Zoeken Vraag het forum

2-3 jaar vermoeidheid; ben er helemaal klaar mee!

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Nadat ik een tijdje rustig aan heb gedaan en wat meer ritme in mijn leven heb gebracht, ben ik een beetje tot de volgende conclusie gekomen. Ik ben overigens de topic starter;)

Er waren eigenlijk 2 soort klachten. Soms niet lekker in je vel zitten en de ‘hersenklachten’ dus weinig concentratie en veel geheugenverlies en heel veel vermoeidheid.

Op een of andere manier voel me na deze dagen van rust wat beter in me vel. Ben wat gestructureerder gaan leven en met een duidelijker ritme. Al wil het me ’s avonds niet vaak lukken, ’s ochtends ben ik er voortaan redelijk vroeg uit. Wat ik ook merk is dat wanneer ik een keer uitslaap, mezelf die dag enorm lui/moe voel maar dat ik de dag daarna als ik vroeg op sta weer wat fitter ben. Soms heb ik denk ik dus gewoon wat langer slaap nodig. Ook ben ik gaan accepteren dat ik wat heb en wordt niet meer ‘boos’ op mijzelf wanneer ik iets fout doe (al lukt dit niet altijd).

Door deze aanpassing de afgelopen weken ben ik me dus ‘normaal’ gaan voelen. Ik zeg niet dat ik nu goed in me vel zit, maar ik voel me niet vaak meer wat minder. Kan me nog herinneren dat ik dagen op me kamer alleen lag omdat ik mezelf down voelde. Ook de vermoeidheid is sterk afgenomen wanneer ik me aan dit ritme hou! (positief dus!).

Enige probleem is wel dat echt nog enorm veel problemen heb om me ergens op te focussen en mijn geheugen. Ben er nog steeds niet helemaal bij heel de dag en het switcht nog steeds van dag tot dag. Simpele dingen als mijn verjaardag van mijn vriendin, vakantiebestemming van mijn ouders vergeet ik gewoon. Ook gewoon de simpele dingen en alles wat ik lees en moet onthouden moet ik opschrijven, echt alles! Ik zeg niet dat dit niet bij meer mensen voorkomt, maar ik hoefde dit nooit te doen. Kreeg alles enorm eenvoudig erin gestampt en onthield echt veel dingen die ik door de dag heen binnenkreeg.

Morgen weer een gesprek bij de psycholoog en daar ga ik dit ook even aankaarten. Om alles even samen te vatten, in de meeste gevallen van de tijd;

– ‘somberheid’ ‘niet lekker in je vel’ gevoel bijna weg.
    – Vermoeidheid, als ik me aan mijn ritme hou, is minder. Merk bijvoorbeeld dat ik nu wel moe ben maar heb slecht geslapen.
    – Toch ben ik nog wel een beetje suf heel de dag en heb ik het idee dat ik er niet bij ben.
    – Hersenproblemen is echt nog niks positiefs aan verandert. Geheugenprobleem is wel de grootste issue nu.

Heb je eventueel hier nog hulp over?
    Ik zit zelf heel erg te denken wat het kan zijn, daarom heb ik even onderstaand lijstje getypt om te kijken of je daar iets uit kan halen.
    – Ikzelf besteed gemiddeld 8 uur per dag aan een computer voor 7 dagen in de week. Ik merk dat ik vaak wazig ben als ik mijn laptop verlaat en even iets anders ga doen. Dan lijk ik er met mijn gedachten niet bij te zijn en ben ik beetje verstrooid in mijn hoofd.
    – Ook heb ik bijvoorbeeld last van naar boven kijken als zon schijnt.
    – Overigens heb ik bijvoorbeeld ook zelf in mijn hoofd dat ik nergens tijd voor heb omdat ik eigenlijk altijd wel iets te doen heb. Toch is dit niet altijd zo.
    – Toch onderneem ik nog maar weinig omdat ik vrij ben met een vrije dag, terwijl ik die op dit moment volgens mij voldoende heb. Ook speelt hier de ‘zin’ factor een rol.
    – Ik verzuim het ook om simpele dingen te doen die toch wel belangrijk zijn; voorbeelden hiervan zijn huissleutel bij laten maken, kadotjes kopen etc
    – en ik merk dat wanneer ik geld op me bank heb staan me eigen ook beter voel.

Als ik zelf nadenk en besef wat ik nou later echt wil worden dan is dat alsvolgt;
    – financiele zekerheid, niet veel geld maar voldoende om goed te leven
    – alles op orde. Ik wil als het ware alles op orde hebben en zorgen dat alles in huis is. Zodra iets op is dan wil ik dat ik dit meteen aanvul.
    – Voor iedereen klaar staan.

Ik merk dat ik bovenstaande dingen af laat weten de laatste tijd (op financieel na).

Om nog 4 typerende voorbeelden te geven van wat ik bedoel, wat ik dus wel zou willen hebben en had maar dus nu totaal niet meer heb!;
    – Mijn vriendin spaart geld in voor een goed doel. Een vriend van mij had als grapje gezegd dat ze zijn auto wel kon wassen voor een x bedrag. Toen is ze smiddags op haar vrije dag met de bus 30 minuten naar haar ouderlijk huis gereden om was spullen te halen. Daarna heeft ze weer 30 minuten naar haar eigen kamer moeten reizen en heeft daarna ’s avonds de auto staan wassen. (ik heb totaal geen motivatie om dit te doen;)

– Ik vind het belangrijk om leuke kleren te hebben, maar op mijn vrije dag heb ik totaal geen zin om naar de stad te gaan om iets leuks te kopen. Lijkt wel alsof dat no-area voor mij is terwijl ik het resultaat wel leuk vind.

– Vrienden van me gaan onverwachts naar een pretpark, mij lijkt dit heel leuk (ik moet werken), maar ik heb toch niet echt zin om mee te gaan. Dit geldt ook met vakanties, ik doe het allemaal wel maar sta totaal niet te popelen om te gaan.

– Toen ik vroeger naar de kroeg ging stond ik lekker met iedereen te praten. Nu heb ik op sommige dagen het liefst dat we met vrienden gaan en dat ik op een barkruk kan zitten en lekker me drankje opdrinken zonder ook maar 1 woord te zeggen… Beetje raar vind ik dit, vaak vind ik het ook niet leuk zolang ik me niet helemaal heb volgegoten met drank…

Dus bij alle 3 de dingen is het eindresultaat leuk, maar vind ik de weg er naartoe niet leuk. Nou komt dit wel vaker voor maar toch wil ik dit allemaal heel graag doen, maar iets in me houdt me tegen aangezien ik geen zin heb.

Het is een hele lap tekst, maar wilde even een update geven over mijn huidige klachten en ik hoop dat je nog met wat goed advies komt Tandor. Overigens ga komende maandag naar de huisarts (dat is ook zoiets, ik wil gaan, ik wil me leven op orde hebben, wil weten of hij iets kan betekenen voor me, maar het daadwerkelijke doen is er niet…)

Overigens denken de psychologen nog steeds aan een soort van burn-out en hebben ze mij dan de opdracht gegeven om de komende tijd rustig aan te doen. Dit lukt naar behoren alleen ga nog wel ’te’ vaak naar de kroeg met mijn vrienden. Komt gewoon doordat ik aan hun niks zie terwijl dan hun ook veel en laat thuis komen en alcohol nuttigen. Waarom hebben hun geen last en ik wel? Dan ga ik toch vaak mee terwijl ik liever thuis blijf.

John (moderator)

Dat je tegen een burn-out aan zit zou wel eens kunnen. Ook het “geheugen”probleem en dingen niet kunnen doen die je eigenlijk wel zou moeten, je dus niet kunnen motiveren om dingen dan ook daadwerkelijk te doen kunnen daar tekenen van zijn. Het voortdurend uitstellen van dingen die je je wel had voorgenomen.
    Hier zou je eventueel zelf iets aan kunnen doen. Je zou een to do list kunnen maken en die met iemand uit je directe omgeving delen die er dan ook op toeziet dat je de dingen die op de lijst staan ook daadwerkelijk uitvoert en je daaraan herinnert. Dat wil echt nog wel eens helpen.
    Soms maak je jezelf wijs dat je het te druk hebt om bepaalde dingen te doen omdat je daar gewoon geen zin in hebt of jezelf niet kunt motiveren en ze doorschuift. Hiervoor geldt dus de regel: van uitstel komt afstel!

Een ander ding dat ik zag staan, baarde me wel wat zorgen.
    [quote]Ikzelf besteed gemiddeld 8 uur per dag aan een computer voor 7 dagen in de week. Ik merk dat ik vaak wazig ben als ik mijn laptop verlaat en even iets anders ga doen. Dan lijk ik er met mijn gedachten niet bij te zijn en ben ik beetje verstrooid in mijn hoofd.[/quote] Het is natuurlijk niet vreemd dat je dan een wazig gevoel hebt en er niet met je gedachten bij bent. Hier moet je toch echt iets aan gaan doen. Dit is namelijk een van de oorzaken waarom je passief bent en waarschijnlijk ook gedeeltelijk de oorzaak voor je geestelijke vermoeidheid.

Je hebt in ieder geval een goede start gemaakt om toch alvast wat dingen aan te pakken en voor jezelf duidelijk in beeld brengen welke problemen er zijn. Dat is zonder meer positief en zoals je al hebt gemerkt heeft het ook nog een positief effect. Nu volhouden en doorgaan.

Reageren
    Anoniem

Bedankt weer voor je snelle reactie Tandor, wat moet ik toch zonder jou!

Ik heb zeker wat aan je tip met actie ondernemen. Merk gewoon dat mijn motivatie zo schommelend is dat ik de ene dag wel van alles kan doen en de andere dag niet. Nou zijn alleen die minder dagen juist meer aanwezig. Dus een to-do list is zeker iets waar ik mee kan gaan werken.

De reden van mijn overmatige computergebruik is omdat ik 2 dagen in de week werk binnen een bedrijf op me laptop. De andere 5 dagen wil ik eigenlijk heel de dag voor mijzelf werken, heb namelijk een eigen bedrijf. Niet groots, heb geen personeel, geen kantoor etc maar zorg dat websites goed ranken in de zoekmachines;). Ik merk dat ik dit zo graag wil bewerkstelligen dat ik onbewust ook mezelf te vol plan. Dit is wat ik al aangaf met het ’s avonds vrij plannen etc. Ik ga nu ook mezelf in de weekend vrij plannen en het ook echt loslaten. Ik ben bij wijze van spreken ‘verslaafd’ aan mijn laptop en neem hem overal mee naartoe. Werk ik niet dan kijk ik wel een serie of speel ik een spelletje erop. Dus ga proberen om in de weekend en avonduren mijn laptop gewoon uit te zetten en mijn gedachten ergens anders op te focussen. Rust is namelijk juist iets wat ik nodig heb en ik denk dat ik door het sluiten van mijn laptop al heel wat rust krijg.

Mijn laatste gesprek bij de psycholoog was gisteren. Ik vind het toch altijd wel fijn om met haar te praten over mijn problemen. Ook zijn er 2 dingen duidelijk geworden in dit gesprek:
    – Ik blijf maar zoeken naar oplossingen voor mijn problemen, ook dit topic hier is natuurlijk een voorbeeld. Ik wil gewoon zo graag weten wat het probleem is dat ik me misschien te druk maak. Probleem is alleen dat mijn geheugen mij dermate in de weg zit dat ik merk dat ik niet normaal kan functioneren waar ik dat wel zou moeten kunnen. Voorbeelden zijn gewoon heel simpel als namen onthouden, presentaties geven en gewoon simpele agendapunten etc vergeten. Ik hoor het wel allemaal maar het komt niet bij me binnen/me hoofd zit te vol en ben het eigenlijk na 5 minuten weer kwijt. Het voelt ook alsof ik er niet mee bezig ben. 6 maanden terug is wel gebleken dat wanneer ik moet presteren in de zin van tentamens dan lukt het wel…. Overigens is dit wel mijn grootste oorzaak.
    – We gaan dieper in mijn jeugdsituatie omdat ze denkt dat ik daar teveel hooi op mijn vork heb genomen. Tevens heb ik een goede vriend op jonge leeftijd verloren en heb ik mijn vader eigenlijk al 11 jaar niet meer gezien/gesproken.

Kortom; ik moet meer gaan doen dan alleen achter me laptop werken. Eigenlijk bestaat mijn leven op dit moment ook uit werken achter me laptop of naar de kroeg.

Wat mij ook is opgevallen afgelopen dagen, dat ik soms heel erg vast slaap en soms niet. Als ik heel erg vast slaap dan is heel mijn gevoel, gedachten en denkwijze niet meer hetzelfde als de dag ervoor. Al kan ik me zo druk maken bij een discussie, al heb ik zo lekker gegeten bij een restaurant of wanneer ik het heel erg leuk heb gehad bij mijn schoonouders, wanneer ik vast slaap ben ik dit allemaal kwijt. Zo lijkt het soms ook dat het steeds de 1e keer is dat ik bijvoorbeeld naar mijn schoonouders ga. De eerste keer ben ik redelijk nerveus omdat ik mezelf wel goed voor wil doen. Als het uiteindelijk superleuk is dan vervaagt langzaam dit gevoel na een aantal dagen slapen. Wanneer het dan 1 week later is dan ben ik totaal kwijt dat het superleuk was vorige keer en dat ik niet meer zo nerveus er naartoe moet. Toch blijft dit, gisteren was hiervan een voorbeeld.

De ene dag gaat het ook beter dan de andere, dat is logisch heeft iedereen. Vandaag is zn dag dat ik direct lekker me werk naast me neer kan leggen en een rustig avondje kan hebben. Heerlijk heb er zin in. Probleem alleen is als ik morgen opsta ben ik dit ‘redelijk goede’ gevoel weer kwijt en ben ik zelfs vergeten wat ik allemaal hier in dit bericht heb getypt. Dat is gewoon heel frustrerend!

Reageren
    John (moderator)

Veel van je klachten zijn wel verklaarbaar. Ik herken zelfs een deel van de klachten van mezelf in mijn “jonge” jaren. Je maakt wat opmerkingen die dus heel typerend zijn en eigenlijk precies de vinger op de zere wond leggen. Ik heb die stukjes hier aangehaald. Een aantal dingen heb ik “bold” gezet.
    Lees het eens goed door en probeer zelf een analyse te maken van wat er aan de hand is. Lees dus eerst de complete stukken en dan alleen maar de tekst die “bold” is.

[quote]De andere 5 dagen wil ik eigenlijk heel de dag voor mijzelf werken, heb namelijk een eigen bedrijf. Niet groots, heb geen personeel, geen kantoor etc maar zorg dat websites goed ranken in de zoekmachines;). [b]Ik merk dat ik dit zo graag wil bewerkstelligen dat ik onbewust ook mezelf te vol plan.[/b][/quote]

[quote]Probleem is alleen dat mijn geheugen mij dermate in de weg zit dat ik merk [b]dat ik niet normaal kan functioneren waar ik dat wel zou moeten kunnen.[/b] Voorbeelden zijn gewoon [b]heel simpel als namen onthouden, presentaties geven en gewoon simpele agendapunten etc vergeten. Ik hoor het wel allemaal maar het komt niet bij me binnen/me hoofd zit te vol[/b] en ben het eigenlijk na 5 minuten weer kwijt. [b]Het voelt ook alsof ik er niet mee bezig ben.[/b][/quote]

Laat me even weten wat je hieruit opmaakt. Ik zal je dan mijn visie geven.

Reageren
    Anoniem

Bedankt weer voor je snelle reactie!

Samenvattend komt er bij mij een beetje uit dat mijn hoofd te vol zit, dat hij rust nodig heeft en omdat mijn hersenen niks meer op willen nemen ben ik er niet vaak bij. Vind het overigens lastig om dit samen te vatten. Ook dit heeft weer te maken met mijn geheugen want ik lees het wel maar het slaat soms gewoon niet aan. Dat is vandaag weer zo een dag. Ik lees je zinnen en daarna de dik gedrukte zinnen en ik vraag me 10 seconden later af wat heb ik nou toch gedaan….

Ik zou dolgraag willen horen wat jou visie is en hopelijk heb ik het voor mijzelf een beetje goed geïnterpreteerd.

Reageren
    John (moderator)

Je interpretatie is goed.

Omdat je zo gedreven bezig bent met je eigen bedrijf en dat zo ontzettend graag wilt maar ook zo ontzettend graag doet, vervagen je grenzen. Je zou eigenlijk het liefst 7/24 hiermee bezig zijn. Het is jouw ding. Dit “ding” zit 24 uur per dag in je hoofd. Je bruist als het ware over. Er komen steeds weer nieuwe ideeën waar je iets mee moet doen. Er zijn mensen die ’s nachts wakker worden door een plotselinge ingeving en die dus dan moeten gaan uitwerken omdat ze anders geen rust meer vinden. Omdat je jezelf niet eerder een halt hebt toegeroepen (dat is dus op zich al uiterst moeilijk) beheerst dit je hele doen en laten. Als dit te lang duurt vlak je af voor andere dingen. Alle andere dingen worden dan ondergeschikt aan je hoofdgedachten. Ze worden steeds minder belangrijk en worden soms zelf als hinderlijk ervaren omdat ze je afleiden van dat wat er in je hoofd “het belangrijkste is”. Je bent dan inderdaad niet meer met andere dingen bezig. Dat gevoel geef je zelf ook aan. Je schuift alles vooruit, stelt dingen uit omdat ze op dat moment toch net even niet belangrijk genoeg zijn. Het zijn overigens dingen die je niet echt bewust doet, je bent gewoon de draad kwijt. Eigenlijk ben je dus “obsessief” bezig.

Dat vreet energie, je hoofd zit vol. Je lichaam en je hersenen beginnen te protesteren net zoals je omgeving. Je prestaties in de werksfeer gaan achteruit en ook in je prive leven begint alles zijn tol te eisen. Je wordt minder sociaal, trekt je steeds meer terug. Je raakt vermoeid en kan het het amper nog opbrengen om dingen te ondernemen. Ze kunnen je eigenlijk ook zo veel niet meer schelen. Je stompt af en wordt onverschillig. Soms zelfs een beetje deprie. Er zijn mensen die zo zelfs financieel in de problemen komen. Rekeningen worden niet meer op tijd betaald ze raken het overzicht over de financiën kwijt.

Als je onder hoge druk komt te staan kun je dan soms nog wel eens pieken maar ook dat zal steeds minder worden.
    Je balanceert op het randje van een burn-out.

Niet alle dingen die ik hierboven heb genoemd hoeven perse van toepassing te zijn. Maar het is wel de hoogste tijd dat je er iets aan gaat doen.
    Stel voor jezelf duidelijke grenzen, neem genoeg tijd voor sociale activiteiten. Spreek met jezelf duidelijke ” werktijden” af en houd je daaraan.
    Een eigen bedrijf vergt extra inspanningen dat is zonder meer een feit. Maar je mag er niet door geleefd worden. Zorg voor voldoende vrije tijd.

Als een werkgever zonder meer van je zou verwachten dat je 7 dagen per week zou werken en dan ook 24 uur beschikbaar zou zijn, zou je dat toch ook niet normaal vinden?

Reageren
    Anoniem

Thanks, ook jij legt echt de vinger op de zere plek.

Ik kan eigenlijk heel je verhaal naast mijn huidige leven zetten. Ik vermijd voornamelijk dingen omdat ik wil werken. Ik heb altijd geleerd dat veel werken goed voor je is dus vandaar is dit er denk ik langzaam ingeslopen. Dit neemt niet weg dat ik in mijn huidige levensfase ook heel vaak toch niet werk terwijl ik moet werken waardoor ik onbewust weer ‘boos’ wordt op mijzelf.

Eigenlijk klopt het verhaal helemaal, tot aan de rekeningen. Merk dat ik vaak de motivatie niet heb om dingen te betalen en dit komt misschien ook hier wel door.

Het klinkt misschien raar maar het voelt al een heel stuk beter als ik mijzelf bijvoorbeeld deze week zaterdag en zondag vrij geef. Ik ga voorlopig ma-di werken binnen een bedrijf die mij dan inhuurt en woe-do-vrij werken voor mijzelf. Zaterdag en zondag dus helemaal vrij plannen! Kijken of dit positief uitpakt en mocht dit niet zo zijn dan ga ik bijvoorbeeld de vrijdag ook nog vrij nemen. Sowieso heb ik werken in de avonduren afgeschaft en zullen mijn dagen er dus van 09:00 tot ongeveer 17:30 zijn en daarna kap ik er ook mee ondanks wat ik nog moet doen.

Dankjewel Tandor voor je support afgelopen weken en je duidelijk tips en vooral het in kaart brengen van mijn problemen.

Om niet meteen te enthousiast te worden zal ik over 7 dagen (hou me er niet precies aan, misschien vergeet ik het wel…) een post sturen met mijn huidige bevindingen. Zal waarschijnlijk nog niet veel merken maar vooral de avonduren zullen voor mij al positief gaan zijn omdat ik eigenlijk elke avond wilde werken.

Nogmaals bedankt!

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.

Dus als het goed is staat nu op de to-do list dat je volgende week dinsdag even een update gaat geven 😉

Succes!! Je ben in ieder geval op de goede weg.

Reageren
    Anoniem

Zoals afgesproken even een update. Vorige week voelde ik me super. Heb het werk goed naast me kunnen leggen en heb flink wat met vrienden gedaan. Eigen feestje voor mijn verjaardag nog gegeven en wel flink wat bier op. Maakte me niet veel uit, zat immers toch goed in me vel.

nu merk ik dat aan het bijkomen ben van het weekend. Vandaag en gister gewerkt en dit ging met veel tegenzin. Merk ook dat ik opgelucht ben als me 2 daagjes werk erop zitten. Dit is dan werk waar ik wordt ingehuurd binnen een bedrijf. Als ik echt voor mezelf moet werken vind ik super dus, daarom is de dinsdagavond altijd goed.

Wel merk ik dat ik op dit moment minder met me problemen bezig ben omdat de vermoeidheid weer over heerst. Nu dus komende dagen weer in me ritme komen! Dan kan ik me weer focussen op mijn andere problemen.
    Merk wel dat ik nu tijdens mijn vermoeidheid minder strikt ben als het gaat over werk neerleggen. Wil nu ook door, misschien komt dit door een aantal leuke ideeen, maar doe het niet.

kortom; eerst naar eens weer fit worden. Goed aan me ritme werken en heerlijk genieten op me komende weekend, ga weekendje scheveningen.

Volgende week weer een update!

Reageren
    John (moderator)

Het gaat in ieder geval de goede kant op. Probeer nog meer structuur in je eigen werkzaamheden te brengen.
    [quote]misschien komt dit door een aantal leuke ideeen[/quote] het probleem hiervan is dat je ze graag meteen wilt uitwerken.
    Tip:
    Schrijf je ideeën in enkele korte zinnen op in een schrift. Zo raak je ze niet kwijt en kun je daar op een ander tijdstip mee aan de slag. Ik heb hier een gewoonte van gemaakt. Dat is even wennen maar werkt prima. Het is even wennen. Omdat je ze even opschrijft kun je ze makkelijk los laten en blijft er niet te lang over denken. Geniet van je weekendje Scheveningen.

Reageren
    Anoniem

Hey Tandor,

Weer even een update van mij kant.

Goed weekend gehad in scheveningen was heel gezellig. Ook afgelopen week is goed gegaan. Voelde me ineens erg goed afgelopen woensdag. Heb het er ook vol van genomen en alleen maar leuke dingen gedaan en ‘goed’ naar de kroeg geweest. Late uurtjes kwam ik thuis maar voelde me goed dus vond het niet erg.

Vandaag de dag voel ik me weer wat minder. Gister had ik hier al last van vanwege wat probleempjes met mijn vriendin en ook vandaag merk ik dat ik een beetje somber ben. Dit kan natuurlijk iedereen weleens overkomen. Denk dat er verschillende oorzaken zijn;

– Gewenning aan een normale werkweek na een ‘feestweek’ als vorige week.
    – Vriendin naar Peru dus die zie ik 1,5 week niet meer (merk dat ik een vertrouwelijke/ iets vasts kwijt raak. Iemand waar ik altijd op terug kan vallen…

Ook ben ik er een beetje achtergekomen dat ik echt onbewust met mijn hoofd bij enorm veel dingen zit. Als ik nergens aan denk dan voel ik me goed. Als ik dingen af kan sluiten voel ik me goed. Klein voorbeeld;

als ik ’s avonds weet dat ik de volgende dag moet werken, ga ik niks doen. Als ik om 6 uur mijn werk af kan sluiten en er niet meer over nadenk dan kan ik doen wat ik wil (als ik nog steeds de volgende dag moet werken). Dit is een soort rare ‘kronkel’ in mijn hoofd.

Ook kom ik er langzaam achter dat ik dus echt geen zin heb in mijn afstuderen en dat dit misschien wel de grootste oorzaak is van mijn problemen. Ik wil gewoon echt niet en omdat de deadline er nu weer aankomt (1 juli) en ik er nu mee bezig moet zijn voel ik me weer somber. In mijn hoofd ben ik klaar met school en wil ik me volledig focussen op mijn eigen onderneming. Er zit alleen nog een afstudeerstage in de weg.

Het ermee bezig zijn is nog niet het probleem in de zin van opzoek gaan naar bedrijven en gesprekken plannen. Probleem is alleen dat ik 3 dagen in de week voor mezelf werk en dat ik die stagegesprekken in deze 3 dagen moet plannen. Voor mij is de onderneming op dit moment belangrijker dan mijn afstuderen (ook financieel).

Los van dit denk ik heel de dag onbewust ook nog aan allerlei andere dingen. Het komt er dus op neer dat ik mezelf een beetje somber voel wanneer ik 1. moet werken binnen een bedrijf voor 2 dagen in de week (kan dat op dit moment nog niet opzeggen) en 2. afstudeerstage. Het is ook geen optie om de afstudeerstage niet te doen vanwege het feit dat mijn ouders heel mijn opleiding hebben betaald en omdat ik natuurlijk nooit zekerheid heb met mijn eigen onderneming. En sowieso staat een HBO diploma beter op je CV dan geen diploma. Het motiveren van mezelf om me in te zetten voor en het bedrijf wat mij inhuurt voor 2 dagen en het afstuderen is er gewoon niet.

Omdat ik dan doordeweeks niks doe aan mijn afstuderen dan blijf ik last hebben van die ‘druk’ in mijn hoofd van dat de tijd steeds dichterbij komt voor mijn afstudeer aanvraag deadline…..

Toch gaat het wel beter qua gevoel. Op dit moment heb ik dan een wat somber gevoel maar stel dat ik volgende week me stage heb geregeld dan zal er een druk van me schouders vallen. Wel merk ik dat ik wanneer ik 40 uur per week werk nog steeds weinig zin heb om andere dingen te doen dan uiteten en naar de kroeg. Zou bijvoorbeeld ook wel wat meer tijd willen investeren in bijvoorbeeld sportschool, winkelen etc. Maar goed dat komt dan allemaal wel na het afstuderen, dan heb ik meer tijd uuhmmm ik bedoel minder aan mijn hoofd.

Psycholoog heeft het weleens gehad over een mindfullness training. Misschien moet ik dat maar eens gaan doen, maar ook dat is zoiets, dat staat in hetzelfde lijstje als sportschool en winkelen. Wel heb ik afgelopen weekend gemerkt dat mijn vrolijkheid etc er nog wel is! Ik was echt helemaal mezelf en gelukkig, hopelijk komt dit gevoel snel weer terug. Wat er nou precies die woensdag is gebeurd weet ik niet, het enige is dat ik smiddags een gesprek heb gehad op school (na 4 maanden) over mijn afstudeerstage. Ondanks dat het gesprek eigenlijk alleen maar even wat uitleg was over de gang van zaken en een extra reminder dat ik dus nog maar 30 maanden heb voor afstuderen (dus eigenlijk niet positief ofzo) heb ik dit misschien wel ervaren als pff ik heb weer eens een stapje gezet naar mijn afstuderen…

Mocht je nog tips hebben hoor ik ze graag!

Reageren
    John (moderator)

Het is goed om te horen, dat het in ieder geval weer een stuk beter met je gaat. Een kleine terugval is natuurlijk niet zo raar als er wat dingen spelen die invloed op je hebben. Je vriendin een tijdje weg en natuurlijk je afstuderen. Het afstuderen heeft toch wel een grote impact op je.
    Wat je nu nog steeds ziet, is het probleem dat je nog niet in staat bent om dingen daadwerkelijk aan te pakken en uit te voeren. Je kunt jezelf nog niet voldoende motiveren. Dat komt omdat je een “dubbele agenda” hebt. Je bent nog niet zo ver, dat je prioriteiten kunt verleggen. Je ziet wat de impact is op die woensdag bijvoorbeeld als het dus over het afstuderen gaat. Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met het gevoel daarover.
    Je voelt je verplicht, vrijwillig gedwongen, om je studie af te maken,maar het liefst zou je dit helemaal achter je laten om je volledig op je eigen bedrijf te storten. Daarbij zegt je verstand dat het ook beter zou zijn om de studie af te maken. En eigenlijk is dat natuurlijk ook zo. Emotie en ratio zijn dus met elkaar in conflict. Dat zorgt voor onrust in je hoofd. Daardoor is het moeilijk om jezelf te motiveren omdat de emotie de bovenhand voert.
    Onoverkomelijk is dat natuurlijk niet. Maar je zult op korte termijn wel bewuste keuzes moeten gaan maken.
    Ofwel je zet je eigen bedrijf even “on hold” en concentreert je volledig op het afstuderen, je stages en de daarbij behorende werkzaamheden, of je kiest voor je eigen bedrijf en accepteert de eventuele consequenties voor je studie.
    Als je op 2 sporen blijft rijden, zal dat voor een van de dingen niet goed uitpakken. Een aspect zal er onder gaan lijden. Of je studie, je eigen bedrijf of jijzelf.

Neem eens een groot vel papier.(van een flip-over bijvoorbeeld)

Deel het papier verticaal doormidden met een stift.
    Schrijf boven aan in de ene kolom studie en in de andere kolom bedrijf.
    Zet daaronder eerst alle voordelen van ieder op een rijtje en daarna de nadelen als het niet goed zou gaan met een van de onderwerpen. Misschien helpt dat om een goede keuze te maken.

PS
    Misschien zou een Rationele Effectiviteits Training en/of een timemanagement training nog effectiever zijn.

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor,

Het is weer Dinsdag, dus weer eventjes een update.

Afgelopen week is weer prima gegaan. Heb me niet echt somber gevoeld, maar mis mijn vriendin wel. Wel heb ik het idee dat alles zo snel allemaal voorbij is, dat ik denk dat ik minder last heb van dingen vergeten, maar omdat alles zo snel gaat, is mijn geheugen nog niet echt beter geworden. Beetje lastig uit te drukken. Komt erop neer denk ik dat ik er minder mee bezig ben dan normaal. Dit wil dan niet meteen zeggen dat het geheugen positiever wordt, maar omdat je er minder mee bezig bent, merk ik er minder van/maak ik me er minder druk om, althans dat is mijn redenatie.

Ik zal me nog even moeten verdiepen in een training. Merk wel dat ik echt heel veel nadenk. Overigens weet ik dit natuurlijk niet, want ik kan het niet vergelijken met een ander, aangezien ik dit niet weet. Wel weet ik dat ik wanneer ik ’s ochtends 15 minuten fiets naar mijn werk dat ik dan overal over aan het nadenken ben dat ik eigenlijk niet meer bij ‘bewustzijn’ ben.
    Ook merk ik dat de duizeligheid die ik nog steeds niet goed uit kan leggen, vaak komt wanneer ik achter me laptop vandaan kom. Bijvoorbeeld als ik even pauze neem. Komt denk ik omdat sommige delen van het werk beetje automatische piloot is en dat ik daar dus niet bij hoef te focussen of na te denken dus sukkel ik weg.

Wat betreft mijn toekomst. De tak waarin ik zit met mijn bedrijf kent heel veel onderzoek/voorwerk waar ik eigenlijk pas na 2-3-4 maanden resultaat van zie. Wat ik nu ga doen is 3-4 websites opzetten en daar alles voor klaarmaken voordat ik begin met afstuderen. Dat is nu wat harder en sneller werken (blijf overigens nog steeds de woe, do en vrijdag werken tenzij ik stagegesprekken plan dan wil ik nog weleens ‘inhalen’), maar dan kan ik tijdens mijn afstuderen wat minder doen. Dan blijf ik niet achter met mijn websites, want die doen nog steeds hun werk (komt meer neer op het feit dat ze aan het ‘rijpen’ zijn).

Ik vind het altijd lastig om alles voor mijzelf samen te vatten omdat ik dat dus niet meer zo goed kan. Gestructureerd leven is dus ook belangrijk en moet alles opschrijven anders krijg ik vanzelf problemen.

Wat ik wel aan mezelf merk is dat ik beter in me vel zit, ondanks deze maand echt extreem druk is. Ik wil eigenlijk gewoon 40 uur per week werken, moet voor 1 juli een afstudeerstage zien te regelen en ik heb nog 2 tentamens te maken deze maand. Maar omdat ik daadwerkelijk bezig ben en actie onderneem voel ik me misschien beter. Althans het lijkt erop dat wanneer ik ‘mijn zaken op orde heb’ me beter voel. Dit kan ik ook goed plaatsen met mijn verleden. Ik deed alles op het laatste moment, ging naar de kroeg als ik de volgende dag iets belangrijks had etc, als ik maar iets deed waardoor ik een excuse had om het volgende dag niet te doen.

Toch blijf ik me wel afvragen wanneer me geheugen echt terugkomt. Ik voel me beter dan eerst. Heel soms heb ik weer eens een terugval of een dagje dat ik nergens zin in heb, maar dat heeft iedereen. Die dagen hebben overigens wel een grote impact op me.

Wat ook de laatste tijd opvalt, ik hoef niet meer zo vroeg naar bed toe om de volgende dag niet net zoveel klachten te hebben als eerst. Normaal altijd vermoeid etc, nu merk ik dat ik doordeweeks om 12 uur kan gaan slapen en om half 8 eruit. Dit was voor mij eerst killing, nu ben ik dan nog steeds wel moe, maar niet moe dat ik echt niks meer kan of heel de dag lig te gapen…. Lijkt wel alsof ik mijn roes heb uitgeslapen…..?

Ik hoor weer graag van je Tandor of je evt tips hebt!

Groetjes,
    Niels

Reageren
    John (moderator)

Hallo Niels,

Goed om te horen dat het toch weer beter met je gaat.
    Ik zal straks even goed lezen wat je hebt geschreven en er dan op reageren.
    Dus even geduld.

Reageren
    John (moderator)

Hallo Niels,

Heeft even geduurd.

Al me al lees ik dat je toch heel goed op weg bent.
    [quote]Ook merk ik dat de duizeligheid die ik nog steeds niet goed uit kan leggen, vaak komt wanneer ik achter me laptop vandaan kom.[/quote]De reden die ja aangeeft kan kloppen. Maar het kan ook een visusprobleem zijn. Misschien moet je je ogen eens laten controleren. Met name voor het schermwerk.

Voor het overige heb ik eigenlijk weinig op te merken. Het belangrijkste geef je zelf al aan:

Structuur aanbrengen in de dingen die je doet.!! Dat geeft namelijk rust.
    Als je daar consequent in bent zul je zien dat ook het malen( dat denken wat je aangaf)minder gaat worden. En dat is nodig om je geheugen weer op orde te krijgen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat goed gaat komen. Het heeft wel even tijd nodig.

Reageren
Reageer op: 2-3 jaar vermoeidheid; ben er helemaal klaar mee!
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.