Zoeken Vraag het forum

Jarenlange vermoeidheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Man, 21 jaar

Hallo,

Ik ben een man van 21 jaar en heb al zo’n 7-8 jaar last van vermoeidheids klachten. Hiermee bedoel ik het volgende:

• Extreem moe bij het opstaan (of ik nou 5 uur of 10 uur heb geslapen, maakt niet uit). Deze vermoeiheid verdwijnt wel gedurende de dag.
    • Voor ik ga slapen ben ik juist nooit moe. Ik blijf met gemak 24 uur wakker als ik mezelf niet dwing om naar bed te gaan.
    • Ik heb permanent een soort wazig gevoel. Alles wat gebeurt lijkt verdooft te zijn. Emoties en gevoelens lijken veel minder sterk dan vroeger.
    • Zeer slechte concentratie. Ik krijg me nauwelijk geconcentreerd op school/studie. Ook concentreren op leuke dingen lukt niet altijd.
    • Ik heb vaak het gevoel dat ik niet echt mentaal aanwezig ben. Vooral in sociale situaties. Ik reageer op vaak vooral op mensen als een soort automatisme. Ik denk niet echt na over wat ik zeg of doe.
    • Daarop aansluitend dringen sommige dingen vaak niet echt tot mij door. Ik hoor/zie ze wel en kan ze later ook reproduceren, maar ik verwerk ze niet echt.
    • Vreemde toevoeging: Soms als ik plotseling wakker word s’ochtends voel ik me weer even zoals vroeger en lijken al deze klachten verdwenen. Dan, na enkele minuten komt alles weer terug.

Ik ben vegatarier en heb mezelf al meerdere keren laten controleren op tekorten aan bijvoorbeeld vitamines. Het enige wat daar uit kwam was een groot tekort aan vitamine D, wat ik nu echte inneem. Maar volgens mijn huisarts kan dat de oorzaak niet zijn. Verder deed hij geen suggesties wat het wel kon zijn, ondanks dat ik daar meerdere keren op heb aangedrongen door de jaren heen. Volgens hem ligt de oorzaak bij het feit dat ik licht autistisch ben. Maar dat lijkt mij persoonlijk onzin, want deze klachten heb ik niet altijd gehad.

Dus kan iemand mij helpen een mogelijke oorzaak te vinden?

2 reacties
    Reageren
    Catootje

Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel. Sowieso wordt er maar op een paar stofjes getest. En een magnesiumtekort kan je niet meten op bloedniveau. bij vitamine D belangrijk om er ook magnesium bij te gebruiken.

Vegetarisch eten kan gezond lijken maar je kan dan stoffen tekort komen als lysine, carnitine, taurine, creatine. carnosine, zink, chroom, ijzer, biotine en vitamine B12.

Bij autisme en veel andere klachten spelen ook factoren als een overbelasting door zware metalen en een overmaat aan exorfinen aan de ene kant en aan de andere kant een tekort aan een bepaald enzym, DPP-IV.

Verder zou je candida kunnen hebben. Dat kan een wazig gevoel geven. Je zou advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied voor een advies op maat.

Reageren
    Man 21

Zouden vegatarische producten niet de meeste van die stoffen moeten bevatten? Dingen als ijzer en magnesium staan bijvoorbeeld gewoon op de verpakking van mijn vegatarische burgers. B12 ben ik meerdere keren op getest en heb ik nooit te kort gehad. Misschien een belangrijke toevoeging: Ik ben al 17 jaar vegatarier. De klachten begonnen zo’n 8 jaar geleden.

Wat houdt een “overbelasting door zware metalen” in?

Ik heb candida opgezocht maar herken mezelf niet in de overige symptomen.

Reageren
Reageer op: Jarenlange vermoeidheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.