Zoeken Vraag het forum

2-3 jaar vermoeidheid; ben er helemaal klaar mee!

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste mensen,

Ik heb nu eigenlijk al wel 2-3 jaar dezelfde klachten. Deze klachten zijn voornamelijk:

– Vermoeidheid
    – concentratieproblemen
    – geheugenverlies.

Eigenlijk al een hoop dingen gedaan.
    1. Huisarts heeft mijn bloed getest op enige vorm van ‘ziektes’ die mijn vermoeidheid veroorzaken, hier kwam niks uit.
    2. Loop nu al 4-5 maanden bij een psychiatrische instelling. In eerste instantie werd chronische depressie geconstateerd uit een vragenlijst. Naar een aantal gesprekken met mensen bleek dat ik de symptomen van depressie wel had, maar het ‘down-gevoel’ somberigheid heb ik niet. Heb ik wel een tijdje gehad omdat ik niet echt een super jeugd heb meegemaakt (ouders gescheiden, goede maat zelfmoord gepleegd, niet thuisvoelen thuis). Toch voel ik me nu al een lange tijd niet meer somber, maar lijkt de vermoeidheid dus als een sluier over mijn hele leven te hangen. Het is dus niet dat iets niet wil doen omdat ik geen zin heb, maar meer omdat ik te moe ervoor ben. Dat is een andere motivatie dan niet willen.
    3. QEEG-test laten doen om te kijken of ik een ‘ziekte’ had omdat mijn broertje ook PDD-nos heeft. ‘Helaas’ kwam hier niks uit en was ik dus weer was ik nog steeds geen stap verder.
    4. Nu heb ik eigenlijk maar te horen gekregen om komende 2 maanden aan mijn ritme te werken, aangezien ze denken aan een chronische vermoeidheid. Toch denk ikzelf hier niet aan. Ik weet uberhaupt niet hoelang het duurt voordat je weer terugvalt in een normaal ritme.

Wat wel erg duidelijk is dat de vermoeidheid wel het extreemst is op dit moment. Het weerhoudt mij echt om bepaalde dingen te doen en wordt er helemaal gek van. En het lijkt wel alsof ik door deze vermoeidheid dus heel de dag niet fit ben en dat dit dus onbewust mijn geheugen en concentratie aantast. Het is dus niet weg of verdwenen maar het werkt nu niet goed vanwege de vermoeidheid.

De meest voorkomende symptomen zijn:
    – Wazigheid, ik ben er wel maar ben er eigenlijk niet.
    – Moeite met opstaan, dit gaat wel steeds beter.
    – Als ik uitslaap ben ik heel de dag ‘duf’ en als ik normale tijden slaap (7-9 uur) dan ben ik dus heel de dag moe.
    – Duizeligheid, soms heb ik het idee dat alles in mijn hoofd zelf draait (niet de wereld dus maar dat er een soort draaierigheid in mijn hoofd plaatsvindt.)
    – Vergeten wat je vorige dag hebt gedaan, (erg lastig!)
    – Niet goed kunnen functioneren op dit moment en te moe om eigenlijk iets te doen. Weerhoudt mij in vele opzichten.

Ik wordt er echt helemaal gek van aangezien ik nu nog geen stap verder ben. Ben ook al heel het internet aan het afstruinen naar antwoorden en soortgelijke problemen. Toch zijn die er wel maar er zijn geen duidelijke antwoorden. Ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen!

Waar ik zelf aan zit te denken:
    – Huisarts bellen en alsnog laten testen op vermoeidheid of evt allergieën etc?
    – Ik ga komende 2 maanden wel goed aan me ritme werken. Elke dag 22:30 slapen en rond 08:00 eruit. Ook ga ik de komende 2 maanden geen alcohol meer drinken, drugs heb ik sowieso nooit gedaan, althans misschien 1-2x geprobeerd. Ook rookte ik, meestal alleen op stap maar soms ook doordeweeks. Gekke was dat ik op stap goed 2 pakjes op kon roken en doordeweeks totaal geen zin had. Ook hier ga ik mee stoppen.
    – Gezonder eten. Opzich eet ik redelijk gevarieerd en ik eet ik 3 maal daags. Meestal ontbijt en middageten brood met beleg (geen zoetwaren) en melk. ’s Avonds is het meestal pasta, spaghetti, aardappelpuree of salade met groeten en vlees erbij. Denk dat het niet aan het eten ligt, maar ga wel wat meer fruit eten komende 2 maanden.

Het is een beetje een lange vraag, maar probeer alles zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

31 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen dat de kwaliteit van je slaap onvoldoende is. Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn.
    Kijk eens op onderstaande link en vul de vragenlijst in.
    http://www.nederlandsslaapinstituut.nl/contact/apneutest.aspx

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb de vragenlijst ingevuld maar heb een laag risico op slaapapneu.
    Hoewel ik van vrienden hoor dat ze op vakantie bijna niet konden slapen omdat ik zo hard snurkte terwijl mijn vriendin mij eigenlijk nooit hoor snurken.

Heb je nog meer suggesties!?

Reageren
    John (moderator)

Weet je nog welke bloedonderzoeken er gedaan zijn?
    Hoe oud ben je?

Reageren
    Anoniem

Ik wordt over 1 week 22 jaar.

Toendertijd is getest op pheiffer en schildklier. Hij vinkte toen nog wel wat meer aspecten aan, maar geen idee meer wat dat was. Denk een beetje de random tests die je doet bij je eerste bloedonderzoek op vermoeidheid.

Reageren
    John (moderator)

Je zou een verwijzing kunnen vragen voor een endocrinoloog om toch nog eens te laten onderzoeken of er iets aan de hand is met je hormoonhuishouding.

Slaapapneu is nog steeds een mogelijkheid. Ook al geeft de test een laag risico aan. Een verwijzing naar de slaappoli kan daar wel duidelijkheid over geven.

Ook CVS is natuurlijk niet uitgesloten.
    Er zijn wel onderzoeksmogelijkheden.
    Doe eens een test op: http://socrat.nl/test/ik/gezondheid-welzijn/aandoeningen/cvs-test

Reageren
    Anoniem

Super voor je snelle reacties Tandor!

Ik ga een afspraak bij de huisarts maken voor volgende week en dan zal ik eens vragen of hij me door kan sturen naar een endocrinoloog en een slaappoli. Hopelijk helpt dat!

De test op de website doet het niet bij mij, althans bij vraag 1 kan ik geen antwoord ingeven.

Ook merk ik wel een beetje dat wanneer ik gefocust ben dat ik dan mijn vermoeidheid ’tijdelijk’ aan de kant zet… Is dit misschien nog een belangrijk symptoom?

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.
    De test werkt inderdaad niet. Ik heb er ook geen meer kunnen vinden.

Het is inderdaad niet vreemd dat je je vermoeidheid “tijdelijk” aan de kant kunt zetten. Maar in de regel komt ze daarna in volle omvang terug.

Laat volgende week even wat weten als je bij de huisarts bent geweest.

Reageren
    Anoniem

Fijn, bel net de huisarts op zijn ze tm 7 april bezig met een verbouwing en zijn ze dus niet beschikbaar….

Laat dus nog even opzich wachten.

Nog eventueel tips voor mijn huidige dagelijkse leven?

Reageren
    John (moderator)

Dat is natuurlijk minder. Ik mag toch aannemen dat er een vervangende huisarts is?

Reageren
    Anoniem

Geen idee, mij werd verteld dat ik 7 april weer terug kon bellen voor het plannen van een afspraak. Erg vriendelijke klantenservice…. not.

Reageren
    John (moderator)

Jeetje, je zult je huisarts nodig hebben.
    Bel eens met de praktijk, waarschijnlijk loopt er een bandje met het telefoonnummer van de vervangende huisarts.

Reageren
    Anoniem

Afgelopen donderdag gesprek gehad bij de psycholoog.

Fijn gesprek gehad en voelde me afgelopen week erg positief. Ben dus weer een stapje dichterbij gekomen met mijn eigen ervaringen op het gebied van klachten.

Voelde me goed, wil niet zeggen klachten verdwenen. Ik zat lekker in me vel, voornamelijk omdat ik minder bezig was met mijn klachten.

– Houdt nu een strak ritme aan
    – Drink minder alcohol en rook veel minder!
    – Duidelijke structuur in me leven.
    – Dagen niet te vol plannen zodat ik achteraf boos op mezelf ben dat ik het niet heb gehaald.

Het gesprek bij de psycholoog was ook op een van de dagen dat ik me dus goed voelde. Ik denk nu dus zelf dat het een mengeling is van meerdere dingen. Zoals niet heel de dag ermee bezig zijn, regelmaat & ritme, gezonder leven. Ook doe ik nu 2x hardlopen, 1x voetbal training en 1x een voetbalwedstrijd per week.

Afgelopen weekend wel druk gehad en ben nu dus wel weer extreem moe.

Wel ga ik nog een afspraak maken bij de huisarts om toch nog het een en ander te laten testen.

Zouden mij klachten dan echt te maken hebben met een mengeling van gebeurtenissen in mijn leven?

– Weinig slaap
    – Geen leuke jeugd gehad
    – Veel en hard gewerkt
    – Geen leuke schoolopleiding
    – Veel drinken en roken

Reageren
    John (moderator)

Het is heel goed mogelijk dat een aantal zaken uit het verleden de oorzaak zijn. Dat zal in volgende gesprekken waarschijnlijk wel naar voren komen.

Reageren
    Anoniem

Hier precies hetzelfde wordt er gek van

Reageren
Reageer op: 2-3 jaar vermoeidheid; ben er helemaal klaar mee!
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.