- Anoniem20 maart 2017 om 20:28
Hoi,
Ik ben een vrouw van 20 jaar. Ben ongeveer 1,78 meter lang en woog (vorige week) 88,8 kilo. Dit is te zwaar en om deze reden ben ik vorige week begonnen met het bijhouden van een eetdagboek en het gezonder eten. Nou ben ik erachter gekomen dat ik op een dag gemiddeld maar 1200 caloriën binnen krijg, terwijl het gemiddelde voor een vrouw rond de 2000 ligt.
Dit is wat ik gemiddeld eet op een dag:
Ontbijt:
2 crackers met filet americain/kipfilet/kalkoenfilet (ik probeer in ieder geval altijd mager vlees)Lunch:
2 (spelt) boterhammen of 2 meergranen broodjes met gebakken ei of filet americain/kipfilet/kalkoenfilet.Diner:
Gewoon wat de pot schaft, ik woon nog thuis en heb geen mogelijkheid om zelf mijn eten te koken. Meestal eten we gewoon ‘normaal’ zoals een AVG’tje, stamppot, macaroni, enz. Wel kook ik zelf zo’n 1 à 2 keer per week en maak ik bewuste keuzes in wat ik maak.Daarnaast neem ik meestal nog 1 of 2 stuks fruit als tussendoor en verder drink ik alleen water en thee.
Ik sport 2 à 3 keer in de week (volleybal), ga af en toe een stukje wandelen of fietsen en af en toe doe ik een work out via YouTube (bijv. dansen).
Ik heb zelf het idee dat ik al best ‘gezond’ bezig ben maar het lukt me niet om af te vallen. Kan dit komen door mijn calorie inname? Hoe los ik dit op en hoe val ik op een gezonde manier af?
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 maart 2017 om 22:56Je moet ook na 1 week niet meteen veel resultaat verwachten. Je lichaam moet namelijk ook even aanpassen. Maar 1200 Kcal is wel aan de lage kant. Dat zou toch wat hoger moeten. Ca. 1600 Kcal
Gebruik de eetmeter van het voedingscentrum on een beter beeld van je voeding te krijgen en tips waar je kunt verbeteren.
ReagerenAnoniem20 maart 2017 om 23:48@ Tandor
Sorry, niet erg duidelijk gemaakt in mn bericht maar ik bedoel inderdaad hoe ik nou meer calorieën kan gaan eten zonder aan te komen omdat ik juist van plan ben om af te vallen..
ReagerenJohn (moderator)
21 maart 2017 om 00:10Gebruik daarvoor de eetmeter.
ReagerenCatootje21 maart 2017 om 07:09Het gaat niet alleen om de calorie-inname maar over evenwichtige voeding en dat je je verzadigd voelt. Daarbij is een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan de neurotransmitters en hormonen verstoren en kan leiden tot insulineresistentie. De snelle suikers zoveel mogelijk vermijden – maar dat doe je al – en bij elk eetmoment ook eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels eten. Vooral zoet fruit kan zorgen voor vetopslag. Wat de insulinegevoeligheid vergroot, is onder andere omega 3, zoals visolie en lijnzaadolie. Beste is om je eens te verdiepen in wat gezonde voeding is. Daar zijn sites, ff googlen op insulineresistentie.
Reageren
Het beste is ook om vóór het ontbijt te bewegen, om allerlei lichaamsprocessen op gang te krijgen. Vóór het eten bewegen is sowieso beter. Beter ook geen toetjes eten; dat zorgt ervoor dat je vet gaat opslaan.