Vragen over koolhydraten

Vragen over koolhydraten

Veel mensen zeggen dat je van koolhydraten dik wordt, terwijl anderen weer vertellen dat je ze nodig hebt om vol energie de dag door te komen. Welk verhaal over koolhydraten is waar?

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten hebben een belangrijke functie in je lichaam. Ze voorzien ons lichaam namelijk van energie. De koolhydraten die je eet, worden omgezet in glucose of glycogeen. De glycogeenvoorraad in je lichaam zit in je spieren en lever. Dit wordt je koolhydraatreserve genoemd. Op het moment dat je zware benen hebt, dan is vaak een uitgeputte koolhydraatvoorraad de oorzaak. Je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker. We hebben koolhydraten dus nodig om te leven, maar het is wel verstandig om te kiezen hoeveel koolhydraten je eet, en welke soort. Koolhydraten zitten in alles waar suiker of zetmeel in zit. Dus bijvoorbeeld in: brood, aardappels, rijst, macaroni, erwten en bonen, melk, fruit, snoep, koekjes en chips.

Er zijn 2 soorten koolhydraten:

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten vertragen de opname van glucose en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn onder andere: zilvervliesrijst, volkorenpasta en brood, havermout, de meeste groente, fruit, peulvruchten, melk en yoghurt. Deze voeding bevat vaak ook veel voedingsvezels. Vezels verminderen de bloedsuikerpieken en geven snel en lang een verzadigd gevoel.

Snelle koolhydraten

De snelle koolhydraten worden ook wel de slechte koolhydraten genoemd. Deze verhogen het bloedsuikergehalte in een rap tempo. Je lichaam reageert daarop, door snel insuline aan te maken, waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn onder andere: suiker, zoet beleg, aardappelen, maïs, koek, gebak, ijs en alles van witmeel.

Zijn koolhydraten slecht?

Nee, we hebben koolhydraten juist nodig. Zonder koolhydraten kan ons lichaam geen aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, opnemen en breken onze spieren af. Het probleem is, dat mensen te vaak en te veel snelle koolhydraten eten. Het gevolg is dat je bloedsuikerspiegel voor een kort moment piekt en daarna daalt. In die dip gaan mensen opnieuw eten, terwijl ze net hebben gegeten. Dat is het gevaar van snelle koolhydraten.

Je hoort weleens, dat men denkt dat diabetes het gevolg is van snelle koolhydraten. Maar dat is niet het geval. Onderzoek laat zien dat diabetes niet wordt veroorzaakt door de zogenaamde snelle suikers, maar dat mensen die veel snelle suikers eten vaak overgewicht hebben en weinig bewegen (een ongezonde leefstijl). Dat is vaak de echte oorzaak van diabetes is.

Veroorzaken brood, pasta en rijst overgewicht?

Koolhydraten leveren dus energie. Deze energie wordt gemeten in calorieën. Per gram koolhydraten krijg je ongeveer 4 kilocalorieën binnen. Het advies van het voedingscentrum is om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te halen. Dit is omdat de energie uit koolhydraten meteen gebruikt wordt door je lichaam, en niet als vet wordt opgeslagen als reserve. Normale porties pasta, brood en aardappelen zullen je dan ook niet dik maken.

Daarnaast zijn er verschillende redenen waarom een dieet zonder koolhydraten af te raden is. Ten eerste zijn vezelrijke producten goed voor je darmen, en helpen ze tegen een te hoog cholesterol. Ook is een dieet zonder koolhydraten voor veel mensen moeilijk om lang vol te houden. Wanneer je een gezond dieet wilt volgen, waarmee je ook op de lange termijneffect hebt, dan is het effectiever om een eetpatroon te kiezen dat niet enorm beperkend is.

Kun je voldoende koolhydraten uit fruit, groenten en zaden halen?

Fruit en groente zijn natuurlijk prima, maar om daar voldoende koolhydraten uit te halen, dan moet je er wel kilo’s van eten per dag. Groenten bestaan voor een groot deel uit water, daardoor is het bijna niet haalbaar om voldoende koolhydraten hieruit te halen.

Veroorzaken koolhydraten tandbederf?

Dat koolhydraten tandbederf veroorzaken is waar. Het is echter niet zo dat alle koolhydraten slecht zijn voor je tanden. Vooral enkelsuikers en dubbelsuikers veroorzaken tanderosie. Bepaalde langzame koolhydraten veroorzaken tandplak. Echter, deze koolhydraten hoeven geen tandbederf te veroorzaken. Koolhydraten zijn vooral slecht voor het gebit, wanneer ze in hoge concentraties worden gegeten en langdurig in de mond blijven.

Kun je tegelijkertijd afvallen en koolhydraten eten?

Een dieet met weinig koolhydraten kán een manier zijn om op korte termijn af te vallen. Maar veel diëtisten kunnen je vertellen dat het bijna nooit lukt om dit structureel vast te houden. Koolhydraten hebben we gewoon nodig, niet alleen om ons lichaam goed te laten functioneren, maar ook om onze hersenen goed te laten werken.

Uiteindelijk gaat het erbij afvallen om, dat je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Bewegen helpt je hierbij. Daarnaast voel je je beter wanneer je beweegt. Uiteindelijk is ons lichaam een robuust systeem: evolutionair zijn we met dit lichaam als mens succesvol. Dat systeem wordt niet op zo’n subtiele wijze aangestuurd dat het uitmaakt of de energie uit een koolhydraat of uit een vet komt. Een toename in gewicht komt vooral doordat we teveel eten.

 

Bronnen: broodengezondheid.be, gezondnu.nl en voedingscentrum

reactie op “Vragen over koolhydraten
  1. Zeer goed uitgelegd. Dank u

    Geschreven door Daniëlle op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en relevante advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder