Afvallen tijdens de overgang: zo lukt het wel

Afvallen tijdens de overgang: zo lukt het wel

Aankomen, veel vrouwen hebben hier tijdens en in de periode voor de overgang last van. Waarom kom je eigenlijk aan tijdens de overgang en hoe kun je dat extra gewicht kwijtraken? Afvallen tijdens de overgang: zo lukt het wel.

Waarom gewichtstoename bij de overgang?

Wanneer je in de overgang komt, dan veranderd en veel in je hormoonhuishouding. Naarmate de voorraad eicellen in de eierstokken afneemt, maakt het lichaam ook minder oestrogeen en progesteron aan. Het hormoon oestrogeen, dat is het vrouwelijk hormoon, heeft invloed op een groot aantal functies. Zowel mentaal als lichamelijk.

Eén van de lichamelijk gevolgen is gewichtstoename. Die gewichtstoename is eigenlijk te wijten aan een combinatie van factoren: zo vermindert je spiermassa en verloopt je stofwisseling langzamer, hierdoor verbrand je minder calorieën. Daarbovenop kan ook nog eens dat de verdeling van vet over je lichaam verandert, waarbij vooral je taille en buik bezocht worden. Echter, dit is niet enkel een vrouwelijk probleem. Ook mannen van middelbare leeftijd kunnen een rondere buik en taille krijgen, helemaal wanneer ze niet voldoende bewegen. Hieruit kun je concluderen dat niet alleen veranderingen in de hormoonhuishouding de oorzaak van deze gewichtstoename bij vrouwen is. Het is de combinatie van een vertraagde stofwisseling, afname van spiermassa en toename van vetmassa.

Afvallen tijdens de overgang

Je lichaam is in de overgang uit balans en je moet je realiseren dat afvallen of op gewicht blijven, anders is dan daarvoor. Door een verandering in die hormoonhuishouding heb je niet alleen met fysieke veranderingen te maken, maar ook met mentale. Stemmingswisselingen en vermoeidheid komen vaak boven op de lichamelijke klachten. Soms kan het dan moeilijk zijn om voldoende discipline te hebben om een gezonde leefstijl vol te houden.

Tips voor gewichtsbeheersing tijdens de overgang

De meeste winst haal je uit een gezonde en actieve levensstijl. Wat kun je nog meer doen om je gewicht onder controle te houden of om af te vallen?

Krachttraining

Naast oestrogeen en progesteron maakt je lichaam in de overgang ook minder testosteron aan. Hierdoor neemt je spiermassa af. Door aan krachttraining te doen zal die spiermassa toenemen, waardoor je vetpercentage in verhouding afneemt. Door die opbouw van spieren zal ook de stofwisseling verhogen, wat leidt tot meer vetverbranding. Je verbruikt niet alleen energie tijdens de krachttraining zelf, maar ook de periode van rust daarna.

Alcohol met mate

Alcohol vertraagt je stofwisseling en bevordert vetopslag. Daarnaast gaat het de vertering van gezondere voedingsmiddelen tegen. Daarom is het verstandig om je alcohol inname te beperken.

Zorg voor voldoende eiwitten

Eiwitten zorgen voor een voldaan gevoel, verhogen de verbranding en zijn belangrijk voor de spieropbouw. Zorg er daarom voor dat je tijdens de overgang voldoende eiwitten eet. De eiwitbehoefte verschilt per persoon, maar je kunt er globaal van uitgaan dat je tussen de 0,8 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig hebt.

Vermijd snelle koolhydraten

Kies voor koolhydraten die veel vezels bevatten zoals: groenten, fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst, producten die gemaakt zijn van spelt, boekweit en amarant. Vermijd wit meel producten, suiker en vruchtensappen uit pak, maar ook de verse vruchtensappen. Deze producten zitten vol snelle koolhydraten en snelle koolhydraten breken heel eenvoudig af en worden direct omgezet in glucose, waardoor je lichaam in één keer een enorme golf suikers te verwerken krijgt. Deze snelle koolhydraten geven je ook geen vol gevoel.

Als afvallen maar niet wil lukken

Wanneer je die gezonde en actieve levensstijl volgt, maar toch aankomt of niet afvalt, laat dan je schildklier eens controleren. Het kan zijn dat die niet (meer) behoorlijk werkt, hoewel dit maar bij vijf procent van de mensen voorkomt en dan vooral bij vrouwen en zestigplussers. Een slecht functionerende schildklier kan gewichtstoename veroorzaken maar ook vermoeidheid, spier- en gewrichtspijn en zelfs een depressie.

 

Bronnen: Isala, Healthline en WebMD

 

Delen:  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief