranken !

    In de ochtend heb je calorieén nodig om te functioneren !
    In de middag eet je minder, je teert dan nog op de colorieén van de morgen !
    In de avond eet je weinig, want in de nacht verbruik je de colorieén van de dag !

    En je slaapt rustiger omdat je lichaam en spijsvertering rust krijgt !
    Hou vol, het werkt !

    Geschreven door Laura op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en relevante advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder