Zoeken Vraag het forum

vitamine b12 injecties

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi allemaal,

Ik ben een studente van 22 jaar en heb een vraagje over vitamine b12 injecties.

In april is (eindelijk, na 4 jaar) duidelijk waar mijn klachten vandaan komen: een vitamine b12 tekort.
    Ik startte gelijk met 5 weken 2x per week een injectie en vervolgens was het plan om 1x in de 2 maanden een injectie te krijgen.
    Tijdens de kuur merkte ik af en toe dat het wat beter leek te gaan. Er waren zelfs momenten dat ik geen hoofdpijn had! Ook de slappe armen en spierpijn leken minder te zijn. Het was een wonder 🙂
    Twee weken na de kuur zakte dit weer af. Ik werd weer moe, kreeg weer elke dag hoofdpijn etc. Ik besloot op eigen houtje maar 1x in de maand voor een injectie te komen.
    Inmiddels ben ik weer terug bij af en ik voel me echt vreselijk. Ik heb nu twee keer gehad dat ik ineens weer helemaal niet goed werd en snel een injectie wilde hebben. Wat overigens geen verschil maakte, want na de injectie bleef ik me ellendig voelen.
    Wat is handig om volgende week aan de reumatoloog voor te stellen? 1x in de 2 weken? 1x per week? Nog een kuur?

Ik heb coeliakie, dat zou de oorzaak kunnen zijn van het tekort, maar zou het ook ergens anders door kunnen komen? Ik eet gewoon vlees en eieren, dus zou genoeg binnen moeten krijgen..

Alvast bedankt!

M.

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Voor B12 injecties geldt eigenlijk het volgende behandelschema:
    Er dient begonnen te worden met 10 injecties met een interval van minstens 3 dagen. In de praktijk komt dit neer op 2 injecties per week, 5 weken lang. Eventueel kan men kiezen voor 10 wekelijkse injecties.
    Vervolgens dienen de injecties voortgezet te worden met een frequentie van 1 maal per week, indien er sprake is van neurologische klachten of indien er (nog) te weinig resultaat is. Afhankelijk van de klachten dient deze frequentie te worden voortgezet tot de klachten grotendeels verdwenen zijn.
    Vervolgens kan de frequentie langzaam worden afgebouwd. De juiste dosering is die, waarbij de klachten wegblijven. Daarna kan worden afgebouwd tot een frequentie van één maal per maand tot één maal per twee maanden.
    Eén maal per twee maanden is de minimale frequentie.

Indien de injecties (te) weinig effect hebben, dient er aanvullend onderzoek gedaan te worden naar folium, ferritine en vitamine B6. Indien er een tekort bestaat van één of meerdere van deze vitaminen/mineralen, is de werking van de injecties beperkt. Na aanvulling van eventuele tekorten is een duidelijke verbetering te verwachten. Indien ook dit uitblijft, is een verder onderzoek naar eventuele onderliggende aandoeningen aan te raden. Met name auto-immuunaandoeningen komen regelmatig samen voor met een vitamine B12-tekort.
    Bij blijvende neurologische klachten is het aan te raden een neuroloog te raadplegen.

[size=2]bron: Farmaceutisch Kompas.[/size]

Reageren
    Anoniem

Thanks voor je snelle reactie Tandor!!
    Ik zal bij de reumatoloog aangeven dat ik de komende tijd in ieder geval 1x per week een injectie wil krijgen.
    Heb woensdag een afspraak staan daar 🙂

Reageren
    Anoniem

En ik zal ook verder onderzoek aanvragen.
    thanks voor de duidelijke uitleg 🙂

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.
    Laat nog even wat weten als je bij de reumatoloog bent geweest.
    Succes.

Reageren
    Anoniem

Nou ik ben dus bij de reumatoloog geweest en ze zei dat ze de injecties niet vaker voor kan schrijven als mijn waardes hoog zijn. Nu is er gister weer geprikt en ik hoor woensdag wat de waardes zijn.
    Ze verwijst me nu door naar vermoeidheid en pijn centrum in Lelystad. Iemand daar ervaring mee??
    Pff wat een gedoe. Als ik die prikken krijg gaat het goed, snap niet waarom er zo moeilijk over wordt gedaan. Het zijn vitamines, geen gevaarlijk medicijn..
    Maar goed. Misschien dat ze daar wel de hoge dosis kunnen geven die ik nodig heb.

Reageren
    John (moderator)

[quote]Het zijn vitamines, geen gevaarlijk medicijn..[/quote]Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ook vitamines kun je overdoseren. Als je B12 waarde goed is moet je ook geen injecties krijgen. Maar eens even afwachten wat de uitslag is a.s. woensdag.
    Wel goed dat ze je doorverwijst. Er zal gekeken moeten worden waar je klachten vandaan komen. Ook als het je B12 gehalte te laag blijkt te zijn zal naar een oorzaak gezocht moeten worden.
    Ben je vegetariër? Hoe is het met je voeding gesteld? Gebruik je voldoende voedingstoffen die B12 bevatten?

Reageren
    Anoniem

Over doseren met b12 kan niet, het teveel verlaat via je urine. Dus dat klopt niet wat je zegt.
    Ik ben geen vegetariër, eet elke dag vlees en/of ei. Heb coeliakie dus het zal misschien
    gewoon aan mn opname liggen vanuit mijn maag of darmen.
    Gelukkig heb ik nog 5 ampullen thuis dus kan nog even ermee door en anders ga ik zelf wel leren prikken en ze bestellen via internet als dat in Lelystad niks oplevert.

Reageren
    John (moderator)

Met overdoseren bedoelde ik niet dat het schadelijke gevolgen zou kunnen hebben. Het heeft alleen totaal geen zin om teveel B12 te gebruiken als je daarmee boven de bovenwaarde komt. Dat bedoelde ik met overdoseren.
    Overigens kan de coeliakie inderdaad de oorzaak zijn dat er bepaalde stoffen niet goed worden opgenomen.

Reageren
    Anoniem

Oke, maar blijkbaar heeft het voor mij wel zin, want ik voelde me heel goed na 6/7 weken na het starten met die prikken. Maar nu is het met minder injecties weer helemaal ingezakt.
    Als mij waardes hoog zij betekent het natuurlijk niet dat ik me gelijk goed voel. Maar zo denken artsen er dus wel over..

Reageren
    Alicia
    1. Eenmaal injecties heeft bloedprikken geen zin. De waarde zal zoiezo hoog zijn. B12 is een wateroplosbare vitamine en het teveel plas je uit
    Reageren
    Wat een slecht advies !

Ben jij dokter ? Verdiep je in B12 , je roept maar wat

Reageren
Reageer op: vitamine b12 injecties
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.