Redenen om meer water te drinken

We weten allemaal dat je voldoende moet drinken en dat je dan beter water kan drinken dan frisdranken of koffie en thee. Maar waarom is water zo gezond en wat doet het met ons lichaam?

Water is noodzakelijk

Ondanks dat we het weten, drinken we vaak te weinig. Water drinken is noodzakelijk voor een goede gezondheid. De Europese Gezondheidsdienst adviseert mannen om gemiddeld  2 liter water per dag te drinken, voor vrouwen is dat 1,5 liter. Ben je een regelmatige sporter? Dan heb je meer vocht nodig. Ook tijdens het sporten is het belangrijk om je vochtgehalte op peil te houden want anders loop je kans op uitdroging. Een regelmatige hydratatie is essentieel voor de goede werking van het lichaam. Maar waarom precies is water zo belangrijk?

Bijna 60% van het menselijk lichaam bestaat uit water; de hersenen bestaan voor 70% uit water en de longen voor bijna 90%. Daarnaast bevat spierweefsel ongeveer 75% water, lichaamsvet bevat 10% water en beenderen 22%. Ongeveer 83% van ons bloed bestaat uit water, wat weer helpt bij de spijsvertering, vervoer van afvalstoffen en het reguleren van de lichaamstemperatuur.

Redenen om meer water te drinken

Goed voor de hersenen

Onze hersenen bestaan voor 80% uit water. Genoeg water drinken is nodig omdat je anders duizelig, nerveus en moe wordt. Daarnaast is je concentratievermogen een stuk minder wanneer je te weinig drinkt, net als je korte termijn geheugen. Het is dus van groot belang om elke dag genoeg te drinken.

Zorgt voor gezonde nieren

Onze nieren filteren afvalstoffen uit het bloed en transporteren urine naar de blaas. Zolang de nieren voldoende vocht binnenkrijgen kunnen ze deze functies, in principe goed uitvoeren. Echter, wanneer iemand consequent te weinig drinkt loop je een hoger risico op het ontwikkelen van nierstenen. Aan de kleur van je urine is te zien of je voldoende water drinkt. Wanneer je urine lichtgekleurd en bijna geurloos is dan drink je naar alle waarschijnlijkheid voldoende. Wanneer je urine donkergeel is dan is deze te geconcentreerd en drink je waarschijnlijk te weinig. Veel water drinken helpt ook om blaasontstekingen te voorkomen.

Voor een gezonde huid

Water drinken hydrateert de huid in de diepte van binnenuit. Een slecht gehydrateerde huid ziet er dof uit. Deze zal eerder droog zijn, waarbij rimpels eerder zullen verschijnen. Echter, een overdosis water zal je huid niet van alle oneffenheden verlossen. Zodra je huid voldoende gehydrateerd is, nemen je nieren het over en scheiden ze het overtollige vocht uit. Daarnaast maak je door water te drinken ook nieuw speeksel aan, wat zorgt voor de bevochtiging van de tong en de mond.

Is als brandstof voor je spieren

Water is ook van groot belang voor een goede werking van je spieren. Wanneer je cellen te weinig vocht bevatten, krijg je eerder last van spierkrampen en is de kans groter dat je minder goed presteert. Het maakt je trager en krachtoefeningen gaan je moeilijker af. Drink twee uur voor het sporten een halve liter en vul daarna regelmatig aan. Bovendien komen spierpijn, pijnlijke gewrichten en algemene spanningen in het lichaam vaker voor bij dehydratatie.

Voorkomt obstipatie

In het Westen heeft ongeveer 17% van de bevolking last van constipatie zonder aanwijsbare oorzaak. Echter, het dagelijks voldoende drinken van water kan constipatie voorkomen. Wie te weinig drinkt, zal minder regelmatig naar het toilet moeten, omdat de darmen water uit je stoelgang trekt om zelf gehydrateerd te blijven. Door dagelijks voldoende water te drinken, zorg je ervoor dat de afvalstoffen van de spijsvertering verwijdert worden. En je beperkt het risico op constipatie door de stoelgang te hydrateren. Het vocht blaast de vezels op, zodat ze makkelijker je hele darmstelsel kunnen schoonmaken.

Geeft extra energie

Bij te weinig drinken kan er uitdrogingsgevaar op treden. Als je uitgedroogd bent, dan stroomt je energie weg en voel je je moe. Dit kan zelfs al gebeuren bij een milde vorm van uitdroging van 1 of 2% van je lichaamsgewicht. Tijdens het begin van uitdrogingsverschijnselen ontstaan onmiddellijk vermoeidheidsverschijnselen. Op het moment dat je dorst hebt, dan ben je al uitgedroogd.

Middel tegen hoofdpijn

Nog een symptoom van uitdroging is hoofdpijn. Vaak als we hoofdpijn hebben komt dat doordat we te weinig water hebben gedronken. Natuurlijk zijn er talloze andere oorzaken voor hoofdpijn.

Hoeveel moeten we drinken?

De Europese Gezondheidsdienst, raadt volwassenen aan om dagelijks 1,5 tot 2 liter te drinken. De totale vochtbehoefte ligt op minimaal 2,5 liter, maar de rest halen we uit onze voeding. Hoeveel vocht je nodig hebt hangt af van leeftijd, temperatuur, inspanning, het soort eten en je gezondheidstoestand. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben meer vocht nodig dan gemiddeld.

 

Bronnen: medicalnewstoday.com en voedingscentrum.nl

Delen:  
15 reacties op “Redenen om meer water te drinken
  1. ik ben benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk drinken ?
    ik drink maximaal 0.5 ltr per dag naast 3 koffie, 1 thee, 2 bier en vrijwel altijd gezond voedsel.
    heb wel korte termijn geheugen probleem.
    ik vind water drinken niet lekker.

    Geschreven door Gerard op
    • ik drink wel daadwerkelijk 1 liter water bij het opstaan, dan nog gemiddeld minstens een liter water tijdens de dag (zeker in de zomer meer) en nog een tas koffie, waterkefir of combouĉa en melkkefir)

      Geschreven door Evi op
    • Dat is dan weer jammer

      Geschreven door Gert op
  2. Ik drink bijna nooit, omdat ik niet naar de toilet wil gaan heb nooit het gevoel van dorst. En als ik wel eens ga drinken zit ik na 1 glas helemaal vol…

    Geschreven door Thomas op
  3. @Gerard: meer mensen dan je denkt. Ik drink minstens 1a1,5 liter Spa blauw naast 1 liter thee per dag. Kruidenthee is nog t beste.
    Als je water niet lekker vindt: tis een kwestie van aanleren dan. Sommige kinderen vinden groente ook niet lekker, maar voor de gezondheid ist wel noodzakelijk. Je kan altijd water een beetje aanlengen met roosvicee en langzaam afbouwen. Of eerst meer thee gaan drinken.

    Geschreven door Ek op
  4. Ik heb me zo’n 5 jaar geleden aangewend om veel water te drinken. Heb nu gelijk dorst als ik half uurtje niets drink. Kreeg jaar geleden last van m’n maag en sindsdien drink ik vooral gekookt water. Zelden meer last van m’n maag. Je voelt gewoon dat het goed is. Ik zou Thomas dan ook willen aanraden gewoon meer te gaan drinken, het went, echt! En naar de wc gaan, waarom is dat erg? Weet niet wat voor werk je doet? Denk aan je gezondheid!!

    Geschreven door Bea op
  5. Ik drink nog minder dan jij per dag en heb ook enigszins last van mijn korte termijn geheugen.. (denk ik).

    Geschreven door Alma op
    • Cornelia,
      Ik drink ,1,5 liter water per dag vanwege hartfalen. Daarnaast koffie een sapje, kefir, nooit fris of zoete drankjes af&toe Rivella. Voel me daar erg goed bij.

      Geschreven door Cornelia op
  6. Ik ben 15 jaar ik wil op een gezonde voet gaan leven maar vind t heel lastig en drink frisdrank enz maar t lukt allemaal niet…. Kan zijn dat t komt door ADHD maar mijn geheugen is ook heel slech

    Geschreven door Anoniem op
  7. Het ligt niet aan je ADHD en ook niet aan je geheugen.
    Het is een kwestie van echt willen en doorzetten.

    Geschreven door Tandor op
  8. Voor je ADHD zijn die suikers (in frisdrank) al helemaal slecht! Probeer es een tijd water in plaats van frisdrank. Tuurlijk is het wennen, maar ik denk dat je dan ookminder last zult hebben van je ADHD. Het is het waard te proberen, toch? Succes!!!

    Geschreven door Bea op
  9. welke vezels worden er precies opgeblazen?

    Geschreven door Elea op
  10. Ik drink minstens 2 liter per dag in de vorm van water/thee/melk/maltbier/koffie/soep/ en voel me er goed bij. Is ook heel goed voor de werking v/d Prostaat. Ik controleer dat met een lege literfles 2 maal vullen. Ik ben 90 jaar en het gaat prima. Groeten N/M.

    Geschreven door Nan. op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief