Zoeken Vraag het forum

Vitamine B12 tekort

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • dian

Vraagje. Ik heb een b12 tekort (116)
    Voel me echt een wrak, heel erg vermoeid, maar ook een slecht geheugen en een wazig zicht enz enz voel me vaak gewoon eng/raar.
    Ben inmiddels aan de injecties, 2 keer per week sinds 3 weken, maar merk nog niet veel, alleen als de dag voordat ik weer een injectie rijg heb ik echt een terugval, komt dat bekend voor?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zal toch even duren voordat je B12 weer op peil is .

Reageren
    Catootje

Het hoeft niet alleen een tekort aan B12 zijn. Kan ook je hele voedingspatroon en tekorten aan andere stoffen zijn. Zo werkt vitamine B12 samen met de andere B-vitamines dus kan het zinvol zijn om een sterk B-complex erbij te gebruiken. Verder is voor de aanmaak van stoffen als carnitine en creatine onder andere vitamine B12 nodig. Gebruik van dit soort stofjes kan ervoor zorgen dat er minder B12 nodig is. Als je misschien weinig vlees eet: daar zitten veel meer stofjes in die je tekort kan komen als je vleesloos eet.

Reageren
    Sebastiaan

Hoi,

Wat erg belangrijk is, is dat je niet stopt met de injecties. Bij (ernstige) neurologische afwijkingen 2 jaar lang minimaal om de 72 uur injecteren (om de 48 uur kan/mag ook) i.m. Dat je nog geen verbetering voelt, kan zijn omdat je klachten wellicht al jaren duren. Het lichaam breekt eerst rode (beschadigde) bloedcellen af, alvorens het nieuwe cellen/weefsel kan aanmaken. Je kunt dus ook last krijgen van zogenaamde beginvererging. Belangrijk is dan dat je niet stopt, maar door blijft gaan met injecteren. Als je stopt, zullen je klachten terugkomen, maar dan helaas nog heftiger.

Tabletten in welke vorm dan ook helpen niet. Dit verdoezeld alleen de waardes, maar je klachten blijven. Let geldt ook voor foliumzuur.

Zet je de injecties zelf? En heb je vooraf uitgebreid bloed laten prikken? (Serum B12, MMA en homocysteine)

Tip: kijk even op de site van B12 Insituute: https://b12-institute.nl
    En lees de site van Hendrik de Jong: https://home.kpn.nl/hindrikdejong/

Onthoud tevens het volgende: De reguliere geneeskunde / wetenschap heeft helaas onvoldoende kennis van B12. Ga ga dus niet klakkeloos af op het advies van je huisarts/neuroloog/hematoloog etc. Zij zullen grotendeels met Farmaceutisch Kompas volgen. Deze info lang niet altijd afdoende voor de juiste behandeling.

Ik ben zelf geen arts, laat dat duidelijk zijn. Maar wel ervaringsdeskundige die zich op alle mogelijk manier heeft ingelezen en zelf gediagnosticeerd B12 tekort.

Mijn klachten voorheen o.a.: nervositeit, paniekaanvallen, hyperventilatie, (korte termijn) geheugenverlies, afasie, wazig zien, duizeligheid, vermoeidheid, overgevoelig, voedselintoleranties etc.

Nu na B12 injecties nemen mijn klachten ruimschoots af. Succes gegarandeerd en kan gelukkig weer lekker normaal leven en genieten 😉

Reageren
    Hopeloos

Als zo lang ik kan herinneren ben ik mie geweest. Als kind al, pubertijd veel uitjes afgezegd…concentreren op school was killing, heb de stempel ADHD gekregen. Vond ik niet kloppen maar goed. En mega vergeetachtig, vanaf mn 20e ongeveer. Ik weet hele vakanties niet meer. Mn vriendinnen zeggen vaak dingen, waar ik echt geen weet van heb. Intens uitgeput, zeker na de komst van 2 kinderen 14 jaar geleden. Daarna hormonaal totaal uit bakans, elke hormoonverandering ervaarde ik in mn lichaam. 3x per maand. Vreselijk die buien. 4 jaar niet kunnen werken. 2x relatie over. 4x verhuisd. Wat een ellende en een onrust. 4 jaar niet gewerkt, zo uitgeput was ik. 3 ziekenhuizen en 3 huisartsen afgelopen in 10 jaar tijd. Na testen op alternatieve tour kwamen vele intoleranties naar voren. Voeding totaal omgegooid. Na 2 jaar nog steeds moe. Veel neurologische problemen. Paniekaanvallen, schokken, warm/ koud, hyperventilatie, kortademig en kon niet eens blijven zitten van vermoeidheid bepaalde dagen in de cyclus. Duizelig erbij. Zelf een keer met ambulance meegenomen 2020, dat was na injectie tegen herniaklachten. Vreselijk. In mei 2022 op vakantie voelde ik me niet fit… ik dacht maar weer een bloedprikken. Foliumzuur te laag, b6 verhoogd, b12 250. Slik maar foliumzuur… dat ging 5 dagen goed en daarna deed mn tong zeer, duizelig, kon niet eens recht lopen, lag snachts wakker. Ik heb gepraat als brugman en gehuild dat ik onmiddellijk die injectie in mn bil wil. Nu bij b12 kliniek geweest. Hij was niet heel erg onder de indruk. Maar zei wel dat mn klachten zeker in het plaatje past. Nu 6 weken, 2x per week, daarna 3mnd 1x per week injecteren. Ik merk zeker verschil, maar na 36 uur zakt het af. Buiten dat die reactie op hormonen ook sterk blijft.
    Is dat bij jullie bekend??? Die overgevoeligheid op hormonen???

Reageren
    Catootje

@Hopeloos. Foliumzuur en zeker de niet-actieve vorm kan problemen geven en zeker als je geen B12 gebruikt. Er is een stichting B12-tekort, die je wellicht verder advies kan geven over die B12. slik het zelf in de vorm van druppels maar niet iedereen redt het daar op. Verder zijn er allerlei factoren die de opname van B12 kunnen verminderen. Er zijn ook middelen die die opname kunnen verbeteren. Verder hebben alleengeboren tweelingen vaak een probleem met de opname van B12.
    Weet niet wat je precies hebt gedaan op alternatief gebied. Of ook gekeken is naar voedingssupplementen en misschien celzouten. Veel vrouwen die oestrogeendominantie hebben. Je leverwerking is dan belangrijk. Verder kan progesteroncrème een stukje helpen. Verder denk ik een beetje aan schildklierproblemen. Vaak is er niks mis met de schildklier zelf maar zijn het de onderliggende problemen.
    Je zegt dat je je voeding al hebt omgegooid. Misschien dat er nog winst te behalen valt. Eet zelf vooral boekweit omdat ik veel andere dingen niet kan verdragen. En zorgen voor voldoende gezonde vetten.

Reageren
Reageer op: Vitamine B12 tekort
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.