Zoeken Vraag het forum

Starten met B12 injecties

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mira

In mei 2007 ben ik behandeld voor baarmoederhalskanker (6 chemokuren, 26 bestralingen) Na de behandeling kreeg ik eind 2007 een hartinfarct (gedotterd en 2 stents geplaatst) In 2009 operatie aan de dunne darm waarbij een gedeelte van 15 cm. uit het laatste stuk is verwijderd. Hierna altijd last blijven houden van bestralingsdiarree. Vorige huisarts prikte op B12 en ik had een tekort waarna ik B12 injecties begon te krijgen. Na de opstartdosis, verdween de huisarts en was ik gedwongen naar een andere te gaan. Deze heeft nooit de B12 opnieuw willen opstarten ondanks dat ik het verschillende malen aangaf dat ik mij niet meer goed voel sinds ik die injecties niet meer krijg. In december 2016 geprikt op B12 en dat was 150. Volgens de arts was dat goed. Mijn klachten bleven en ik ben gaan zoeken op B12, daar was 150 wel een ondergrens. Ik dus 3 weken geleden terug naar de huisarts en er weer over begonnen en dat 150 te laag is. Toen gaf hij mij dus 1 injectie en over 3 maanden moest ik maar weer eens terugkomen. Nu lees ik overal dat men een opstartdosis van 10 injecties geeft. Ik weer terug naar de huisarts (andere arts, zelfde praktijk) en dit aangekaart. Moest ik eerst maar B12 laten prikken, maar ik zei dat dat geen zin heeft na een injectie. Huisarts dwars, eerst prikken. Waarde was nu 500 (3 weken na de injectie) Huisarts blijft er bij, geen opstartdosis, maar nu over 2 maanden volgende injectie. Is dit een normale procedure?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Omdat je laatst gemeten waarde binnen de referentiewaarden ligt is een oplaaddosis niet nodig. En dat wordt ook bevestigd door de hoger gemeten waarde na een injectie.

Reageren
    Mira

Oke, bedankt voor je reactie. Maar als je alle klinische verschijnselen hebt van een B12 tekort met een referentiewaarde aan de ondergrens dan dacht ik dat je toch echt een opstartdosis nodig had. Ook gelezen dat als je eenmaal een tekort hebt door maag-darmaandoeningen je dan levenslang injecties nodig hebt.

Reageren
    John (moderator)

Die opstartdosis hoeft niet perse. de injectie heeft in ieder geval gewerkt.

B12 wordt vooral geblokkeerd wanneer er door een gastritis geen intrinsic factor door de maagwand wordt aangemaakt. Maar dat is bij jou net aan de orde. Je B12 waarde is immers gestegen en een gastritis is niet vastgesteld bij de gastroscopie

Reageren
    Catootje

Soms kunnen medicijnen nodig zijn. Wel is het zo dat elk medicijn ook een belasting van je lichaam is en je lichaam ook berooft van allerlei voedingsstoffen. Wat aanvulling, onder andere vitamine C, kan dus zinvol zijn. Ook het lichaam ontgiften kan goed zijn.

Wat B12 betreft kunnen zuigtabletten, wel in de vorm van methylcobalamine en/of adenosylcobalamine. Als je huisarts geen injecties wil geven zou je, afhankelijk van je financiele situatie, zelf wat kunnen regelen. Er zijn wel adressen, zoals waar je ook een infuus met vitaminen kan krijgen en je daarnaast kan kiezen voor een B12-injectie.

Reageren
    Bas

Hoi,

Door de operatie kun je heel goed een opnametekort B12 oplopen. Deze is waarschijnlijk blijvend, gezien je operaties/verwijdering van een deel van de dunne darm. Belangrijk is dus Hydroxocobalamine i.m. injecteren minstens om de 72 uur. Klachten zullen daardoor afnemen. Let erop dat de klachten ook in heftigheid kunnen toenemen, dit kan beginvererging zijn. Blijf altijd doorgaan met injecteren, tot het opname probleem is opgelost. Neem geen tabletten, deze werken niet. Dit verdoezeld alleen de waarde, maar de klachten blijven.
    Dat de waarde zo snel zakt heeft dus te maken met een opname probleem veroorzaakt door de operaties. Geef niet op en ga voor dit advies. Ik ben geen arts, maar wel ervaringsdeskundige! Ga aan de slag voordat het te laat is.

Reageren
Reageer op: Starten met B12 injecties
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.